title
کد خبر: 31285
00
تبعات حذف تعرفه «تمرین درمانی»

عضو انجمن فیزیوتراپی ایران، گفت: حذف «تمرین درمانی» از کتاب تعرفه گذاری ارزش نسبی خدمات درمانی، به ضرر سلامت جامعه است.

به گزارش بهداشت نیوز، اشکان آذرکیش گفت : در ویرایش سوم کتاب ارزش نسبی شاهدیم تعرفه تمرین درمانی و درمان های دستی حذف شده است و از طرفی ایرادات جدی به تعرفه خدمات فیزیوتراپی بستری وجود دارد. این در حالی است که تمرین درمانی و درمان های دستی بخش لاینفک و هویت رشته فیزیوتراپی محسوب می شود و حذف آنها در نهایت منجر به کاهش کیفیت خدمات فیزیوتراپی به مردم می شود.

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور، ادامه داد: در ارزش گذاری خدمات باید عمومیت یک خدمت در نظر گرفته شود، وقتی در آیین نامه های وزارت بهداشت تمامی مراکز فیزیوتراپی ملزم به دارا بودن بخش مجزا برای تمرین درمانی هستند و بخش مهمی از پروسه توانبخشی تمامی مراجعین به مراکز فیزیوتراپی را تمرین تشکیل می دهد، حذف تعرفه آن اصلا منطقی نیست.

وی گفت: وقتی از اهمیت تمرین در فیزیوتراپی صحبت می کنیم این سخن مبتنی بر شواهد علمی، محتوای آموزشی دانشگاه ها و تجربیات بالینی است. خدمتی که چندین واحد درسی را در کوریکولوم آموزشی رشته فیزیوتراپی به خود اختصاص داده و جزو مهارت های ضروری یک فیزیوتراپیست است باید تعرفه مشخص داشته باشد.

آذرکیش افزود: درمان یک بیمار سکته مغزی، یک ورزشکار با آسیب ورزشی، یک بیمار ضایعه نخاعی و یا بیمار دچار شکستگی بدون تمرین اصلا قابل تصور نیست و این مهم باید مورد توجه سیاست گزاران نظام سلامت قرار گیرد.

وی تاکید کرد: تعیین تعرفه با محوریت تجهیزات، بدون توجه به تمرین درمانی و درمان های دستی که مهارت های بی بدیل یک فیزیوتراپیست است، ممکن است منجر به مغفول ماندن این بخش مهم و سوق یافتن مراکز فیزیوتراپی به درمان های الکتروتراپی صرف گشته و صدمات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

عضو انجمن فیزیوتراپی ایران، اظهارداشت: انتظار جدی است، با توجه به اهمیت تمرین درمانی و درمان های دستی در فیزیوتراپی و نقش آن در سلامت مردم و بیماران، به این خواسته مهم جامعه فیزیوتراپی توجه شده و این مسئله در ویرایش جدید کتاب لحاظ شود.

آذرکیش گفت: فیزیوتراپی بدون تمرین درمانی و درمان دستی، هرچه هست فیزیوتراپی نیست.

 

منبع: مهر

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز