title
کد خبر: 31206
00
 شایع‌ترین علت کاهش شنوایی عصبی

آلودگی صوتی شایع‌ترین علت کاهش شنوایی عصبی اکتسابی بالغان است. البته این بیماری قابل‌پیشگیری است اما هنگامی که به گوش آسیب برساند دیگر قابل‌درمان نیست.

به گزارش بهداشت نیوز، آلودگی صوتی شایع‌ترین علت کاهش شنوایی عصبی اکتسابی بالغان است. البته این بیماری قابل‌پیشگیری است اما هنگامی که به گوش آسیب برساند دیگر قابل‌درمان نیست.


اصولا سروصدای زیاد و آلودگی صوتی نوعی عامل استرس‌زای بیولوژیک است که نه‌تنها بر سیستم شنوایی بلکه بر کل بدن انسان اثر می‌گذارد به طوری که باعث تحریک سیستم اعصاب مرکزی، تاثیر بر سیستم غده هیپوفیز وآدرنال و ‌ایجاد اختلالات هورمونی می‌شود که اگر باعث کاهش شنوایی شود، شخص نمی‌تواند به راحتی با افراد اجتماع ارتباط برقرار کند و این مشکل خود باعث کاهش کیفیت زندگی و سلامت روانی او می‌شود.

این بیماری خصوصیات بالینی مشخصی ندارد که بتوان آن را از بقیه بیماری‌های گوش که باعث کاهش شنوایی عصبی می‌شوند، جدا کرد و تشخیص آن از طریق معاینه و آزمایشات شنوایی‌سنجی مقدور است و گاهی بیمار ممکن است وزوز گوش هم داشته باشد. البته در افرادی که موهای بور و چشمان آبی دارند این حساسیت و آسیب‌پذیری بیشتر از افرادی است که موها و چشمان سیاهی دارند.


ضمنا بعضی از داروها اثر سمی بر سلول‌های شنوایی دارند مثل قرص آسپیرین یا بعضی از داروهای ادرارآور. افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند در صورتی که در معرض آلودگی صوتی شدید قرار بگیرند، اعصاب شنوایی‌شان آسیب‌پذیرتر می‌شود. از طرفی، مصرف خودسرانه دارو، آلودگی هوا و آلودگی صوتی از مهم‌ترین عوامل کم‌شنوایی و ناشنوایی نوزادان است. ضمن اینکه بسیاری از ناشنوایی‌های مادرزادی به علت اشکال در عصب شنوایی هنوز راه درمانی ندارند.

یکی از علائم مهم این عارضه در نوزادان بی‌توجهی آنها به صداهاست چرا که نوزادانی که گوش‌های سالمی دارند معمولا به طرف صدا‌ها برمی‌گردند و والدین می‌توانند نسبت به بی‌تفاوتی نوزاد به صدا‌ها حساس شوند.

اما باید بگویم معمولا کم‌شنوایی مادرزادی درمان ندارد چون خیلی از آنها به دلیل مشکلاتی است که روی عصب تاثیر گذاشته است. همچنین ابتلا به سرخجه، بیماری تب‌دار یا عفونت‌های ویروسی ممکن است روی سیستم شنوایی نوزاد تاثیر بگذارد. از طرفی، مصرف دارو‌ها نیز تاثیر منفی زیادی بر شنوایی جنین دارد و اینکه گفته می‌شود خانم‌های باردار در 3 ماهه اول بارداری اصلا نباید دارو مصرف کنند، فرضیه درستی است. یکی از عوارض آلودگی هوا و‌ آلودگی صوتی کم‌شنوایی نوزادان است و این آلودگی‌ها حتی می‌توانند به زایمان زودرس یا سقط جنین منجر شوند.


دکتر ابراهیم رزم‌پاعضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران

 

منبع: هفته نامه سلامت

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
همت
1396/06/17 - 19:320 0
با سلام
من 38 سالمه با مشکل کم شنوایی درگیرم وبیشتر دنبال درمان شنوایی هستم ودر مورد درمان شنوایی اطلاعات بروز در اختیار کاربران قرار دهید متشکرم
اینستاگرام بهداشت نیوز