title
کد خبر: 31295
00
 سنگ مثانه‌ای به بزرگی تخم شترمرغ در بدن یک مرد +تصاویر

پزشکان آمریکایی از مثانه مردی که به دلیل احساس درد در پهلوی چپ خود و مشکل دفع ادرار به بیمارستان مراجعه کرده بود، سنگی به بزرگی تخم شترمرغ خارج کردند.

مردی ۶۴ ساله که از درد در پهلوی چپ رنج می‌برد و حدود سه روز در دفع ادرار دچار مشکل شده بود، به مرکز اورژانس بیمارستانی در امریکا مراجعه کرد و پزشکان بعد از معاینه و انجام سی تی اسکن متوجه وجود دو سنگ بزرگ شدند. یکی از سنگ‌ها کوچک بود و در قسمت حالب، محل اتصاف کلیه چپ و مثانه، قرار داشت و سنگ دیگر که بسیار بزرگ بود به داخل مثانه راه پیدا کرده بود.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از sciencealert، جراحان گفتند: سنگ کوچک‌تر ابعادی معادل ۹/۵ در ۷/۵ سانتی متر و وزنی برابر با ۷۷۰ گرم داشت اما سنگ بزرگ‌تر با بیش از ۱۵ سانتی متر طول و ۱/۵ کیلوگرم وزن به اندازه تخم شترمرغ بود.

سنگ های مثانه به پیچیدگی سنگ‌های کلیوی نیستند و معمولا به دنبال التهاب مثانه ایجاد می‌شوند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بدن کم‌آب شود یا ادرار بسیار غلیظ شده باشد که این حالت باعث تشکیل بلورهایی در مثانه می شود. رسوب این بلورها در داخل مثانه، به مرور سنگ‌های بزرگتری را تشکیل می دهد.

پزشکان معتقدند که چنین موردی استثنایی بوده و این اولین بار است که در بیماری، سنگ مثانه‌ای به این اندازه دیده شده. این فرد بیش از ۱۰ سال به سرطان مثانه مبتلا بود و جراحان مثانه او را خارج کرده و با تکه های روده برایش مثانه دیگری ایجاد کرده بودند.

مثانه جدید و ساختگی او بسیار مستعد تشکیل سنگ است و تاکنون موارد زیادی از تشکیل سنگ های مثانه در این قبیل بیماران گزارش شده است. این بیماران معمولا علامتی ندارند و زمانی متوجه وجود سنگ می شوند که اندازه آن بزرگ شده باشد.

بزرگ ترین سنگ مثانه ای که در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده، از مثانه مردی ۶۲ ساله اهل برزیل خارج شده که اندازه آن ۹/۵۵ سانتی متر و وزن آن ۱/۹ کیلوگرم بوده است.

منبع: سلامت آنلاین


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز