title
کد خبر: 32124
00
عاملی که باعث افزایش شدید مرگ ومیر شده است!

به گفته محققان، عامل آلودگی هوا باعث افزایش مرگ‌ومیر جهانی می‌شود که طبق پیش‌بینی‌ها تا سال 2030 افزایش 60هزار نفری و تا سال 2100 افزایش 260هزار نفری را نسبت به آمار فعلی شاهد خواهیم بود.

به گزارش بهداشت نیوز، به گفته محققان، عامل آلودگی هوا باعث افزایش مرگ‌ومیر جهانی می‌شود که طبق پیش‌بینی‌ها تا سال 2030 افزایش 60هزار نفری و تا سال 2100 افزایش 260هزار نفری را نسبت به آمار فعلی شاهد خواهیم بود.

بر اساس مطالعات انجام‌شده در یک پروژه تحقیقاتی در آمریکا، بالارفتن دمای هوا با تأثیری که بر افزایش سرعت واکنش‌های شیمیایی می‌گذارد، آلاینده‌هایی مثل اُزن و ذرات ریز ایجاد می‌کند که برای سلامت انسان خطرناک است.

 طبق هشدار محققان اگر به مسأله تغییر اقلیم و تغییرات آب‌وهوایی توجه کافی نشود، پیش‌بینی‌می‌شود که تا سال 2030 با افزایش 60هزار نفری آمار مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در جهان روبرو شویم.

میزان آلودگی هوا در مناطقی که آب‌وهوای خشک‌تری دارند، به دلیل بارش کمتر و بروز بیشتر آتش‌سوزی‌ها و گردوغبار، بیشتر است. حتی درختان نیز به گرمای هوا واکنش نشان می‌دهند و آلاینده‌های آلی بیشتری تولید می‌کنند.

«جیسون وست» پژوهشگر دانشگاه کارولینای شمالی و سرپرست این تیم تحقیقاتی، معتقد است: «از آن‌جایی‌که تغییر آب و هوا بر غلظت آلاینده‌های هوا تأثیر دارد، می‌تواند تأثیر قابل توجهی هم بر سلامت کل جهان داشته باشد و در نتیجه هرساله میلیون‌ها نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.»

در این مطالعه، پژوهشگران جهت مشخص کردن آمار مرگ‌ومیرهای زودهنگام ناشی از ذرات گردوغبار و ازن در سال‌های 2030 و 2100، چندین نمونه مختلف اقلیم جهانی را مورد بررسی قرار دادند.

جیسون وست در همین راستا می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که اکثر مدل‌ها افزایش احتمال مرگ‌ومیر را نشان می‌دهد، از این‌رو به وضوح می‌توان دریافت که تغییرات آب و هوایی به کیفیت هوا و سلامت آسیب جدی می‌رسانند.»

علاوه بر این باید دانست که به جز عامل آلودگی هوا، عواملی مثل تغییرات آب‌وهوایی ناشی از فشار گرما، فقدان آب آشامیدنی و غذای سالم، بروز طوفان‌های گسترده و نیز شیوع بیماری‌های عفونی نیز تهدیدکنندۀ سلامت انسانها هستند.

 

منبع: سینا پرس

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز