کد خبر: 31043
ف
بالا رفتن سن چه تاثیری بر بدن شما می‌گذارد وچه راه حل هایی دارد؟
در مورد نحوه احساس پیر شدن خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارید که این حرف‌ها می‌توانند در مورد قلب، چشم، پوست، استخوان‌ها و دیگر بخش‌های بدن شما باشند.

به گزارش بهداشت نیوز، در مورد نحوه احساس پیر شدن خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارید که این حرف‌ها می‌توانند در مورد قلب، چشم، پوست، استخوان‌ها و دیگر بخش‌های بدن شما باشند. با دانستن رویدادی‌های طبیعی و غیرطبیعی ناشی از پیر شدن می‌توانید بهتر از یک بدن بهره ببرید و با یادگیری گام‌های ساده‌ای می‌توانید تغییرات ناشی از پیری را به تاخیر بیندازید یا کم کنید.
قلب شما سخت‌تر کار می‌کند
درحالی‌که سن شما در حال بالاتر رفتن است، رگ‌ها و شریان‌های خونی شما سفت‌تر می‌شوند. قلب شما برای پمپاژ کردن خود باید به‌سختی کار کند که همین امر منجر به فشارخون بالا و دیگر مشکلات قلبی می‌شود.
راه‌حل: فعال بمانید. پیاده‌روی کنید، بدوید و شنا کنید. حتی انجام روزانه تمرین‌های بدنی با شدت متوسط می‌توانند به حفظ وزن سالم شما کمک کنند و فشارخون شما را در سطح پایین نگه‌دارند. برای آنکه قلب خود را سالم نگه‌دارید میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات سبوس‌دار زیادی بخورید. استرس را مدیریت کنید. خواب کافی داشته باشید. استراحت شبانه 7 تا 8 ساعته می‌تواند قلب ورگه‌های خونی شما را بهبود ببخشد.


پوست شما احساس متفاوتی دارد
با بالا رفتن سن احتمالا این احساس را خواهید داشت که پوست شما خشک‌تر شده است و در مقایسه با قبل نرمی کمتری دارد. کمتر عرق می‌کنید و بعضی از بافت‌های چربی زیرپوست را از دست می‌دهید و این باعث می‌شود که لاغرتر به نظر برسید.
راه‌حل: آب داغ پوست را خشک می‌کند، درنتیجه از دوش یا حمام با آب بسیار گرم خودداری کنید. به هنگام بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب و دیگر پوشش‌های محافظتی پوست استفاده کنید. پوست خود را غالبا بررسی کنید و اگر روی پوست خود با تغییراتی همچون خال‌ها مواجه شدید به پزشک خود مراجعه کنید. اگر سیگار می‌کشید، سعی کنید که سیگار کشیدن را ترک کنید، چون سیگار می‌تواند باعث چین‌وچروک شود.
دیدن و شنیدن برای شما سخت‌تر می‌شود
با بالا رفتن سن ممکن است برای خواندن مطالب نیاز به عینک داشته باشید. علاوه بر این، ممکن است توانایی شما در وفق دادن خود با تغییرات ناگهانی نور کمتر شود. علاوه بر این، با بالا رفتن سن ممکن است شنوایی شما تحت تاثیر قرار بگیرد و در مکان‌های شلوغ نتوانید به‌خوبی سخنان طرف مقابلتان را بشنوید.
راه‌حل: به‌طور منظم بینایی و شنوایی خود را معاینه کنید. برای محافظت از چشم‌های خود در برابر نور خورشید از عینک ضد آفتاب استفاده کنید. علاوه بر این، در مکان‌های پر از سروصدا از گوش‌گیرها استفاده کنید.


تغییر دندان و لثه‌های شما
ممکن است لثه‌های شما طوری به نظر برسند که انگار از دندان‌ها شما دور شده‌اند. بعضی از داروها باعث احساس خشکی در دهان شما می‌شوند. دهان خشک می‌تواند شما را در معرض خطر بیشتر پوسیدگی یا عفونت‌های دندان قرار دهد.
راه‌حل: هرروز برای رها شدن از باقی‌مانده‌های غذایی در دهان و جرم بین دندان‌ها دو بار مسواک بزنید و یک‌بار از نخ دندان استفاده کنید. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بهترین راه برای جلوگیری از عفونت است. علاوه بر این، برای معاینه و تمیز کردن دندان‌های خود به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.


استخوان‌های شما شکننده‌تر می‌شوند
در سنین دهه 40 سالگی و 50 سالگی استخوان‌های شما شروع به ضعیف شدن می‌کنند. از تراکم استخوان‌ها کاسته می‌شود و شکننده‌تر می‌شوند. و چنین چیزی خطر شکستگی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، ممکن است که به نظر خودتان کوتاه‌تر به نظر برسید. در حقیقت، با شروع دهه 40 سالگی ممکن است که 1 تا 2 اینچ (2.5 تا 5 سانتی‌متر) کوتاه‌تر شوید. این کوتاه‌قدی زمانی رخ می‌دهد که دیسک‌های ستون فقرات شما جمع می‌شوند. علاوه بر این، ممکن است که در مفاصل خود احساس سفتی کنید. این سفتی بیشتر به دلیل رباط‌ها است که در اثر بالا رفتن سن از خاصیت انعطاف‌پذیری آن‌ها کاسته می‌شود. وقتی‌که بافت‌های میان مفاصل تحلیل می‌روند، احتمال ابتلا به آرتروز افزایش می‌یابد.
راه‌حل: مطمئن شوید که کلسیم و ویتامین D کافی جذب بدن خود می‌کنید. از منابع خوب کلسیم در رژیم غذایی می‌توان به محصولات لبنی، بادام‌ها و سبزی‌هایی همچون کلم بروکلی و کلم پیچ اشاره کرد. علاوه بر این، پزشک شما ممکن است که مکمل‌های کلسیم را توصیه کند. ویتامین D برای سلامتی استخوان ضروری است. بعضی از افراد می‌توانند از طریق آفتاب این ماده مغذی را جذب بدن خود کنند. علاوه بر این، غذاهایی همچون ماهی تون، زرده تخم‌مرغ و شیر سرشار از ویتامین D هستند. اگر به مکمل نیاز دارید به پزشک خود بگویید تا برای شما تجویز کند.


به توالت رفتن
با بالا رفتن سن ممکن است که در کنترل مثانه خود با مشکل مواجه شوید. به این مشکل «بی‌اختیاری ادراری» می‌گوید. تخمین زده‌شده است که این مشکل حدود 10درصد از افراد 65 سال به بالا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از این افراد به هنگام سرفه یا عطسه با نشت ادرار خود مواجه می‌شوند، اما بعضی از آن‌ها پیش از رساندن خود به توالت با خارج شدن مقدار زیادی ادرار مواجه می‌شوند. در زنان، یائسگی و در مردها نیز پروستات بزرگ‌شده می‌تواند در ایجاد این مشکل دخیل باشد. علاوه بر این، ممکن است که مثل قبل نیاز به اجابت مزاج نداشته باشید. بعضی از بیماری‌ها همچون دیابت سرعت عملکرد روده‌ها را کاهش می‌دهند. بعضی از داروها نیز می‌توانند موجب یبوست شوند. این داروها شامل داروهای مدر و مکمل‌های آهن هستند.
راه‌حل: اگر نیاز شما به توالت رفتن افزایش‌یافته است به پزشک خود مراجعه کنید. در بسیاری از موارد، علائم را می‌توان کنترل و حتی درمان کرد. از مصرف کافئین، الکل، سودا و غذاهای سرشار از اسید خودداری کنید. این مواد وضعیت را بدتر می‌کنند. تمرین‌های کگل می‌توانند عضله‌های لگنی را سفت‌تر کنند و به کنترل مثانه کمک کنند. برای جلوگیری از یبوست غذاهای سرشار از فیبر همچون میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات سبوس‌دار بخورید، آب فراوان بنوشید، هرروز تمرین کنید تا به عملکرد روده‌ها کمک کنید.


پایین نگه‌داشتن وزن سخت‌تر می‌شود
با بالا رفتن سن عضله تبدیل به چربی می‌شود و این امر باعث سوختن کالری‌های کمتری می‌شود. بنابراین، حتی وقتی‌که کالری کمتری می‌خورید، همچنان در وزن فعلی خود باقی می‌مانید.
راه‌حل: هرروز تمرین‌های با شدت متوسط همچون پیاده‌روی تند یا بلند کردن وزنه‌های سبک را انجام دهید. این تمرین‌ها به شما کمک می‌کنند که وزن خود را ثابت نگه‌دارید. با پزشک خود در مورد میزان فعالیت بدنی متناسب با خود صحبت کنید. میوه‌ها، سبزی‌ها و غذاهای داری پروتئین کم‌چرب همچون ماهی بخورید. از خوردن شکر و غذاهای سرشار از چربی اشباع‌شده خودداری کنید. در هر وعده غذایی پرس‌های کوچک‌تری بخورید. با بالا رفتن سن شاید به‌مانند قبل نیاز به کالری نداشته باشید.
زندگی جنسی شما نیز تغییر می‌کند
در طول یائسگی، بافت‌های واژن خانم‌ها خشک‌تر، نازک‌تر و کم ارتجاع‌تر می‌شوند. همین امر ممکن است از لذت رابطه جنسی بکاهد. سینه‌های خانم‌ها نیز عضله‌های خود را از دست می‌دهند و شروع به آویزان شدن می‌کنند. برای مردها نیز با بالا رفتن سن از سطوح هورمون تستوسترون کاسته می‌شود. مردها اسپرم کمتری تولید می‌کنند و میل جنسی کمتری دارند. علاوه بر این، ممکن است در نعوظ نیز دچار مشکل شوند.
راه‌حل: با پزشک خود صحبت کنید. او می‌تواند داروهایی را برای شما تجویز کند که می‌توانند علائم فیزیکی شما را تسکین دهند یا میل شما به رابطه جنسی را افزایش دهند. ما نمی‌توانیم زمان را به عقب برگردانیم. اما با صبر، مراقبت و تغیر مثبت سبک زندگی می‌توانیم در دوران پیری عملکرد و کارایی بدن خود را حفظ کنیم.

 

منبع: روزنامه سپید

 


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
آخرین اخبار
  • تصویری جالب از حمید معصومی نژاد
  • فرمول غذایی برای هموگلوبین
  • پست مشترک بازیکنان استقلال+عکس
  • سقوط جنگنده «یورو فایتر» نیروی هوایی ایتالیا در دریا
  • حضور دکتر علیرضا اکبری، عضو هیات مدیره بانک سرمایه در آیین آغاز سال تحصیلی جدید
  • ساعت بازی تیم ملی مقابل روسیه مشخص شد
  • جنجال دوپینگ اسب سردار آزمون+عکس
  • سوماتروپین یا هورمون رشد چیست وچه عوارضی دارد؟
  • بانوان در این دوران چگونه از یبوست پیشگیری کنند؟
  • ۵ تمرین کششی ساده برای تسکین درد شانه‌ها
  • مسمویت های ناشی از سرب تریاک
  • گیرافتادن مرد جوان بالای تیر چراغ‌برق! + تصاویر
  • ریختن مواد داغ در ظروف یکبار مصرف چه عوارضی دارد؟
  • لباس متفاوت ملانیا ترامپ هنگام باغبانی! + عکس
  • فروش مشتری در پیتزا فروشی‌های تهران! + عکس
  • جیر‌جیر‌ک لاکچری هم به بازار آمد! + تصاویر
  • بازگشت همسر شهاب حسینی پس از ٢٠ سال! + عکس
  • بلایی که یک ناشناس بر سر مهراب قاسمخانی آورد + عکس
  • گازهایی که فضای خانه را آلوده تر از فضای بیرون می کند!
  • مرحله نخست کارآزمایی درمان ناباروری مردان با استفاده از سلول‌های بنیادی
  • وقتی که غذای محبوب‌مان را می‌بینیم، چه اتفاقی در مغزمان می‌افتد؟
  • محصولاتی که بیماران مبتلا به سلیاک باید از آنان اجتناب کنند
  • چه زمان هایی برای حجامت مناسب است؟
  • درمواجهه با بیمار مسموم شده چگونه عمل کنیم؟
  • محرومیت ها در استان کرمانشاه بالا است
  • وزیربهداشت: امیدوارم که گوش ما، شنوا باشد تا راه صحیح را تشخیص بدهیم
  • یک دارو در ایران چگونه تولید می شود؟
  • افسردگی از نگاه آمار وارقام/اینفوگرافیک
  • اگربیشتر روز روی صندلی نشسته ایدحتما بخوانید
  • متابولیسم چیست؟
  • شایع ترین تحریک کننده های اگزما و پیشگیری از آنها
  • 10 غذای رژیمی که شما را چاق می کند!
  • بایدها و نبایدهای استفاده از لنزطبی
  • مدال و دیپلم افتخار آکادمی جهانی تاریخ داروسازی به نماینده ایران اهدا شد
  • جامعه پزشکی باید مردم و منافع مردم را بر خود مقدم بداند
  • عواملی که در ایجاد بیماری های قلبی عروقی نقش ویژه ای دارند!
  • برگزاری نخستین سمپوزیوم تازه‌های نقشه‌برداری مغز ایران
  • تیپ آقای بازیگر در یک جشن تولد خانوادگی! + عکس
  • اختلالاتی که با نقشه برداری از مغز مشخص می شود
  • گریه های «مرجانه گلچین» در مراسم تشییع پیکر عمویش + عکس
  • شاهرخ استخری در کنار دختر زیبایش (+عکس)
  • دلیل زردی نوزادان چیست؟
  • معکوس کردن روند بیماری MS با این روش جدید
  • راه های نجات از وابستگی ناسالم را بشناسیم
  • راحت به این مردان بگویید: «نه»
  • جزئیات استخدام در سازمان تامین اجتماعی
  • محافظت از چشم ها دربرابر یک بیماری خطرناک با ۷ گزینه غذایی
  • ۸ گزینه غذایی فوق العاده برای افزایش استحکام و سلامت ناخن ها
  • تاثیر صبحانه در پیشگیری از چاقیِ کودکان
  • تاثیر میوه و سبزیجات رنگی در مبارزه با سرطان روده