title
کد خبر: 31959
00
 ۶باور غلط درباره سلامت آقایان

شاد باور نکنید، اما یکی از خاصیت‌های دنیای اطلاعات همه‌گیر‌شدن اطلاعات غلط است. افسانه‌های محلی که شمه‌ای از واقعیت را عموما به‌صورت غلو‌شده یا حتی مغایر با واقعیت به‌سرعت همه‌گیر می‌کنند و گاه دیده‌شده که این اطلاعات کاملا غلط است و در دنیای علمی پشیزی ارزش ندارد. اگر شما هم دوست دارید بخشی از اطلاعات‌تان را به‌روز کنید یا بسنجید که چه مقدار با واقعیت سنخیت دارند، با ما همراه باشید.

به گزارش «بهداشت نیوز»

۱ . کلاه سر کردن یا سشوار‌کشیدن موجب کچلی مردان می‌شود؟

الف- صحیح

ب- غلط

۲ . هر چقدر مردان صورت‌شان را بیشتر اصلاح کنند، موهای صورت‌شان ضخیم‌تر می‌شود؟

الف- صحیح

ب- غلط

۳ . آیا مردان بیشتر از هر نوع سرطان دیگری از ابتلا به سرطان پروستات می‌میرند؟

الف- بله

ب- خیر

۴ . مردان به سرطان سینه دچار نمی‌شوند؟

الف- صحیح

ب- خیر

۵ . آیا مردان به پوکی استخوان دچار می‌شوند؟

الف- بله

ب- خیر

۶ . گوشت کبابی ماده‌ای دارد که درصد ابتلا به سرطان را در مردان افزایش می‌دهد؟

الف- صحیح

ب- غلط
جواب‌ها

سؤال ۱- گزینه ب:

هیچ مدرکی که نشان دهد کلاه‌گذاشتن یا سشوار‌کشیدن موجب ریزش مو و کچلی آقایان می‌شود، وجود ندارد. الگوی ریزش موی آقایان وقتی اتفاق می‌افتد که ریشه‌های مو‌ها کوچک‌شده و در نتیجه قطر مو نازک‌تر می‌شود و بعد از مدتی دیگر مویی باقی نمی‌ماند.

سؤال ۲- گزینه ب:

این اندازه و شکل ریشه‌های مو است که ضخامت و بافت آن را مشخص می‌کند که می‌تواند ضخیم یا نازک باشد. با این که موی صورت خشن و ضخیم به نظر می‌رسد، اما به‌هرحال اصلاح‌کردن ریشه مو را تغییر نمی‌دهد؛ بنابراین اصلاح مرتب صورت تأثیری در ضخامت موها ندارد.

سؤال ۳- گزینه ب:

سرطان ریه بیشترین آمار مرگ‌ومیر در بین زنان و مردان را به خود اختصاص می‌دهد و سرطان پروستات دومین بیماری مرگبار در میان سرطان‌های مردان است.

سؤال ۴- گزینه الف:

مردان هم به سرطان سینه دچار می‌شوند، اما این بیماری به‌ندرت در آن‌ها رخ می‌دهد. تابه‌حال حدود ۱۰۰۰مرد در جهان به این بیماری دچار شده‌اند. فاکتور‌های دیگری علاوه‌بر کهولت سن مانند سابقه خانوادگی و ژنتیک در بیماری‌هایی مانند سرطان سینه، میزان استروژن بالا، نارسایی کلیوی و افزایش وزن تأثیر دارند.

سؤال ۵- گزینه الف:

پوکی استخوان باعث ضعیف‌شدن استخوان‌های بدن می‌شود و در نهایت منجر به شکسته‌شدن استخوان‌ها می‌شود. این بیماری کمتر در مردان مشاهده می‌شود؛ چون آن‌ها استخوان‌بندی قوی‌تری دارند و مانند زنان دچار قاعدگی نمی‌شوند تا تغییرات هورمونی به‌سرعت در بدن‌شان ایجاد شود و دچار فقر استخوان شوند. البته آمار ابتلای مردان نیز به این بیماری در حال افزایش است. عواملی مثل سن، میزان پایین تستوسترون، مصرف سیگار، سابقه خانوادگی و تحرک‌نداشتن نیز در پیشرفت پوکی استخوان مؤثر هستند.

سؤال ۶- گزینه ب:

دو نوع ماده سرطان‌زا در گوشت‌های کباب وجود دارد، یک نوع آن زمانی که گوشت روی آتش قرار می‌گیرد و چربی و آب آن روی حرارت ایجاد می‌شود و نوع دیگر وقتی است که این ترکیبات به لایه رویی گوشت می‌چسبد. نوعی دیگر از مواد خطرناک گوشت‌های کباب زمانی تولید می‌شود که دمای بالای آتش موادی مانند آمینواسید و قند را روی سطح گوشت ایجاد می‌کند.

منبع: مجله زندگی ایده آل


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز