title
کد خبر: 31539
00
چگونه لاغر شویم؟

یکی از علل افزایش وزن و میزان چربی های بدن، کاهش متابولیسم در بدن افراد می باشد که کاهش متابولیسم هم ناشی از علل مختلفی می تواند باشد. برای افزایش متابولیسم بدن باید...

به گزارش بهداشت نیوز، اضافه وزن، کلمه‌ای ناخوش‌آیند و از آن دست حقایق تلخی که برخی و شاید بهتر باشد بگوییم درصد بالایی از جمعیت دچار آن میشوند.

یکی از علل افزایش وزن و میزان چربی‌های بدن، کاهش متابولیسم در بدن افراد می‌باشد که کاهش متابولیسم هم ناشی از علل مختلفی می‌تواند باشد.

کاهش تحرکات فیزیکی، رژیم غذایی نادرست، سبک زندگی و سایر عوامل این‌چنینی منجر به کاهش سوخت و ساز بدن یا همان متابولیسم و افزایش چربی‌ها می‌شوند.

طبق آخرین آمار منشر شده حدود 50 درصد جمعیت ایران دچار اضافه وزن هستند و خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر دچار اضافه وزن می‌باشند.

سرانه مصرف نوشابه گازدار در کشور، 42 لیتر در سال است. همچنین میزان مصرف نمک در کشور ایران 2 برابر بیشتر از حد مورد نیاز است.

بیایید از آمار و ارقام بگذریم، این‌ها دردی را دوا نمی‌کنند. چیزی که به دردمان می‌خورد اصلاح سبک زندگی می‌باشد که اصلا کار سختی نیست.

کاهش وزن و از بین بردن چربی‌های اضافی را می‌توانیم با روش‌های بسیار آسان و در یک بازه‌ی زمانی مشخص انجام دهیم البته توصیه‌ی ما به شما بازه‌ی زمانی کوتاه مدت نیست چراکه به خودتان فشار بیهوده وارد می‌کنید و در آخر هم بدون آن‌که نتیجه‌ای داشته باشد ناامید و منصرف می‌شوید.

اولین چیزی که نیاز دارید انگیزه است

اگر انگیزه باشد به راحتی قید یک غذای چرب را می‌زنید. پس ابتدا انگیزه را تقویت کنید، سپس متقاعد شوید که لاغر خواهید شد البته در این راه به هیچ وجه عجله نکنید، رمز موفقیت حرکت به صورت آهسته و پیوسته است.

اگر متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن خود را افزایش دهید، بدن شما بدون آنکه خودتان متوجه بشوید چربی‌ها را خواهد سوزاند.

متابولیسم شما تا حدودی توسط ژنتیک  شما شکل گرفته است، اما نگران نباشید شما می توانید آن را به طور طبیعی و توسط خودتان درست و اصلاح کنید. یکی از روشها در اصلاح متابولیسم، تغذیه صحیح است.

حالا قصد داریم 9 خوراکی مفید که باعث افزایش سوخت و ساز یا متابولیسم بدن می‌شود را به شما معرفی کنیم.

1- سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ غنی از آمینو اسیدهای زنجیره ای است که به متابولیسم مرتبط میباشند و باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود.همچنین تخم مرغ با پروتئین و ویتامین D بارگیری شده و منبع خوبی برای این مواد است.

2- گوشت بدون چربی

گوشت بدون چربی سرشار از آهن است. کمبود مواد معدنی می‌تواند سوخت و ساز بدن را کاهش دهد پس مراقب سطح مواد معدنی دریافتی بدن خود باشید.(منظور از گوشت بدون چربی گوشتی مثل گوشت مرغ می‌‎باشد)

3- آب

اگر آب بدن شما کم باشد به احتمال زیاد متابولیسم و سوخت و ساز بدنتان هم کاهش میابد، اگر آب خنک بنوشید بدنتان برای متعادل کردن دمای بدن و بالا بردن دمای آن، سوخت و ساز بیشتری انجام می‌دهد و کالری بیشتری می‌سوزاند.هیچ وقت از آب غافل نشوید به خصوص آب خنک.

چگونه لاغر شویم؟

4- فلفل تند (چیلی)

فلفل چیلی حاوی کپسایسین است که یک ترکیب شیمیایی است که می‌تواند سوخت و ساز بدن  را افزایش دهد. اگر روزانه یک قاشق فلفل قرمز خرد شده مصرف شود، بسیار به متابولیسم بدن کمک می‌کند. همچنین فلفل چیلی یک منبع خوب برای ویتامین C است.

5- قهوه

در یک مطالعه منتشر شده در زمینه فیزیولوژی و رفتاری مشخص شد که میانگین میزان متابولیسم افرادی که قهوه(کافئین) نوشیدند 16% بیشتر از افرادی بود که قهوه ننوشیدند. بنابراین قهوه به متابولیسم بدن شما کمک خواهد کرد.

6- چای سبز

چای سبز شامل ترکیباتی است که باعث عمل چربی سوزی می‌شود. از آن غافل نشوید و اثراتش را دست کم نگیرید.

7- شیر

شیر دارای کلسیم است و تحقیقات و مطالعات انجام شده در موسسه تغذیه در دانشگاه تنسی نشان می‌دهد مصرف کلسیم می‌تواند متابولیسم بدن را به طور موثر افزایش دهد.

8- دانه های کامل

دانه های جامد به بدن شما کمک می‌کنند که چربی بیشتری مصرف کند.مواد غذایی و دانه هایی که حاوی فیبر هستند بسیار موثرند مثل برنج قهوه ای و بلغور جو دوسر.

9- عدس

حدود 20% از زنان کمبود آهن دارند. آهن برای متابولیسم یا سوخت و ساز بدن لازم است. پس با مصرف یک فنجان عدس، 35% نیازهای روزانه آهن بدنتان را تامین کنید.

نکته آخر

در نظر داشته باشید که مصرف بی رویه هر چیزی حتی اگر مفید هم باشد، می‌تواند اثرات منفی داشته باشد و همچنین،  برای نتیجه گیری بهتر همزمان با تغییر در سبک غذایی می‌توانید کمی هم به ورزش و فعالیت فیزیکی بپردازید.

منبع: تبیان


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز