title
کد خبر: 30929
00
مشکل جدید آزمایشگاه‌ها در پی تاخیر در پرداخت مطالبات

این روزها با هر کدام از پزشکان که صحبت می‌کنیم گلایه از سازمان‌های بیمه‌گر به دلیل تاخیر در پرداخت‌هایشان وجه اشتراک دغدغه‌ها و مشکلات آنان را تشکیل می‌دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، این روزها با هر کدام از پزشکان که صحبت می‌کنیم گلایه از سازمان‌های بیمه‌گر به دلیل تاخیر در پرداخت‌هایشان وجه اشتراک دغدغه‌ها و مشکلات آنان را تشکیل می‌دهد. در بین تمام کسانی که در عرصه سلامت فعالیت می‌کنند آزمایشگاه‌های تشخیص طبی نیز از این موضوع مستثنی نبوده و اکنون با مشکلات بسیاری دست‌و پنجه نرم می‌کنند به طوری که این مشکلات حتی ارائه خدمت از سوی این آزمایشگاه‌ها را با مشکل روبرو کرده است. با سارنگ یونسی، دکترای علوم آزمایشگاهی به گفت‌وگو پرداختیم تا بیشتر برایمان در این خصوص توضیح دهد که در ادامه می‌خوانید.


سوال: شنیده‌ها حاکی از عدم پرداخت مطالبات آزمایشگاه‌های تشخیص طبی از طرف سازمان‌های بیمه‌گر است، این تاخیر چند ماه را شامل می‌شود؟
بله، تاخیرها در مورد سازمان‌های بیمه‌گر پایه بسیار طولانی شده است. بطور مثال آخرین پرداخت سازمان تامین اجتماعی مربوط به مرداد سال 95 (12 ماه قبل) ، بیمه سلامت همگانی مربوط به آذر 95 و بیمه نیروهای مسلح بهمن و یا اسفند 95 است.


سوال: آیا سایر موسسات پاراکلینیک شامل رادیولوژی‌ها، فیزیوتراپی و داروخانه‌ها هم با چنین تاخیری در پرداخت‌ها روبرو هستند؟
وضعیت این موسسات کمی بهتر از آزمایشگاه‌ها است. بطور مثال برای موسسات رادیولوژی آخرین پرداخت سازمان تامین‌اجتماعی مربوط به آذر 95 (8 ماه قبل) و داروخانه‌ها بهمن 95 (6 ماه قبل) است که در مورد مراکز رادیولوژی پرداخت 2 الی 3 ماه از بدهی‌ها به صورت یکجا قبل از انتخابات صورت گرفته است. در مورد بیمه سلامت همگانی برای مراکز رادیولوژی و داروخانه آخرین پرداخت آذر 95 است که علت عدم رعایت عدالت در پرداخت این موسسات نامشخص است.


سوال: علت این تاخیر در پرداخت چیست؟
سازمان‌های بیمه‌گر علت تاخیر را با استناد به اینکه با اجرای طرح تحول سلامت، بار مالی زیادی به آنها وارد شده که خارج از توانشان بوده و در نتیجه دچار کاهش شدید منابع مالی شده‌اند، عنوان کرده‌اند. ولی سئوال اصلی اینجاست، هزینه یک طرح مطالعه نشده را چرا باید بخش خصوصی پرداخت کند؟ در واقع اعتبار طرح تحول سلامت به نام دولت و وزارت بهداشت تمام شده ولی هزینه آن از جیب بخش خصوصی پرداخت می‌شود!


سوال: این تاخیر در پرداخت چه تاثیری در اقتصاد آزمایشگاه‌ها دارد؟
بطور کلی تاخیر در پرداخت‌ها برروی تمام آزمایشگاه‌ها (بزرگ، متوسط و کوچک) تاثیر گذار است. تقریبا تمامی پرداخت‌های آزمایشگاه‌ها (حقوق، قبض‌های خدمات - آب، برق، گاز و تلفن -، کرایه، خرید تجهیزات، کیت‌ها و معرف‌های آزمایشگاهی، سرویس و نگهداری تجهیزات و غیره) بصورت نقد و یا حداکثر در بعضی موارد طی 2 ماه انجام می‌شود و درآمد نقدی آزمایشگاه‌ها تکافوی نیازهای فوق را نمی‌دهد. پرداخت با تاخیر به آزمایشگاه‌ها باعث فشار شدید به بدنه مدیریتی آزمایشگاه‌ها شده و به جای تمرکز بر بهبود مستمر کیفیت، برای خروج از بحران ایجاد شده، به دریافت تسهیلات بانکی با بهره‌های بالا رو آورده می‌شود.


سوال: آیا آزمایشگاه‌های بزرگ در اثر این تاخیرها دچار مشکل اقتصادی هستند و یا فقط آزمایشگاه‌های کوچک و متوسط از تاخیر در پرداخت‌ها آسیب دیده‌اند؟
بسیاری از آزمایشگاه‌های بزرگ که به عنوان آزمایشگاه ریفرال، نمونه‌های ارسالی آزمایشگاه‌های دیگر را انجام می‌دهند در دریافت بدهی‌شان از این مراکز به دلیل وابستگی بیشتر این آزمایشگاه‌ها به درآمد ناشی از سهم سازمان‌های بیمه‌گر دچار مشکل شده‌اند. به عبارتی تمام آزمایشگاه‌ها چه بزرگ و چه کوچک در صورت عدم پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر، وارد یک سیکل معیوب می‌شوند و همه آسیب می‌بینند.


سوال: چه اقداماتی از سوی آزمایشگاه‌ها برای دریافت این مطالبات صورت گرفته است و پاسخ سازمان‌های بیمه‌گر چه بوده است؟
طی یک سال گذشته در رابطه با معوقات بیمه‌ها اقدامات مشترکی از سوی کلیه انجمن‌های آزمایشگاهی صورت گرفت که عمدتاً ارسال بیش از بیست نامه به روسای سازمان‌های بیمه گر، وزیر رفاه و ریاست محترم جمهور بود . همچنین مصاحبه‌هایی در نشریات و خبرگزاریها در رابطه با تاثیر این معوقات بر روی اقتصاد آزمایشگاهها توسط همکاران آزمایشگاهی و اعضاء هیئت مدیره انجمن‌های صنفی انجام گرفت . متاسفانه این اقدامات تاکنون نتیجه‌ای در پی نداشته است و به همین دلیل به عنوان راهکارهای دیگر در تاریخ 28 مرداد ماه نامه‌ای خطاب به رئیس محترم سازمان تامین‌اجتماعی نگاشته شد و با امضای الکترونیک آن توسط همکاران آزمایشگاهی که در کل کشور، اعتراض به معوقات بیمه‌ها وارد فاز جدیدی شده است که امیدواریم در نهایت این مشکلات هر چه زودتر برطرف شود.

 

منبع: روزنامه سپید

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز