title
کد خبر: 30956
00
این واژه جایگزین واژه طب سنتی شد

مدیر‌کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، استفاده از واژه «طب ایرانی» و معادل انگلیسی «Persian Medicine» را به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی ابلاغ کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، با توجه به لزوم استفاده از نامی واحد در نامیدن مکتب غنی طبی کشور برای جلوگیری از دست‌اندازی و به نام خود کردن این گنجینه کهن ملی از سوی سایر کشورها و ‌موافقت وزیر بهداشت با عنوان پیشنهادی دفتر طب ایرانی، دکتر محمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، استفاده از واژه «طب ایرانی» به‌عنوان نام مشترک فارسی و عبارت «Persian Medicine» به‌عنوان معادل انگلیسی آن را به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ کرد.

این عناوین که بر اساس مصوبه جلسه 354 گروه حکمت طب اسلامی و طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی و نظر اعضای شورای سیاستگذاری طب سنتی، دبیر هیئت ممتحنه طب سنتی، انجمن علمی طب سنتی ایرانی و برخی رؤسای دانشکده‌های طب سنتی پیشنهاد شده و با توجه به نظر موافق تصمیم‌گیران ارشد حوزه طب ایرانی، مورد موافقت وزیر بهداشت نیز قرار گرفته است، از این پس جایگزین واژه‌هایی می‌شود که تا‌کنون به‌اشکال مختلف و در مقالات علمی برای نامیدن این مکتب غنی کشور استفاده می‌شد.

گفتنی است، واژه «سنتی» به‌دلیل آنکه مفهومی از واپسگرایی علمی را در خود دارد و سبب می‌شود قابلیت‌های این مکتب درمانی که کنار طب رایج می‌تواند قدرتمندانه در خدمت سلامت جامعه باشد در هاله‌ای از سوءتفاهمات قرار گیرد، در عنوان جدید حذف شده است.

 

منبع: تسنیم

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز