title
کد خبر: 31041
00
چگونه با مدیتیشن آرامش از دست‌ رفته را بازیابیم؟ (قسمت دوم)

اگر استرس، باعث تنش و اضطراب شما می شود، چرا مدیتیشن را امتحان نمی کنید؟ جالب است بدانید که حتی با اختصاص دادن چند دقیقه در روز به این ورزش، آرامش درونی تان را بازیابی خواهید نمود.

به گزارش بهداشت نیوز، اگر استرس، باعث تنش و اضطراب شما می شود، چرا مدیتیشن را امتحان نمی کنید؟ جالب است بدانید که حتی با اختصاص دادن چند دقیقه در روز به این ورزش، آرامش درونی تان را بازیابی خواهید نمود.

هر کسی می‌ تواند از همین امروز این ورزش موثر را شروع کند؛ زیرا ورزشی ساده و ارزان است که نیاز به هیچ تجهیزات خاصی ندارد.همچنین ورزش یوگا را می توانید هرجایی که هستید انجام دهید، فرقی نمی کند که در فضای بیرون قدم می زنید، سوار اتوبوس هستید، در مطب دکتر منتظر نوبت تان نشسته اید یا حتی اینکه وسط یک جلسه کاری بسیار مهم هستید.

درک مدیتیشن

نزدیک به هزاران سال از ابداع این ورزش می گذرد؛ در اصل، مدیتیشن وسیله ای برای درک عمیق‌تر علوم مذهبی و عرفانی بود.

این روزها، ماهیت استفاده از یوگا به طور کلی تغییر پیدا کرده است و بیشتر افراد، از این تمرینات برای کاهش استرس و دستیابی به آرامش روحی و روانی استفاده می کنند؛ مدیتیشن، بیشتر به عنوان مکمل دارویی برای سلامت روح و جسم استفاده می شود.

این ورزش باعث می شود تا در اعماق ذهن تان آرامش را احساس کنید؛ در حین انجام آن، تمام توجه تان را به یوگا جلب نموده و جریان افکارات پریشان را از ذهن تان دور خواهید کرد، افکاری که ممکن است با هجوم به ذهن تان باعث استرس شما شده باشند.

این فرایند باعث می شود تا در پایان حرکات مدیتیشن حال خوبی داشته باشید و از استرس‌ رها شوید.

فواید اعجاب‌انگیز مدیتیشن برای روح و جسم

مدیتیشن احساس آرامش، صلح و تعادل را القا خواهد کرد که همگی اینها منجر به حال خوب و احساس سلامتی ذهن و جسم در فرد خواهد شد.

نکته بسیار جالب این است که با پایان مدیتیشن احساس خوب تان پایان نمی یابد و در تمام طول روز یا شاید روزها این احساس خوب جریان خواهد داشت.

مدیتیشن باعث می شود تا در تمام روز با آرامش، کارهای تان را انجام داده و وضعیت جسمانی تان نیز بهبود یابد.

مدیتیشن و رسیدن به حال خوب

وقتی که این ورزش را انجام می دهید، حجم زیادی از افکار و اطلاعاتی که در ذهن تان جمع شده و منجر به استرس بیشتر در شما می شود، را خالی می کنید.

فواید احساسی که مدیتیشن برای شما به ارمغان می آورد شامل موارد ذیل است:

تغییر نگرش شما نسبت به محیط و شرایط استرس‌زا

آموختن مهارت کنترل استرس

افزایش سطح خودآگاهی

تمرکز بر روی حال

کاهش احساسات منفی

مدیتیشن و بیماری‌ها

اگر از بیماری خاصی رنج می برید، این مدیتیشن است که می تواند به شما کمک کند، به خصوص بیماری هایی که با استرس شما بدتر از قبل خواهد شد.

هرچند که بسیاری از افراد به بهبود وضعیت جسمی و روحی شان بعد از انجام تمرینات مدیتیشن اذعان کرده اند، با این حال تحقیقات علمی هنوز هم فواید احتمالی مدیتیشن را تأیید نکرده است.

بعضی از تحقیقات نشان می دهد که مدیتیشن، به بهبود موارد زیر کمک خواهد نمود:

  1. آلرژی
  2. اختلال هیجانی
  3. آسم
  4. اختلال پرخوری افراطی
  5. سرطان
  6. افسردگی
  7. بدن درد
  8. بیماری قلبی
  9. فشار خون بالا
  10. درد
  11. مشکلات خواب
  12. سوء مصرف مواد مخدر

چنانچه به هرکدام از موارد بالا دچار هستید حتماً پیش از انجام مدیتیشن با پزشک خود مشورت کرده و او را از فواید و مضرات مدیتیشن مطلع کنید؛ زیرا در بعضی از موراد مدیتیشن علائم اختلالات روانی را بدتر خواهد کرد.

ما مدعی این نیستیم که این ورزش جایگزینی برای درمان های سنتی و مدرن امروز است؛ بلکه می‌گوییم می تواند به عنوان درمان مکمل مورد استفاده قرار گرفته و نتیجه بخش باشد.

انواع مدیتیشن

انواع و اقسام مختلفی از مدیتیشن و ریلکسیشن وجود دارد؛ البته همگی، رسیدن به یک هدف ثابت یعنی آرامش درونی و جسمی را دنبال می کنند.

انواع مدیتیشن شامل موارد زیر می شود:

مدیتیشن هدایت‌شده

گاهی اوقات به عنوان «تصویرسازی هدایت شده» نیز نامیده می شود؛ با این شیوه، شما ذهن تان را به سمت مکانی می برید که در آنجا به آرامش خواهید رسید.

در حین این تمرین سعی می کنید از همه حس های تان مانند حس بویایی، بصری، سمعی و بافت‌سازی استفاده کنید؛ بهتر است برای رسیدن به نتایج بهتر، از مربی یا راهنما استفاده کنید.

مدیتیشن مانترا

در این نوع از مدیتیشن، ابتدا ساکت و آرام می نشینید و کلمه یا عباراتی را به آرامی تکرار می کنید، این کار باعث می شود تا حواس تان کمتر پرت شود.

کی گونگ

این تمرین ترکیبی از مدیتیشن، ریلکسیشن، حرکت بدنی و تمرینات تنفسی است که برای دستیابی به تعادل و بازیابی بدن انجام می شود؛ کی گونگ (چی-گونگ) بخشی از طب سنتی چین محسوب می شود.

تای چی

این نوع از ریلکسیشن، شکلی از هنرهای رزمی چینی است؛ تای چی (تای-چی) مجموعه ای از حرکات و حالت های بدنی است که به صورت آرام و پیوسته انجام می گیرد و در حین انجام حرکات، تنفس عمیق را نباید فراموش کنید.

یوگا

مجموعه ای از حرکات بدنی همراه با تمرینات تنفسی کنترل شده است که موجب آرامش ذهنی شده و انعطاف پذیری تان را بهبود می دهد.

رفته رفته که تمرینات، تعادلی و تمرکزی می شود، ذهن تان از سمت مشغله های روزانه فاصله گرفته و باعث آرامش خاطر می شود.

عناصر مدیتیشن

انواع مختلف مدیتیشن دارای ویژگی های مختص خودشان هستند و هرکدام به نحوی به فرد مراقبه‌کننده کمک می کنند؛ در ادامه به بعضی از ویژگی های رایج مدیتیشن، اشاره خواهیم کرد:

تمرکز

داشتن تمرکز، یکی از عناصر اصلی مدیتیشن است؛ تمرکز، به آزادسازی ذهن و رهایی از عواملی که باعث حواس‌پرتی در فرد می شود، کمک می کند، همین عوامل، منجر به استرس و اضطراب شخص می شود.

می توانید برای تمرکز بیشتر در حین انجام مدیتیشن از تصور ذهنی، تکرار آواها یا حتی تکنیک‌های تنفسی استفاده کنید.

تنفس آرام

این تکنیک شامل تنفس عمیق، با فاصله زمانی مشخص می شود؛ برای انجام این تکنیک بهتر است از عضلات دیافراگم کمک بگیرید؛ هدف تنفس آرام، اکسیژن‌رسانی بیشتر و کاهش استفاده از عضلات شانه، گردن و عضلات بالایی شانه در حین تنفس است.

فضای ساکت و آرام

اگر شما هم در مدیتیشن تازه کار هستید، بهتر است تمرینات مربوطه را در مکانی آرام و به دور از هرگونه سرو صدایی (محلی بدون تلویزیون، بدون رادیو یا تلفن همراه) انجام دهید.

بعد از اینکه مهارت تان در یوگا بهتر شد و پیشرفت داشتید، دیگر در هر مکانی می توانید مدیتیشن انجام دهید؛ به خصوص بهترین اثر را در موقعیت های پر استرس  (ترافیک، ملاقات های کاری یا صف طولانی نانوایی) دریافت خواهید کرد.

وضعیت مناسب

می توانید مدیتیشن را در هرحالی انجام دهید، وقتی نشسته اید، دراز کشیده اید، راه می روید یا مشغول هر فعالیت دیگری که هستید؛ فقط سعی کنید در وضعیت راحتی قرار بگیرید تا بیشترین استفاده را از این ورزش موثر ببرید.

نکات کلیدی و کاربردی

هیچ وقت اجازه ندهید شیوه درست انجام مدیتیشن، استرس تان را زیاد کند؛ می توانید به کلاس ها و باشگاه ها مراجعه کرده و تحت نظر مربی، تمرینات مدیتیشن را دنبال کنید.

البته اگر زیاد در انجام تمرینات سخت گیر نیستید، خودتان هم در منزل می توانید این تمرینات را انجام دهید.

با این کار می توانید به هرشکلی که خواستید (هر طوری که راحت هستید) مدیتیشن انجام دهید؛ بعضی از مردم، این ورزش را بخشی از برنامه روزانه خود در نظر می گیرند؛ به عنوان مثال، ممکن است روز خود را با مدیتیشن، آغاز یا به پایان برسانند؛ مطمئن باشید که همه ما به اختصاص چند دقیقه انجام ورزش مدیتیشن نیاز داریم.

در اینجا چند راه برای اینکه خودتان ورزش یوگا را انجام دهید پیشنهاد خواهیم داد؛ انتخاب هرکدام با شما است:

تنفس عمیق

این تکنیک برای افراد مبتدی عالی است؛ زیرا تنفس، یک عملکرد طبیعی بدن است؛ پس تمام تمرکزتان را بر روی چگونگی تنفس تان بگذارید؛ بر روی صداها و عمل دم و بازدم داخل بینی تمرکز کنید؛ آرام و عمیق نفس بکشید؛ هرگاه حواس تان پرت شد، به آرامی تمرکزتان را بر روی تنفس برگردانید.

بدن‌تان را اسکن کنید

وقتی از این تکنیک استفاده می کنید بر روی بخش های مختلف بدن تمرکز کنید؛ با حس های مختلفِ بدن تان مثل درد، تنش و گرما آشنا شوید؛ شناسایی بدن خود را با تمرینات تنفسی و تصویرسازی ذهنی از اعضای مختلف بدن تان همراه کنید.

تکرار آواها

می توانید آواهای مخصوص خود را ایجاد کنید؛. حتی می توانید پشت سرهم نامهای مقدس خداوند را تکرار کنید.

راه بروید و مدیتیشن انجام دهید

ترکیبِ راه رفتن با مدیتیشن، روش بسیار مناسبی برای سالم و آرام ماندن است؛ فرقی نمی کند که در یک جنگل آرام یا در پیاده رو خیابان قدم بزنید یا درحال خرید در فروشگاه باشید؛ زمانی که از این تکنیک استفاده می کنید، سرعت قدم زدن تان را پایین آورده و بر روی حرکات پا تمرکز داشته باشید.

هیچ گاه به مسافتی که باید بپیمایید دقت نکنید؛ این کار باعث برهم خوردن تمرکزتان خواهد شد؛ فقط روی حرکات پا تمرکز کرده و با خودتان جملات و آواها را تکرار کنید؛ در ذهن تان بالا و پایین رفتن و قرار دادن پاها روی زمین و عقب و جلو شدن پاها را تصور کنید.

بخوانید و بازتاب دهید

بسیاری از مردم گزارش می کنند که با خواندن اشعار یا متون مذهبی در حین مدیتیشن، اثر مثبت آن را دریافت کرده اند؛ حتی می توانید در حین انجام این ورزش، به آهنگ های مذهبی یا جملات اثربخش گوش کنید.

بر روی عشق خود تمرکز کنید

در این نوع از مدیتیشن، تمام تمرکز و حواس تان را باید معطوف شیء یا موجود زنده ای کنید؛ احساس عشق را در درون تان نسبت به آن جسم یا فرد به جریان بیاندازید؛ همچنین می توانید چشمان تان را ببندید و به تصویرسازی ذهنی بپردازید.

شما تا چه اندازه با یوگا و مدیتیشن آشنایی دارید؟ از این تمرینات موثر برای کاهش استرس تان استفاده کرده اید؟

 

منبع: فیتامین

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز