title
کد خبر: 32294
00
 بوفه محل درآمد است یا تغذیه مناسب؟

کمتر از چند روز به بازگشایی مدارس و پایان روزهای فراغت و ‌ماه تعطیلی باقی مانده است.

به گزارش بهداشت نیوز، دیگر لحظه شماری می‌کنیم تا صدای زنگ مدرسه را بشنویم. البته این فصل همراه با هیجان‌ها، نگرانی‌هایی را هم به همراه دارد.
بسیاری از والدین با شروع فصل بازگشایی مدارس، با مشکل تغذیه فرزندانشان در این دوران روبه‌رو می‌شوند، چرا که در این دوران، بچه‌ها مدت زمان زیادی را در خارج از خانه می‌گذرانند؛ از این‌رو نظارت بر تغذیه کودکان بسیار دشوار است.

بسیاری از پژوهشگران و پزشکان معتقدند مشکلات آموزشی نظیر عدم‌تمرکز حواس یا اختلالات یادگیری از تغذیه ناصحیح بچه‌ها ناشی می‌شود و به همین دلیل، لزوم به کارگیری یک برنامه غذایی صحیح بیش از پیش احساس می‌شود؛ به‌خصوص اینکه اگرچه روزهای اول مدرسه میوه و لقمه میان وعده همراه دانش‌آموزان است ولی این روند کم کم تغییر می‌کند و جای آن را پول توجیبی می‌گیرد؛

مبلغی که صرف خوراکی‌هایی خواهد شد که در بوفه مدارس فروخته می‌شود. البته مسئولان در وزارت بهداشت و آموزش و پرورش در سال‌های اخیر سعی کرده‌اند با بخشنامه‌های متعدد بوفه مدارس سالم‌سازی‌ شود اما به هر حال موفقیتی در این زمینه به‌دست نیامده است. محمدی که سابقه سال‌ها مدیریت و ناظم بودن در مدرسه را دارد معتقد است: بهتر است دور بوفه مدارس یک خط قرمز بکشید.

بیشتر مدیرها بوفه را به کسانی- عموما به سرایدار مدرسه - اجاره می‌دهند که بتوانند از آن درآمد بیشتری کسب کنند. البته هر سال در مورد تغذیه سالم بخشنامه‌‌ صادر می‌شود ولی در عمل اجرا نمی‌شود. از طرف دیگر نفروختن سوسیس و کالباس و چیپس و پفک برای بوفه سود مالی به همراه نمی‌آورد چون در نهایت بچه‌ها این خوراکی‌ها را بیشتر دوست دارند. تبلیغات رسانه‌ها ذائقه آنها را تغییر داده و غذای آماده و فست‌فود‌ها جای غذاهای سالم در میان وعده را گرفته است.

معصومه رضایی معلم مدرسه دوره متوسطه که بیش از 20سال سابقه دارد هم گفت: هنوز بوفه مدارس برای سود مالی اجاره داده می‌شود. اسنک، ذرت مکزیکی چرب، سیب زمینی سرخ شده و ساندویچ فلافل که ارزش غذایی مناسبی ندارند توزیع می‌شود. وی در مورد تأثیر خانواده‌ها در تغذیه سالم بچه‌ها گفت: متأسفانه بیشتر مادرها وقتی می‌بینند که بچه می‌تواند از عهده کار‌های خود بر بیاید، مسئله صبحانه دانش‌آموز را رها می‌کنند.

بچه خودش از خواب بیدار می‌شود، لباس می‌پوشد و عموما گرسنه از خانه خارج می‌شود و تا زنگ اول چیزی نمی‌خورد. برای اینکه بچه را از سر باز کنند پول توجیبی به او می‌دهند و کودک مجبور است برای سیر شدن به بوفه مدرسه رو بیاورد. 95درصد بچه‌ها با این روش سیر می‌شوند. بیشتر آنها می‌گویند که وقتی به مدرسه می‌آیند مادرشان خواب است.

دکتر بابک ترصدی، متخصص تغذیه هم درباره تغذیه مناسب معتقد است: اعضای خانواده‌ای که تا دیروقت پای تلویزیون می‌نشینند، صبح نمی‌توانند به موقع از خواب بیدار شوند، در نتیجه نخستین چیزی که حذف می‌شود صبحانه است. این متخصص تغذیه با بیان این مطلب می‌گوید: خانواده‌ها در بهترین حالت فرزند خودشان را با کیک سیر می‌کنند. شیر هم که متأسفانه چندان در سبد خانوارها جایی ندارد.

در نتیجه در دراز مدت دانش‌آموز دچار سوء تغذیه و اختلال در رشد می‌شود. این اختلال در دوران بلوغ بیشتر خود را نشان می‌دهد. پفک در لحظه کودک را سیر می‌کند ولی نیروی کافی را برای بدن او تأمین نمی‌کند. ترصدی در مورد اهمیت تغذیه در دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزی که تغذیه سالمی دارد دریافت بهتری از مباحث درسی خواهد داشت. بچه‌هایی که صبحانه نمی‌خورند امتحانات را به خوبی سپری نمی‌کنند. البته اجرای طرح شیر و کیک در مدارس خوب است و امیدواریم امسال در همه مدارس اجرایی شود.

منبع: همشهری


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز