کد خبر: 31891
ف
عادت هایی که باعث ایجاد نفخ می‌شوند
گاهی نفخ به خاطر هوایی که در سیستم گوارشی‌تان محبوس شده ایجاد می‌شود. گاهی احساس می‌کنید یک توپ بسکتبال در شکم دارید یا تمام شکم‌تان با آب پُر شده است.
به گزارش بهداشت نیوز، گاهی نفخ به خاطر هوایی که در سیستم گوارشی‌تان محبوس شده ایجاد می‌شود. گاهی احساس می‌کنید یک توپ بسکتبال در شکم دارید یا تمام شکم‌تان با آب پُر شده است.

نفخ، هر حسی که به شما بدهد، یک چیز قطعی است: ناراحت کننده است. هر چند به ندرت پیش می‌آید نفخ نشانه‌ی یک مشکل جدی باشد و معمولا بعد از چند ساعت (با تحرک، نوشیدن آب و یا فقط صبر کردن!) برطرف می‌شود، اما شکم برآمده می‌تواند باعث خمودگی و کسالت و بدقواره به نظر آمدن شده و حتی فکر کنید دیگر هرگز نمی‌توانید دکمه‌ی شلوار جین‌تان را ببندید!
 
عادت‌هایی را برای‌تان می‌گوییم که شما را در معرض نفخ قرار می‌دهند:

با عجله غذا می‌خورید

شتاب زندگی، همه‌ی ما را شتاب زده کرده است اما اگر این شتاب را سر سفره‌ هم می‌آورید باید به شما هشدار بدهیم: اگر با عجله غذا را ببلعید، علاوه بر غذا، هوا هم قورت می‌دهید که تولید نفخ کرده و شکم‌تان بادکنکی می‌شود. در اینجا هوای محبوس شده در معده‌تان، تنها دلیل نفخ‌تان نیست.

وقتی شما با عجله غذا می‌خورید، درست نمی‌جوید و این باعث می‌شود تکه‌های بزرگ غذا وارد معده و روده‌تان شوند و زمان زیادی منتظر بمانند تا کاملا هضم شوند.

خطر دیگری که تند غذا خوردن دارد این است: شما نمی‌توانید بفهمید چقدر غذا می‌خورید و در نتیجه بیشتر خواهید خورد. برای خوردن غذا، حداقل بیست دقیقه وقت صرف کنید و نشسته و بدون عجله غذا بخورید تا مغزتان هم فرصت داشته باشد سیگنال سیری را ارسال کند و به شما دستور بدهد، دیگر پرخوری نکنید!

معمولا ناهارتان یک ساندویچ فوری است
 
 عادت هایی که نفخ میاورند

حتی سالم‌ترین ساندویچ‌هایی که در فست فودها تهیه می‌شوند پُر از سدیم هستند. مخصوصا ساندویچ‌هایی که پنیر یا سس هم دارند. می‌توانید با جایگزین کردن این ساندویچ‌ها با سایر غذاهای سالم، از مصرف نمک زیاد و در نتیجه نفخ جلوگیری کنید.

کلم را خام می‌خورید
 
کلم که سرشار از ویتامین‌هاست، شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است و تقریبا سوپر استار ِ سالادهاست. این سبزی که به صورت خام در اسموتی‌ها یا سالادها مصرف می‌شود ممکن است نفاخ باشد. کلم فندقی و بروکلی هم همین اثر را دارند. سعی کنید کلم را بخارپز کنید یا کمی تفت دهید و به طور کلی، کلم کمتری مصرف کنید. تغییری در ارزش غذایی آن روی نخواهد داد اما پختن کمک می‌کند تا فیبر موجود در کلم، حجم کمتری پیدا کند و در نتیجه در روده‌ی کوچک‌تان، نفخ کمتری ایجاد شود.

آشامیدنی‌ها را با نی می‌‌نوشید

نوشابه‌ها، اسموتی‌های میوه و آب میوه‌‌ها این روزها جوری بسته بندی می‌شوند که باید آنها را با نی بنوشید. اما واقعیت این است که نی باعث می‌شود مقدار زیادی هوا هم ببلعید و نفخ کنید. فرقی نمی‌کند با نی، مزه مزه کنید یا فورا بالا بکشید، به هر حال هوایی را که در قسمت بالای نی گیر افتاده، وارد معده‌تان خواهد شد و این امری اجتناب ناپذیر است. هر وقت که امکانش هست، نوشیدنی‌های‌تان را با لیوان سر بکشید.
 
 عادت هایی که نفخ میاورند

غذاهای بسته بندی شده زیاد می‌خورید

اینجا هم قضیه‌ی سدیم مطرح است! از سدیم به عنوان نگهدارنده در غذاهای فرآوری شده استفاده می‌شود. شما می‌دانید که چیپس و بیسکوییت، بمب سدیم هستند، اما حتی غذاهای سالمی چون سوپ، غلات صبحانه و سس گوجه فرنگی هم حاوی مقادیر زیادی سدیم‌اند.

غذاهای بسته بندی شده خیلی بیشتر از آنچه فکرش را بکنید سدیم دارند که شاید حتی مزه‌‌ی شوری آن را حس هم نکنید. اگر اصرار به استفاده از این غذاها دارید، حتما برچسب روی محصول را چک کنید و انواعی را انتخاب کنید که کمتر از ۵۰۰ میلی گرم در هر وعده، سدیم داشته باشند. البته بهترین کار این است که مصرف این غذاها را تا حد ممکن محدود کنید.

محصولات رژیمی یا کم کالری را انتخاب می‌کنید

قندهای مصنوعی مانند آسپارتام و ساکرالوز به تمام محصولات از نوشابه‌های رژیمی گرفته تا آدامس و شکلات افزوده می‌شوند. اما این کم کالری یا بدون کالری بودن برای شما گران تمام می‌شود.

هر چند سازمان غذا و داروی آمریکا، جایگزین‌های صفر کالری را بی‌خطر اعلام کرده است، اما این محصولات واقعا نفخ آور هستند. شیرین‌ کننده‌های مصنوعی برای مدتی طولانی در معده باقی می‌مانند چون سیستم شما نمی‌تواند به خوبی آنها را گوارش کند (یا اصلا گوارش نمی‌کند!)، چون سیستم گوارش شما این مواد را به عنوان غذاهای واقعی نمی‌شناسد. از این غذاها اجتناب کنید تا نفخ‌تان هم برطرف شود.

به نوشیدن نوشابه‌های گازدار عادت دارید

حباب‌های کوچکی که در نوشابه‌های گازدار وجود دارند حس خوبی به شما می‌دهند می‌توانند باعث نفخ معده‌ی شما شوند. نوشابه‌های رژیمی حتی بدتر هم هستند چون شیرین‌ کننده‌های مصنوعی موجود در آنها همانطور که گفته شد، هضم نمی‌شوند. واقعا نمی‌توانید این نوشابه‌ها را ترک کنید؟ پس در ِ بطری را چند ساعت باز بگذارید و سپس بنوشید.

زیاد حبوبات می‌خورید
 
 عادت هایی که نفخ میاورند

انواع لوبیا و البته عدس و نخود و …، منابع شگفت انگیزی از پروتئین‌های گیاهی با کیفیت هستند. اما متاسفانه کربوهیدرات‌های موجود در بنشن و حبوبات، قابل هضم نبوده و به همین دلیل نفاخ هستند. حبوبات می‌تواند بخشی از هر رژیم غذایی سالمی باشد، از انواع سوپ گرفته تا خوراک‌های جورواجور و حذف آنها از رژیم غذایی، یک جُرم تغذیه‌ای است!

می‌توانید همراه با حبوبات و بنشن از ادویه‌های ضد نفخ چون زیره، زرچوبه، دارچین و سایه دانه استفاده کنید. البته یادتان باشد قبل از پخت این حبوبات، حتما چند ساعت آنها را بخیسانید، مثلا شب تا صبح.

آدامس زیاد می‌جوید یا آبنبات می‌مکید

آدامس و آبنبات دهان‌تان را مشغول نگه می‌دارند که به کاهش وزن یا ترک سیگار کمک می‌کند. اما باعث می‌شوند هوای زیادی هم ببلعید. درست مانند استفاده از نی و با عجله غذا خوردن، هوای زیادی موجب نفخ می‌شود. می‌توانید عادت ِ آدامس جویدن‌تان را با نوشیدن جرعه‌های آب به طور مکرر، جایگزین کنید. نوشیدن مکرر آب، به غیر از اینکه دهان‌تان را مشغول نگه می‌دارد، فواید زیادی هم دارد.

دیروقت شام می‌خورید

اگر نزدیک به زمان خواب شام بخورید، حتما در معرض نفخ صبحگاهی قرار خواهید گرفت. دراز کشیدن، گوارش را مختل می‌کند، بنابراین اگر با معده‌ی پُر به رختخواب بروید، تجزیه و گوارش غذا زمان زیادی طول خواهد کشید و باعث نفخ صبحگاهی خواهد شد.

البته تغییر عادت همیشه هم راحت نیست، اما سعی کنید شام‌تان را حداقل سه تا چهار ساعت قبل از رفتن به رختخواب میل کنید تا بتوانید تا جایی که امکان دارد سر ِپا باشید و گوارش‌تان را فعال نگه دارید. اگر هم مجبور شدید نزدیک به زمان خواب شام بخورید، حتما مختصر باشد، چیزی مثل یک میوه یا کمی ماست، می‌توانید برای صبحانه جبرانش کنید! صبح‌ها متابولیسم‌تان فعال است و بدن‌تان از دریافت انرژی سرحال خواهد شد.

علائم آلرژی غذایی را نادیده می‌گیرید

علی رغم تمام توجهاتی که این روزها به آلرژی‌های غذایی می‌شود (مثلا بدون گلوتن)، بیشتر ما توجهی به آن نداریم. افرادی که حساسیت به گلوتن گندم دارند نمی‌توانند گلوتن را هضم کنند و در نتیجه دچار مشکلات گوارشی و نفخ می‌شوند، اگر شما مشکل عدم تحمل لاکتوز داشته باشید هم با نفخ و ناراحتی روبرو خواهید شد. اگر می‌بینید مدام مثل یک توپ بادکنکی هستید و هیچ کدام از عوامل گفته شده در بالا، دلیل مشکل شما نیست، به پزشک مراجعه کنید تا از شما تست آلرژی غذایی بگیرد.

اقتصاد ایران


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
آخرین اخبار
  • اعضای بدن یک بانوی مرگ مغزی به 5 نفر زندگی بخشید
  • 10 روش بکارگیری عسل برای درمان سرماخوردگی
  • چگونه در زمان سرماخوردگی خواب راحت تری داشته باشیم؟
  • مهمترین دلایلی که مانع بچه دار شدن شما می شود
  • کلیدی ترین نکات تغذیه ای برای تمرینات قدرتی
  • روشی موثر برای تقویت عضلات شکم در دوران حاملگی
  • تسلط نیرو های مورد حمایت آمریکا بر گنج سوریه+عکس
  • تشخیص زودهنگام آندومتریوز با این کیت خانگی
  • یک ورزش ترکیبی مفید برای مبتلایان به بیماری قلبی
  • عواملی که زمینه ساز شیوع سرطان در کشور است
  • در این عروسی در عربستان مهمانان آیفون 8 کادو گرفتند! + عکس
  • اتفاقی عجیب در لیگ عربستان! + عکس
  • بدل ایرانی مسی در بازی دیشب بارسلونا جنجال ساز شد! + عکس
  • جایگاه نخست ایران در فرسایش خاک، پوشش گیاهی و هدر رفت انرژی
  • ترمیم استخوان آسیب دیده با یک روش جدید
  • لزوم همکاری چند تخصصی برای درمان درد های مزمن وسرطانی
  • تجمیع آزمایشگاه ها به نفع مردم است
  • ۷۰ درصد تشخیص های پزشکی از کانال آزمایشگاه می‌گذرد
  • اضافه شدن ۹۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس جدید به اورژانس کشور
  • بانک ملی HLA در کشورباید راه اندازی شود
  • پزشکانی که بدون تخصص وارد حوزه زیبایی می شوند
  • دومین قربانی بازی نهنگ آبی در اصفهان
  • روشی جدید برای پیش بینی آلزایمر
  • این افراد بیشتر در معرض بیماری ریوی قرار دارند
  • روحانیت وارد کسب و کار و تجارت امور پزشکی نشود
  • چرا پاهایتان همیشه خشک، پوسته پوسته و ترک خورده است؟
  • راز اخراج علیرضا منصوریان فاش شد+عکس
  • معجونی فوق العاده برای درمان سریع کم خونی+دستور العمل
  • طرز تهیه ۱۰ نوشیدنی پاییزی+تصاویر
  • آیا می توان با خوردن پیتزا وزن کم کرد؟
  • چرا نباید در شب به‌صورت ایستاده آب نوشید؟
  • عدم دریافت چربی های سالم و ۶ هشدار برای بدن!
  • در آرایشگاههای مختلط چه می گذرد
  • هوای تهران در آستانه شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس
  • نهنگ آبی، علت سقوط مرگبار دو دانش آموز دختر در اصفهان
  • 10 روش برای اینکه عزت نفس دختر نوجوان تان را بالا ببرید
  • چرا در فصول سرد سال افسرده می شویم؟
  • رابطه والدین با دختران نوجوان بر نقش مادری آن‌ها چه تاثیری می‌گذارد؟
  • تیپ متفاوت گوهر خیراندیش در لس آنجلس! + عکس
  • چند درصد کسانی که قلیان می‌کشند معتاد می‌شوند ؟
  • تیپ مهتاب کرامتی در کنار دریا! + عکس
  • 11 توصیه مهم برای تقویت استخوا‌ن‌ها
  • ۸ گزینه غذایی برای پیشگیری از عارضه سلولیت
  • با مصرف زیاد این ماده غذایی سرطان در انتظارتان است
  • چند ورزش ساده برای آب کردن چربی شکم و پهلو+تصاویر
  • خطر مسمومیت ها را جدی بگیرید!
  • نیازهای غذایی زنان سالمند
  • روش 5 دقیقه‌ای برای تشخیص آلرژی
  • چرا هنوز مجرد هستید؟! با دلایل تنها بودن خود آشنا شوید!
  • اوضاع سلامت روانی در جامعه چگونه است؟
  • تا پایان قرن 21 چه اتفاقاتی در دنیا خواهد افتاد؟
  • راهنمای ست کردن رنگ شلوار با کفش
  • دلیل برتری نشان حلال ایران نسبت به سایر کشورها
  • چرا کودکان افسرده می‌شوند
  • این آبلیموها طبیعی نیستند
  • یک تکنیک جدید برای درمان بیماران نیازمند به پیوند مغز استخوان
  • افزایش تاثیر واکسن در بدن با مصرف این مکمل
  • ساخت نانو دارویی که فقط سلول های سرطانی را هدف می گیرد
  • زمان مرگ انسان ها چه چیزهایی مشاهده می کنند؟
  • بعد از اهدای خون در بدن چه اتفاقی رخ می دهد؟
  • در روابطه عاشقانه تان به دنبال تایید دیگرانید؟
  • طلاق های عاطفی و نقش شبکه های اجتماعی در شکل‌گیری آن
  • این اختلال بینایی ناشی از ازدواج فامیلی است
  • چاقی و روغن زیتون!
  • درخواست رییس انجمن داروسازان از دولت و مجلس
  • علاقه مند کردن کودک به هویج
  • وقتی ورزش می‌کنید واقعاً به چه مقدار آب نیاز دارید؟
  • سفیده تخم مرغ برای زیباییتان غوغا می کند
  • بهترین غذاها و نوشیدنی ها برای مبتلایان به هپاتیت سی
  • چگونه به کودکان خود کمک کنیم تا کارآفرین باشند؟