title
کد خبر: 31782
00
مراکز درمانی به صرف داشتن گواهی بهیاری افراد اکتفا نکنند

با توجه به افزایش صدور مدارک بهیاری غیر معتبر و گاهاً جعلی توسط مؤسسات و مراکز مختلف و یا اشخاص که با انگیزه مالی اقدام به این کار می نمایند و نیز با توجه به این که برخی مراکز بهداشتی درمانی دولتی و یا خصوصی دارندگان این گونه مدارک را به کار گرفته اند

با توجه به افزایش صدور مدارک بهیاری غیر معتبر و گاهاً جعلی توسط مؤسسات و مراکز مختلف و یا اشخاص که با انگیزه مالی اقدام به این کار می نمایند و نیز با توجه به این که برخی مراکز بهداشتی درمانی دولتی و یا خصوصی دارندگان این گونه مدارک را به کار گرفته اند این موضوع احتمال وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر به سلامت مردم را قوت بخشیده است. امری که نمی توان از آن غفلت ورزید و بایستی با نظارت دقیق تمامی مبادی ذیربط از گسترش آن به صورت قاطعانه جلوگیری کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، محمد شریفی مقدم در رابطه با بحث صدور مدارک بهیاری توسط موسسات و مراکز غیر مجاز ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع که نمی توان سلامت مردم را در حوزه مراقبت به دست هر شخصی سپرد و همچنین پیرو استعلامات صورت گرفته مراکز درمانی مختلف از این سازمان مبنی بر معتبر بودن مدرک افراد جهت به کارگیری آنها و از سوی دیگر در پی مراجعه دارندگان مدرک از این مراکز به سازمان نظام پرستاری جهت عضویت در این سازمان و همچنین در پی استعلام متقاضیان شرکت در دوره های بهیاری از این سازمان مبنی بر معتبر بودن یا نبودن این مراکز، مسئولان سازمان نظام پرستاری طی جلسه ای که با مسئولین ذیربط داشتند اعلام نمودند که بهیارانی مورد تایید این سازمان هستند که "مدرک دیپلم بهیاری" آنان به تایید مشترک دانشگاه های علوم پزشکی ( از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) و وزارت آموزش و پرورش (مدارس و یا هنرستان مربوطه) رسیده باشد.
قائم مقام سازمان نظام پرستاری ادامه داد: تعداد مدارس مجاز که اقدام به تربیت بهیار می نمایند در سطح کشور بسیار محدود بوده و البته شرایط خاص و ویژه ای هم دارند. دانش آموزان این مدارس علاوه بر گذراندن دروس بهیاری دوران کار آموزی خود را نیز در فضای بیمارستان ها سپری می کنند و با رعایت شاخص های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سیاست های آموزش و پرورش فارغ التحصیل می شوند.
وی در ادامه با تاکید بر عدم صلاحیت موسسات و مراکز غیر مجاز جهت صدور مدرک بهیاری عنوان کرد: به دواطلبین محترم شرکت در دوره های بهیاری تاکید می نماییم که مراکز و موسسات مَجازی، غیر دولتی و حتی همه هنرستان ها نمی توانند مدرک دیپلم بهیاری راصادر و یا حتی تایید نمایند بنابراین داوطلبین بایستی در این خصوص بسیار هوشیار باشند.
شریفی مقدم خطاب به مراکز بهداشتی و درمانی و نیز دواطلبین دوره های بهیاری اظهار داشت: از مراکز بهداشتی درمانی دولتی و غیر دولتی تقاضا داریم قبل از بکارگیری مراجعین تحت عنوان بهیار حتماً مدارک نامبردگان را به صورت "محرمانه" از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (دانشگاه علوم پزشکی مربوطه)، آموزش و پرورش (مدارس و یا هنرستان مربوطه)و یا نظام پرستاری استعلام نمایند تا جلوی هر گونه سوء استفاده احتمالی گرفته شود. توصیه دوم ما به داوطلبان شرکت در این دوره هاست که مراقب باشند تا فریب تبلیغات بی اساس مؤسسات، مراکز و اشخاصی که مجوز برگزاری این دوره ها و صدور گواهی را ندارند نخورند.
قائم مقام نظام پرستاری در پایان خاطر نشان کرد: ضمن سپاس از همکاران بهیار پر تلاش شاغل در مراکز بهداشتی درمانی که با تلاش بی شائبه در حال ارایه خدمات پرستاری به مردم عزیز هستند اعلام می کنیم که به طور حتم این سازمان با هدف دفاع از حقوق مردم و پرستاری از طریق مراجع قانونی ذیربط نسبت به سو استفاده کنندگان از پرستاری اقدام و موضوع را پیگیری خواهد نمود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز