title
کد خبر: 31869
00
استفاده از انسولین باعث چاقی می‌شود؟!

بسیاری بر این باور هستند که استفاده از انسولین باعث افزایش اشتها، افت قندخون و همچنین چاق شدن فرد می‌شود. اما در صورتی این اتفاق می‌افتد که مقدار انسولین تزریقی به درستی تنظیم نشده باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر پیام فرح‌بخش، پزشک و متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بسیاری بر این باور هستند که استفاده از انسولین باعث افزایش اشتها، افت قندخون و همچنین چاق شدن فرد می‌شود. اما در صورتی این اتفاق می‌افتد که مقدار انسولین تزریقی به درستی تنظیم نشده باشد. وقتی که میزان انسولین تزریقی، به درستی تنظیم شود، معمولا اشتهای فرد افزایش آنچنانی پیدا نمی‌کند و باطبع آن وزن هم نباید تغییری داشته باشد.

معمولا در این شرایط به بیماران دیابتی، چند توصیه می‌شود اول اینکه انسولین نومیکس را 20 تا 30 دقیقه قبل از صرف غذا تزریق کنند. نباید از زمان تزریق انسولین تا صرف وعده اصلی غذایی، زمان زیادی بگذرد چراکه این فاصله زمانی، باعث افت قندخون و ولع فرد به بیشتر خوردن غذا می‌شود.

دومین نکته اینکه، کسی که از انسولین نومیکس استفاده می‌کند باید حتما 6 وعده غذایی در طول روز مصرف کنند. به عبارت ساده‌تر، هر دو تا سه ساعت یکبار، باید یک وعده غذایی خورده شود تا فرد دچار افت قندخون و ولع خوردن نشود. سومین نکته حائز اهمیت، استفاده بیشتر از فیبر (مصرف نان‌ها سبوس‌دار، غلات کامل و سبزیجات) در تمامی وعده‌های اصلی در کنار غذا است. افرادی که انسولین تزریق می‌کنند، حتی در وعده صبحانه، باید از خیار، گوجه‌فرنگی یا سبزی استفاده کنند و از مصرف سبزی یا سالاد در وعده‌های ناهار و شام هم غافل نشوند. چراکه فیبرها در کنترل سطح قندخون موثر هستند و دامنه نوسانات قندخون را کاهش می‌دهند. درنتیجه فرد کمتر احساس ضعف و ولع به خوردن خواهد داشت. 


در صورتی که نتوانید برنامه غذایی را خودتان تنظیم کنید توصیه می‌شود حتما از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید که با محاسبه نسبت انسولین به کربوهیدرات بتواند برنامه غذایی درست و اصولی را به شما تجویز کند تا مانع از اشتهای کاذب و افزایش وزن شود.

منبع: سلامانه


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز