title
کد خبر: 30843
00
راز طول عمر طبیعی 70 درصد کودکان سرطانی

دبیر انجمن خون و سرطان کودکان ایران با اشاره به پیشرفت های حاصل شده در کشور در زمینه تشخیص و درمان انواع سرطان ها به ویژه در نتیجه کارگروهی بین رشته های مختلف پزشکی گفت: 70 درصد کودکان سرطانی با دریافت درمان های به موقع و صحیح، طول عمر طبیعی خواهند داشت.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمد فرانوش روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت دهمین کنگره سراسری خون و سرطان کودکان ایران، اظهار کرد: 30 درصد باقی مانده کودکان سرطانی نیز یا دچار عوارض ناشی از سرطان می شوند و یا جان خود را از دست می دهند.
وی توضیح داد: به طور کلی در سرطان هایی مانند سرطان لنفاوی 85 درصد کودکان مبتلا، بهبودی کامل می یابند اما در تومورهای مغزی تنها 50 تا 60 درصد کودکان به زندگی طبیعی بازگشته و مابقی دچار عوارض یا مرگ زودهنگام می شوند.
دبیر علمی دهمین کنگره سراسری خون و سرطان کودکان ایران، با بیان اینکه در درمان سرطان ها یک طول عمر پنج ساله و یک طول عمر 10 ساله مطرح است، اظهار کرد: پیش آگهی سرطان بسته به نوع سرطان و سن بیمار متفاوت است و در سرطان های کودکان پیش آگهی خوب و بهتر از بزرگسالان خواهیم داشت.
به دورنمای بهبودی بیماری پیش آگهی گفته می شود؛ پیش آگهی خوب یعنی دورنمای بهبودی خوب و پیش آگهی بد یعنی دورنمای بهبودی بد.
فرانوش افزود: سالانه بین 2 هزار تا 2 هزار و 300 کودک به جمع کودکان سرطانی در ایران افزوده می شود و در حال حاضر در بیمارستان محک 15 هزار کودک سرطانی در حال درمان هستند.

** بیماری زردی در نوزادان
دبیر انجمن خون و سرطان کودکان ایران گفت: بیماری های خونی در نوزادان شیوع زیادی دارد و در بین بیماری های خونی، زردی شیوع بالایی دارد به طوری که حدود 80 درصد نوزادان با این بیماری متولد می شوند.
فرانوش افزود: زردی اگر برمبنای سیستم ایمنی باشد، می تواند سبب عقب ماندگی شدید ذهنی شود و عوارض و تبعات زیادی را برای بیمار، خانواده و جامعه به همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: هموگلوبین نوزادان در بدو تولد زیاد و درحدود 20 است (بزرگسالان حدود 17) که باید در روزهای اول تولد سریعا کاهش یابد اما در برخی نوزادان این میزان کاهش نیافته و حتی در مواردی افزایش نیز می یابد، بنابراین باید والدین به این مساله توجه داشته و با مشاهده رنگ زرد در چهره نوزاد خود هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنند.
فرانوش در خصوص سایر علائم بیماری زردی گفت: اگر نوزادی خوب شیر نخورد، رفتارهای غیرطبیعی داشته باشد یا بدنش شل و بی حال باشد، نیز می تواند از علائم زردی باشد.
وی درمورد اینکه گفته می شود زردی نوزادان به تغذیه دوران بارداری مادر بستگی دارد و مادر نباید غذاهای با طبع گرم مصرف کند، اظهار کرد: تاکنون هیچ مطلب علمی ثابت شده ای در این زمینه منتشر شده است بنابراین نمی توان گفت که ارتباطی بین این دو مورد وجود دارد.
فرانوش در خصوص درمان های خانگی و قرار دادن نوزادان در معرض تابش نور لامپ های مهتابی نیز گفت: لامپ های مهتابی تاثیر زیادی در درمان نوزادان مبتلا به زردی ندارد و بهتر است تمام نوزادان دستکم یک بار از نظر ابتلا به زردی تحت معاینات پزشکی قرار گیرند.
وی تاکید کرد: زردی پیشرونده، زردی که در روز اول تولد علائم آن نمایان باشد و زردی که با توجه به سن و وزن نوزاد از عددی که پزشک تعیین می کند، بالاتر باشد، نیاز به درمان سریع دارد.
زردی نوزادی ناشی از بالارفتن بیلی روبین مستقیم یا غیرمستقیم است که نوع غیرمستقیم می‌تواند به عقب ماندگی ذهنی منجر شود. این حالت بر اثر شروع نشدن فعالیت آنزیم‌های‌های مؤثر روی بیلی روبین، در هنگام تولد روی می‌ دهد. پس از تولد و با گذشت چند روز، این آنزیم‌ها معمولاً فعال می‌شوند و بیماری برطرف می‌ شود.
دهمین کنگره سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران 'هماتولوژی نوزادان' در روزهای 22 تا 24 شهریورماه جاری در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود.

 

منبع: ایرنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز