title
کد خبر: 32168
00
12 توصیه برای پیشگیری از حوادث مدرسه

چند حادثه اخیر در مورد کودک‌ربایی یا حوادثی از این قبیل باید هشداری باشد برای والدینی که قرار است کودکان خود را به کودکستان و مدرسه بفرستند. محیط مدرسه امن است و اولیاء و مربیان دقت و کنترل کافی روی کودکان دارند، ولی محیط بیرون از مدرسه ناامن است و حوادث غیرقابل‌پیش‌بینی هم در کمین هستند، پس به این نکات توجه کنید.

به گزارش بهداشت نیوز، چند حادثه اخیر در مورد کودک‌ربایی یا حوادثی از این قبیل باید هشداری باشد برای والدینی که قرار است کودکان خود را به کودکستان و مدرسه بفرستند. محیط مدرسه امن است و اولیاء و مربیان دقت و کنترل کافی روی کودکان دارند، ولی محیط بیرون از مدرسه ناامن است و حوادث غیرقابل‌پیش‌بینی هم در کمین هستند، پس به این نکات توجه کنید.
1. اگر کودکتان قرار است برای اولین بار به کودکستان یا مدرسه برود، بهتر است چند روز اول مسیر رفت و برگشت را با کودک همراه شوید تا با محیط مدرسه و مسیر تا حدودی آشنا شود. کودکان بعد از 6-5 سالگی معمولا می‌توانند مسیرهای کوتاه را یاد بگیرند. البته این موضوع بدان معنا نیست که کودک را تنها مدرسه بفرستید، ولی شناخت مسیر ممکن است در مواقع اضطراری برای کودک مفید باشد.
2. سعی کنید کودک را با سرویس به مدرسه بفرستید. حتما راننده مطمئنی را انتخاب کنید. از سوار شدن کودک به سرویس مطمئن شوید و به راننده تاکید کنید هنگام پیاده کردن کودک منتظر بماند تا کودک وارد منزل شود.
3. حتما به کودک گوشزد کنید فقط با سرویس به خانه برگردد و اگر به هر دلیلی نتوانست سوار سرویس شود، در مدرسه بماند و از معلم یا مدیر بخواهد با والدینش تماس بگیرند.
4. به ظرفیت سرویس دقت کنید. تعداد کودکان نباید بیش از ظرفیت سرویس باشد. ازدحام باعث ناراحتی کودکان خواهد شد و هنگام ترمز کردن ماشین هم ممکن است صدمه ببینند.
5. والدین مراقبان خوبی برای کودک هستند و وقتی کودک با والدین مسیر رفت و برگشت را طی می‌کند، مشکلی وجود ندارد، اما وقتی قرار است تنهایی این راه را طی کند، نیاز به آموزش‌های زیادی دارد. به کودکان آموزش دهید به غریبه‌ها اصلا اعتماد نکنند و سعی کنند با دوستانی که هم‌مسیر هستند از مدرسه به خانه و برعکس بروند.
6. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید در یک روز خاص دنبال کودک بروید حتما این موضوع را به او اطلاع دهید و بگویید چه کسی قرار است در آن روز دنبال او بیاید. به کودک بگویید به هیچ‌وجه به غریبه‌ها اعتماد نکند حتی اگر به او گفتند حال پدر و مادرت خوب نیست و...
7. کودک را با اشیای گرانقیمت مانند تلفن‌همراه، تبلت، طلا و... بیرون نفرستید. چنین وسایلی توجه افراد سودجو و فرصت‌طلب را به خود جلب می‌کند و ممکن است برای به‌دست آوردن آنها به کودک آسیب بزنند.
8. شماره تلفن افراد نزدیک را در یک دفترچه یادداشت بنویسید و در جیب کوله‌‌پشتی کودک قرار دهید تا در مواقع ضروری بتواند با آنها تماس بگیرد و کمک بخواهد.
9. به اوکودک بگویید اگر در مسیر مدرسه به خانه و برعکس برای او اتفاقی افتاد، بهترین راه این است که خود را به پلیس برساند.
10. اولیای مدارس را از مشکلات جسمی کودک آگاه کنید. گاهی خانواده‌ها از ترس انگ‌زدن به کودک یا ترس از ثبت‌نام نکردن او مسائل مهم را از معلمان پنهان می‌کنند. بیماری‌هایی مانند دیابت، صرع، بیماری‌های قلبی- عروقی، مشکلات انعقادی و... مهم هستند، حتی شاید لازم باشد معلم کودک آموزش‌هایی را برای حفظ سلامت کودک در مدرسه فراگیرد.
11. کودکان بسیار پرجنب‌وجوش هستند و احتمال زمین‌خوردنشان در حیاط مدرسه وجود دارد. به آنها آموزش دهید در صورتی که دچار خراشیدگی یا خونریزی از دست یا پا شدند حتما ناحیه را با آب فراوان بشویند. بهتر است چسب زخمی هم در کیف آنها بگذارید تا روی زخم قرار دهند. اگر جراحت زیاد باشد باید به مربی بهداشت مراجعه کنند.
12. هنگام درگیری با کودکان بزرگسال خیلی زود مداخله کنید و به دعوا خاتمه دهید. در این مواقع مربیان و معلمان مدرسه و والدین هر دو طرف باید در یک جلسه حضور پیدا کنند.


دکتر بابک مهشیدفرعضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

منبع: هفته نامه سلامت

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز