title
کد خبر: 32379
00
 علل شیوع بیماری‌های مزمن و غیرعفونی در دانش آموزان

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص عادت ناسالم غذایی دانش‌آموزان هشدار داد و عنوان کرد که علت تغییر الگوی بیماری‌ها طی دو دهه اخیر در ایران و بسیاری از کشورهای در حال توسعه عادت غلط غذایی دانش‌آموزان است.

به گزارش بهداشت نیوز، محمدنعیم امینی‌فرد با بیان اینکه طی دو دهه اخیر الگوی شیوع بیماری‎ها در ایران و بسیاری از کشورهای در حال توسعه تغییر پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر در کشور ما بیماری‌های عفونی و واگیردار رو به ریشه‌کنی شده  و بیماری‌های مزمن، غیرعفونی و غیرواگیردار رو به رشد است که علت شیوع این بیماری‌ها عادات غذایی ناسالم شکل گرفته در دانش‌آموزان است.

نماینده مردم ایرانشهر درمجلس شورای اسلامی ضمن اظهار تأسف از کم تحرکی دانش‌آموزان و نوجوانان در سنین حساس دانش‌آموزی که عادت غذایی در این دوره شکل می‌گیرد، افزود: این بیماری‌ها در آینده کشور هزینه‌های سنگینی را به اقتصاد سلامت کشور تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: از دیگر مضرات عادات ناسالم غذایی و کم تحرکی دانش‌آموزان، کاهش سن از کار افتادگی و پایین آمدن کارآمدی اقتصادی است.

این نماینده مردم در مجلس با ضروری خواندن توجه به شکل گیری عادت غذایی در سن نوجوانی، یادآور شد: قطعا وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش نسبت به این موضوع باید حساس باشند و سیاست‌گذاری مشخصی در این زمینه تدوین کنند.

امینی فرد با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیشتر در حوزه سیاست‌گذاری می‌تواند مثمرالثمر باشد و در حوزه اجرا سایر نهادها از جمله وزارت آموزش و پروش و وزارت رفاه باید این سیاست‌ها را اجرایی کند، ادامه داد: تا امروز آثار مشخصی از تغییر عادت غذایی دانش آموزان دیده نشده و اقدام به خصوصی صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: بر اساس برآورد صورت گرفته بالغ بر 70 درصد عواملی که بر سلامت مردم تأثیرگذار است، خارج از حیطه اختیارات قانونی وزارت بهداشت است. با توجه به اینکه برنامه ششم توسعه نیز تکلیف اختیارات امور درمان و بهداشت را به طور کامل به وزارت بهداشت سپرده است، لازم است در این عرصه به طور جدی‌تری وارد شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز