title
کد خبر: 31913
00
کالای سلامت محور وارداتی اصیل از قاچاق را چگونه تشخیص دهیم؟

کارشناس ارشد مواد خوراکی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، راه های شناخت محصولات وارداتی مجاز را معرفی کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، "تیمور عمادی" با بیان اینکه بدون شک یکی از بزرگترین پیامدهای مصرف کالاهای قاچاق سلامت محور اعم از دارو، تجهیزات پزشکی، مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، عوارض زیانبار اقتصادی است، این موضوع را موجب از بین بردن فرصت های شغلی داخلی در کشور عنوان کرد.

او ادامه داد: بدیهی است که برای اشتغال و مبارزه با مشکل بیکاری، بهترین راه، حمایت از  تولیدات داخلی با خرید و مصرف تولید داخل است.

عمادی یکی دیگر از آسیب های جبران ناپذیر مصرف کالای قاچاق را آسیب به سلامت شهروندان و ایجاد بیماری های مختلف صعب العلاج مشتمل بر انواع سرطان ها، بیماری های کبدی، کلیوی و پوستی برشمرد که پیامد ناگواری برای خانواده ها و نظام سلامت کشور است.

این کارشناس ارشد مواد خوراکی، آرایشی و بهداشتی در مورد راه شناسایی کالاهای وارداتی اصیل از کالاهای قاچاق، توضیح داد: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، برای تسهیل شناسایی محصولات خوراکی، آرایشی و بهداشتی وارداتی مجاز، اقدام به طراحی برچسبی به نام "برچسب رهگیری و ردیابی و کنترل اصالت" کرده که از بهمن ماه سال1393 الصاق آن بر روی محصولات وارداتی مجاز، از سوی شرکت های واردکننده، ضروری شده است.

او افزود: مصرف کنندگان می بایست با خراش دادن قسمت قابل خراش برچسب اصالت و ارسال آن به سامانه پیامکی 20008822 از قانونی و مجاز بودن فراورده موردنظر مطمئن شوند و تاکید می شود که در حال حاضر تنها این سامانه پیامکی مورد تایید است و سایر سامانه های پیامکی معتبر نیستند.

عمادی یادآور شد: البته  پایگاه اینترنتیwww.ttac.ir  و ورود به بخش "استعلام کد رهگیری" نیز در این زمینه پیش بینی شده و می توان به کمک این روش نسبت به بررسی مجاز بودن واردات اقلام خوراکی، آرایشی و بهداشتی مدنظر اقدام کرد.

کارشناس ارشد مواد خوراکی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: محصولات خوراکی، آرایشی و بهداشتی که دارای برچسب اصالت نیستند و یا اقلام دارای برچسب با سامانه های پیامکی دیگر، غیرمجاز هستند و خطر تهدید سلامت را در پی دارند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز