title
کد خبر: 32433
00
علائم بیماری کرم های نخی در کودکان چیست؟

کرم های نخی شایع ترین کرم های انگلی در کودکان است.

به گزارش بهداشت نیوز، کرم های نخی شایع ترین کرم های انگلی در کودکان است. این انگل های نخ مانند عمدتا کودکان را مبتلا می سازند. اغلب چند تن از اعضای خانواده همزمان به این کرم ها آلوده اند، هر چند بعضی از آن ها ممکن است علایمی نداشته باشند. بنابراین همه اعضای خانواده باید همزمان درمان شوند.

کرم های نخی چیست؟

کرم های نخی که گاهی اوقات به عنوان کرمک شناخته می شوند، کرم سفید کوچک و نازکی هستند که طول آن ها 2 الی 13 میلی متر می باشد و در روده زندگی می کنند. این کرم ها حدود 5 تا 6 هفته در روده زندگی می کنند و سپس می میرند. کرم های ماده قبل از اینکه بمیرند هنگام شب از مقعد بیرون می آیند تا تخم های خود را در پوست دور مقعد بگذارند. کودکان با مکیدن اشیا یا خوردن غذای آلوده به تخم کرم های نخی آلوده می شوند.
 
علایم بیماری کرم های نخی
خارش در ناحیه مقعد، به خصوص هنگام شب که کرم ها تخم می گذارند.
خارش آلت تناسلی در دختران
التهاب مقعد در نتیجه خاراندن مداوم
گاهی درد و ناراحتی در شکم.
 
درمان کرم های نخی
در صورتی که علایم این بیماری را مشاهده نمودید فرزند خود را نزد پزشک ببرید. گاهی کرم های سفید کوچک را می توانید در مدفوع کودک ببینید که می لولند. می توانید با چسباندن تکه ای نوار چسب به مقعد کودک از تخم کرم ها برای مشاهده میکروسکوپی نمونه گیری کنید، این کار را باید صبح قبل از حمام یا دستشویی رفتن کودک انجام دهید. پزشک از طریق بررسی میکروسکوپی تعداد تخم ها را مشاهده می کند. پزشک برای همه اعضای خانواده یکی از چهار داروی ضد انگل را تجویز خواهد کرد که باید در یک نوبت مصرف شود. یک داروی دیگر نیز روزی یک بار به مدت چند روز باید مصرف شود. یک دوره مصرف دارو قاعدتا کودک را درمان می کند، اما برای پیشگیری از ابتلای مجدد، ممکن است لازم باشد که کل اعضای خانواده دو هفته بعد مجددا دارو مصرف کنند.

تمام سطوح خانه به خصوص در حمام و آشپزخانه را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید و توصیه های بهداشتی را به مدت دو هفته رعایت کنید، از جمله این که لباس زیر را در صبح و عصر عوض کنید، هر روز صبح اسباب بازی های کودک را تمیز کنید، ناخن های کودک را کوتاه نگه دارید، مسواک را در کمد نگه دارید و قبل از استفاده به خوبی بشویید. برای کودکان کوچک تر از سه ماه داروی خاصی لازم نیست و رعایت مسائل بهداشتی کفایت می کند.
 
 
منبع:دانشنامه فرزند
 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز