کد خبر: 31654
ف
چگونه از استرس منفعت ببریم
امروزه ما انسان ها بیشترین سطح استرس را در محیط کار، خانه و زندگی روزانه تجربه می کنیم. همه چیز دست به دست هم می دهند تا استرس و نگرانی های ما را دوچندان کنند. گیر کردن در یک ترافیک شلوغ، فکر کردن به بدهی ها، نگرانی از دست دادن کار و خیلی مسائل دیگر…

به گزارش «بهداشت نیوز» یکی از چیزهایی که به طور پیش فرض باور داریم این است که استرس چیز بدی است و برای سلامت ما مضر است. این درست است تا زمانی که دائما در استرس باشید سطح آدرنال افزایش پیدا کرده و منجر به فشار خون بالا و به علاوه افزایش وزن می شود.

استرس دائم باعث می شود زودرنجی، اضطراب، افسردگی، سردرد و بیخوابی را تجربه کنید. اما تمام استرس ها نتیجه یکسان ندارند و بعضی فرم های استرس حتی می توانند برای ما مفید هم باشند.

۳ سطح استرس

طبق گفته های روانشناسان استرس دارای ۳ سطح است.

استرس خوب: شامل تلاش برای چیزی است که می خواهیم.(مثل مصاحبه کار یا مدرسه، یا سخنرانی کردن در مقابل غریبه ها) و احساس پاداشی که بعد از موفقیت به ما دست می دهد.

استرس قابل تحمل: یعنی اتفاق بد. مثل از دست دادن کار یا شخصی که دوستش داریم اما همه ما منابع شخصی و سیستم های حمایتی برای آرام کردن این طوفان داریم.

استرس سمی: یعنی اتفاق خیلی بدی که هیچ منبع شخصی یا سیستم حمایتی برای خنثی کردن آن نداریم. اتفاقی که باعث ایجاد بیماری های جسمی و ذهنی می شود و واقعا ما را غافلگیر می کند.

اما چگونه باید استرس را مدیریت کرده و از آن منفعت ببریم. ساده تر بگویم چگونه باید از استرس سمی اجتناب کرده و استرس های خوب را پذیرا باشیم. همه ما پاسخ جنگ یا گریز را شنیده ایم که در واقع بخشی از سیستم عصبی ماست و یا واکنشی که بدن در مقابل خطر یا استرس نشان می دهد. اما کمتر کسی درباره پاسخ استراحت یا هضم چیزی می داند که در آن سیستم عصبی عملکردهای آرام بدن را فعال می کند و در نتیجه باعث می شود سالم بمانیم و در طولانی مدت تعادل داشته باشیم. پاسخ جنگ یا گریز بدن را برای واکنش آماده می کند. یعنی تمام اعضای بدن یا برای یک چالش فیزیکی آماده می شوند (جنگ) و یا این که عقب نشینی می کنند (گریز). اما پاسخ هضم یا گوارش در بدن تعادل ایجاد می کند.

استفاده مثبت از استرس

کمی استرس ما را ترغیب به چیزهایی مثل تعیین زمان برای پروژه های مهم می کند اما هر چه کمتر در این شرایط باشیم بهتر است. درست است که بودن در چنین شرایطی باعث می شود هوشیارتر باشیم و بهتر بتوانیم به چالش های پیش رو پاسخ بدهیم اما پس از مدت کوتاهی نتیجه منفی روی بدن می گذارند و منجر به بیماری خستگی آدرنال و فرسودگی می شود.

روش های عملی برای کاهش استرس

بهترین راه برای کم کردن استرس این است که بدانید چه چیزی شما را آرام می کند. شاید برای شما این یعنی وقت گذراندن برای سرگرمی مورد علاقه تان مثل باغبانی یا بیرون رفتن با دوستان یا دوچرخه سواری و یا پیاده روی در طبیعت.

من خودم دوست دارم روزم را با نوشتن سه نعمتی که بابت آن ها شکرگزار هستم و ۱۵ الی ۳۰ دقیقه یوگا شروع کنم. و البته در طول روز هم به خودم استراحت می دهم مثلا به باشگاه یا پیاده روی در طبیعت می روم و یا کتاب می خوانم.

هر روشی که انتخاب می کنید باید از آن لذت ببرید. برای این که کمکی به شما کرده باشم ۳ روش برای کاهش استرس آورده ام.

ذهن را آزاد کنید: هیچ زمانی بهتر از الان برای شروع مدیتیشن نیست. حتی ۵ دقیقه مدیتیشن در روز هم تاثیر زیادی دارد. انواع و اقسام مدیتیشن وجود دارد که باید مناسب نیازتان آن را انتخاب کنید.

و یا این که روی ذهنیت خود کار کنید. هنر بودن در زمان حال را تمرین کنید. شاید این کار کمی سخت باشد اما با تمرکز روی زمان حال استرس را کاملا از بین می برید. به این که هم اکنون زنده هستید فکر کنید و به زیبایی هایی که اطرافتان را احاطه کرده. به من اعتماد کنید همین حالا خودکار را زمین بگذارید، گوشی را رها کرده و چشم را از کامپیوتر بردارید و به این ها فکر کنید و نفس عمیق بکشید.

بدن را حرکت دهید: به جای استرس انرژی های سمی را با ورزش از بدن خارج کنید. حتی پیاده روی هم موثر است. به خصوص بعد از یک تماس تلفنی یا یک ملاقات کاری پر استرس. پیاده روی هم نفس ها را عمیق تر می کند و هم تنش های عضلانی را تسکین می دهد. پیاده روی، رقص، بازی با بچه ها و… تمام این ها اکسیژن را در رگ ها پمپاژ می کند و در بدن اکسی توسین تولید می کند و در نتیجه استرس را کاهش می دهد.

اجتماعی باشید: منظور بودن در شبکه های اجتماعی نیست بلکه منظور دیدار با دوستان، خانواده، همکاران و آشنایان است. هر کسی که شما را شاد کند باعث طول عمر شما می شود. روابط نزدیک با دوستان و خانواده با پشتیبانی عاطفی از شما در لحظات پر استرس حمایت می کند.

نفس عمیق بکشید

در پایان روز زمانی که از کارهای روزانه خسته هستید یک نفس عمیق بکشید و یکی از نعمت هایی که بابت آن شکرگزار هستید را به یاد بیاورید. وقتی دائما توجهتان را از مسائل منفی به سمت اتفاقات مثبت تغییر دهید سطح استرس را به طور معجزه آسایی کاهش می دهید.

 

منبع: بدونیم


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
آخرین اخبار
  • به این جوشها دست نزنید
  • تشخیص نشانه‌های اولیه بارداری در سریعترین زمان ممکن
  • یک نسخه خانگی سحرآمیز برای رشد مجدد مو
  • ۷ گام غذایی برای ایمن شدن در برابر شایع ترین بیماری ویروسی
  • با این 10 گیاه معجزه‌گر بینایی خود را تقویت کنید
  • اولین کاری که باید برای سلامت پروستات انجام دهید
  • این کارها پوستتان را پیر می کند
  • ۹۰ درصد از حوله‌های حمام، آلوده به باکتری به ‌نام کلی‌فرم هستند
  • طرح مراقبت در منزل، ضرورت توانبخشی کشور
  • اعلام نتایج نهایی آزمون دستیاری دندانپزشکی تا پایان هفته
  • رضاخان در حرم امام حسین(ع)! + عکس
  • قمه‌زنی، بدعتی به قیمت پارگی رگ‌های مغزی
  • این نشانه ها می گوید شما افسردگی پنهان دارید!
  • رازهای جوان ماندن آقایان
  • جنجال سفر مجردی ملانیا همسر ترامپ! + تصاویر
  • آلرژی پاییزی را با مصرف خودسرانه دارو درمان نکنید
  • عکس یادگاری یک توریست در بازار اصفهان قدیم
  • حمید معصومی نژاد در جبهه! + عکس
  • تیپ عجیب و حیرت آور علی صادقی! + عکس
  • خوراکی های ویژه برای تقویت ناخن
  • درد شکم با چه نشانه هایی در بدن ایجاد می شود؟
  • آشنایی با بهترین غذا برای پاییز+دستورالعمل پخت
  • بهترین کارهایی که می توانید برای پوستتان انجام دهید
  • بهترین راه های درمان بیماری های نشیمنگاه
  • مردم غذاهای نذری را در یخچال انبار نکنند
  • با احتیاط شیر بنوشید
  • صبحانه‌ای که اشتهای کودکان را باز می‌کند
  • ورزش صحیح از منظر طب ایرانی چه ویژگیهایی دارد
  • چگونه با پیش افتاده‌ترین روش لاغر شویم؟
  • چگونه از ورزش خود بیشترین استفاده را کنیم ؟
  • ویتامین ها و مواد معدنی که خستگی را از بین می برند؟+اینفوگرافیک
  • چه کسانی مجازند دارو تبلیغ کنند؟
  • مواد غذایی کلاژن دار را بشناسید /اینفوگرافیک
  • یک رژیم غذایی سالم! /اینفوگرافیک
  • کیمیا علیزاده زیر تیغ جراحی + عکس
  • خدمات رایگان دندانپزشکی در سمنان + عکس
  • تجلیل ویژه وزیر بهداشت از مادر شهید + عکس
  • نیلی کشاورز در آغوش پدرش در بستر بیماری + عکس
  • سهم موتور سواران از مرگ ومیر حوادث ترافیکی!
  • علی پروین و نذری امسالش! + عکس
  • دانشگاه علوم پزشکی ایران، در برخی از رشته های پزشکی، مرجع است
  • دانش‌آموزان تمایلی به شیرهای توزیعی در مدارس ندارند
  • تیپ بهاره رهنما در نمایش تازه اش! + عکس
  • تیپ علیرضا حقیقی و خانم بازیگر در سوئد! + عکس
  • سلامت کبد در پاییز، نیازمند ۸ ماده غذایی است
  • همه زنان حداقل یکبار به این بیماری مبتلا می شوند!
  • ۷ گزینه غذایی برای ایمن شدن در برابر شایع ترین بیماری ویروسی
  • ۱۰ منبع غنی از ویتامین دی را در فصل پاییز فراموش نکنید!
  • نتایج تحقیقات دانشگاه بینگهمتون نیویورک در مورد فواید جسمانی نماز
  • بررسی وضعیت کیفیت «نان» در شورای شهر