کد خبر: 31654
ف
چگونه از استرس منفعت ببریم
امروزه ما انسان ها بیشترین سطح استرس را در محیط کار، خانه و زندگی روزانه تجربه می کنیم. همه چیز دست به دست هم می دهند تا استرس و نگرانی های ما را دوچندان کنند. گیر کردن در یک ترافیک شلوغ، فکر کردن به بدهی ها، نگرانی از دست دادن کار و خیلی مسائل دیگر…

به گزارش «بهداشت نیوز» یکی از چیزهایی که به طور پیش فرض باور داریم این است که استرس چیز بدی است و برای سلامت ما مضر است. این درست است تا زمانی که دائما در استرس باشید سطح آدرنال افزایش پیدا کرده و منجر به فشار خون بالا و به علاوه افزایش وزن می شود.

استرس دائم باعث می شود زودرنجی، اضطراب، افسردگی، سردرد و بیخوابی را تجربه کنید. اما تمام استرس ها نتیجه یکسان ندارند و بعضی فرم های استرس حتی می توانند برای ما مفید هم باشند.

۳ سطح استرس

طبق گفته های روانشناسان استرس دارای ۳ سطح است.

استرس خوب: شامل تلاش برای چیزی است که می خواهیم.(مثل مصاحبه کار یا مدرسه، یا سخنرانی کردن در مقابل غریبه ها) و احساس پاداشی که بعد از موفقیت به ما دست می دهد.

استرس قابل تحمل: یعنی اتفاق بد. مثل از دست دادن کار یا شخصی که دوستش داریم اما همه ما منابع شخصی و سیستم های حمایتی برای آرام کردن این طوفان داریم.

استرس سمی: یعنی اتفاق خیلی بدی که هیچ منبع شخصی یا سیستم حمایتی برای خنثی کردن آن نداریم. اتفاقی که باعث ایجاد بیماری های جسمی و ذهنی می شود و واقعا ما را غافلگیر می کند.

اما چگونه باید استرس را مدیریت کرده و از آن منفعت ببریم. ساده تر بگویم چگونه باید از استرس سمی اجتناب کرده و استرس های خوب را پذیرا باشیم. همه ما پاسخ جنگ یا گریز را شنیده ایم که در واقع بخشی از سیستم عصبی ماست و یا واکنشی که بدن در مقابل خطر یا استرس نشان می دهد. اما کمتر کسی درباره پاسخ استراحت یا هضم چیزی می داند که در آن سیستم عصبی عملکردهای آرام بدن را فعال می کند و در نتیجه باعث می شود سالم بمانیم و در طولانی مدت تعادل داشته باشیم. پاسخ جنگ یا گریز بدن را برای واکنش آماده می کند. یعنی تمام اعضای بدن یا برای یک چالش فیزیکی آماده می شوند (جنگ) و یا این که عقب نشینی می کنند (گریز). اما پاسخ هضم یا گوارش در بدن تعادل ایجاد می کند.

استفاده مثبت از استرس

کمی استرس ما را ترغیب به چیزهایی مثل تعیین زمان برای پروژه های مهم می کند اما هر چه کمتر در این شرایط باشیم بهتر است. درست است که بودن در چنین شرایطی باعث می شود هوشیارتر باشیم و بهتر بتوانیم به چالش های پیش رو پاسخ بدهیم اما پس از مدت کوتاهی نتیجه منفی روی بدن می گذارند و منجر به بیماری خستگی آدرنال و فرسودگی می شود.

روش های عملی برای کاهش استرس

بهترین راه برای کم کردن استرس این است که بدانید چه چیزی شما را آرام می کند. شاید برای شما این یعنی وقت گذراندن برای سرگرمی مورد علاقه تان مثل باغبانی یا بیرون رفتن با دوستان یا دوچرخه سواری و یا پیاده روی در طبیعت.

من خودم دوست دارم روزم را با نوشتن سه نعمتی که بابت آن ها شکرگزار هستم و ۱۵ الی ۳۰ دقیقه یوگا شروع کنم. و البته در طول روز هم به خودم استراحت می دهم مثلا به باشگاه یا پیاده روی در طبیعت می روم و یا کتاب می خوانم.

هر روشی که انتخاب می کنید باید از آن لذت ببرید. برای این که کمکی به شما کرده باشم ۳ روش برای کاهش استرس آورده ام.

ذهن را آزاد کنید: هیچ زمانی بهتر از الان برای شروع مدیتیشن نیست. حتی ۵ دقیقه مدیتیشن در روز هم تاثیر زیادی دارد. انواع و اقسام مدیتیشن وجود دارد که باید مناسب نیازتان آن را انتخاب کنید.

و یا این که روی ذهنیت خود کار کنید. هنر بودن در زمان حال را تمرین کنید. شاید این کار کمی سخت باشد اما با تمرکز روی زمان حال استرس را کاملا از بین می برید. به این که هم اکنون زنده هستید فکر کنید و به زیبایی هایی که اطرافتان را احاطه کرده. به من اعتماد کنید همین حالا خودکار را زمین بگذارید، گوشی را رها کرده و چشم را از کامپیوتر بردارید و به این ها فکر کنید و نفس عمیق بکشید.

بدن را حرکت دهید: به جای استرس انرژی های سمی را با ورزش از بدن خارج کنید. حتی پیاده روی هم موثر است. به خصوص بعد از یک تماس تلفنی یا یک ملاقات کاری پر استرس. پیاده روی هم نفس ها را عمیق تر می کند و هم تنش های عضلانی را تسکین می دهد. پیاده روی، رقص، بازی با بچه ها و… تمام این ها اکسیژن را در رگ ها پمپاژ می کند و در بدن اکسی توسین تولید می کند و در نتیجه استرس را کاهش می دهد.

اجتماعی باشید: منظور بودن در شبکه های اجتماعی نیست بلکه منظور دیدار با دوستان، خانواده، همکاران و آشنایان است. هر کسی که شما را شاد کند باعث طول عمر شما می شود. روابط نزدیک با دوستان و خانواده با پشتیبانی عاطفی از شما در لحظات پر استرس حمایت می کند.

نفس عمیق بکشید

در پایان روز زمانی که از کارهای روزانه خسته هستید یک نفس عمیق بکشید و یکی از نعمت هایی که بابت آن شکرگزار هستید را به یاد بیاورید. وقتی دائما توجهتان را از مسائل منفی به سمت اتفاقات مثبت تغییر دهید سطح استرس را به طور معجزه آسایی کاهش می دهید.

 

منبع: بدونیم


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
آخرین اخبار
  • وقتی حرفی باهم نداریم چه کنیم
  • علائمی در بدن که نشان دهنده ابتلا به بیماری‌های مرگبار هستند
  • خوابیدن پس از صرف غذا باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شود
  • درمان سکته مغزی با نصب حسگر بر روی گلو
  • آیا برای کاهش وزن باید از لبنیات دست کشید
  • اهدای خون کم شد، مرگ مردان دو برابر زنان
  • گرانی غیرقانونی بلیت، ناجی مسافر پرواز یاسوج شد + عکس
  • گل‌های یخ زده در ژاپن + عکس
  • معرفی برخی از انواع قرص ضد حساسیت
  • شیردهی و باروری: آیا تغذیه با شیر مادر مانع بارداری می‌شود
  • موی بلند زن جوان، بلای جانش شد! + تصاویر
  • حقوق بهمن ماه و عیدی بازنشستگان کشوری پرداخت شد
  • مهم ترین نکاتی که در هنگام پیاده روی باید رعایت کنید
  • این خواننده‌ عزیزانش را در سقوط هواپیما از دست داد + عکس
  • حضور بدون تشریفات قاسم سلیمانی در هواپیما! + عکس
  • همه آن چیزهایی که لازم است درباره هپاتیت B بدانید
  • پهپادهای جستجو بر فراز آسمان دنا + عکس
  • ورزش در خارج از منزل در حالی که بیمار هستید، خوب است یا بد (۱)
  • معاوضه قبر میلیاردی با ماشین مدل بالا! + عکس
  • برنامه غذایی نامناسب میان خانواده های ایرانی
  • اندازه مغز شما میزان هوش‌تان را تعیین می‌کند
  • خودبیمارانگاری هیپوکندریا : علائم، تشخیص و درمان
  • قطعاتی از هواپیمای سقوط کرده تهران - یاسوج پیدا شد
  • بلایی که موبایل سر بچه های می آورد
  • کشف میوه‌های قاچاق در میدان تهران
  • راهکارهای کاهش ترس کودکان از دندانپزشک
  • حضور داوطلبانه 120 پرستار در مناطق زلزله زده کرمانشاه
  • همه افراد مبتلا به کبد چرب چاق نیستند
  • ادعای عجیب یک محلی درباره رویت هواپیمای یاسوج
  • احتمال رابطه سوءمصرف آنتی‌بیوتیک‌ با تشدید آلرژی‌ها
  • اختصاص منابعی برای کمک به درمان بیماران شنوایی
  • شهرنشینی؛ خطری برای سلامت
  • مقصر سقوط هواپیما، خلبان بود یا وزیر راه
  • کشف پروتئین کلیدی در درمان آرتروز
  • برف شدید در راه سمیرم
  • آیا ورزش می تواند بدون درد باشد
  • آخرین اخبار جستجوی هواپیمای ATR
  • سس سویا با روغن کنجد/ مناسب طعم‌دار کردن گوشت‌های سفید
  • طرز تهیه دلمه فلفل با پنیر توفو
  • چرا پروتئین تا این حد برای هر بدنساز حیاتی است؟
  • آغاز بارندگی در منطقه سقوط هواپیما
  • جزئیات حادثه ۲ مقنی در قنات فرو ریخته
  • دردهای قاعدگی بعد از روز سوم را جدی بگیرید
  • رژیم‌درمانی سرماخوردگی
  • ١٤٢٠ به سوالات بیمه شدگان، مستمری بگیران و کارفرمایان پاسخ می‌دهد
  • گروه خونی‌ات را بگو تا سلامت‌ات را بگویم
  • این نقاط از بدن را فشار دهید تا وزن کم کرده و به تناسب اندام برسید
  • انحراف به چپ خودروی ۲۰۶ حادثه آفرید
  • برای مقابله با بیماری قلبی ماست بخورید
  • انهدام باند سارقان مسلح طلاجات
  • چگونه کمبود ویتامین D را جبران کنیم؟
  • آشنایی با بهترین جایگزین‌های نمک، شکر و چربی!
  • کشف ارتباط میان دردهای مزمن و تغییر رژیم غذایی
  • شاکی جدید استقلال تهران از این باشگاه شکایت کرد
  • پوشش متفاوت تیم فوتسال بانوان روسیه در مقابل ایران/عکس
  • ٨شعبه تامین اجتماعی استان همدان میزبان دانش آموزان می شوند
  • هر آنچه باید درباره ماچا بدانید
  • ۶ تمرین ورزشی مفید برای تمام دیابتی ها
  • بیمارستان تامین اجتماعی پیامبر اعظم (ص) کرمان، پیشرو در ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان است
  • همه چیز درباره خواص بی نظیر فندق
  • اگر دائم خسته هستید ۶ عادت غلط غذایی را کنار بگذارید
  • ۹ ترکیب گیاهی قوی برای جایگزینی پنی سیلین
  • جویدن کامل غذا مانع از ابتلا به این بیماری می شود
  • وضعیت مراکز توانبخشی بحرانی است
  • خوش‌گذرانی پسران و دختران با خودروی سرقتی
  • داروهایی که مورد تایید سازمان غذا ودارو نیست
  • 11 آسیبی که به سراغ زنان سیگاری می رود
  • میزان کاهش پرداختی مردم برای هزینه های درمان
  • خواص گردو از منظر طب سنتی
  • حضور 100 نیرو، ٤٠ آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس در محل سقوط هواپیما