title
کد خبر: 32464
00
اتاق عملی ها بخش فراموش شده پرستاری هستند

عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور با انتقاد از تعلق نگرفتن سختی‌کار به کاردان‌ها و کارشناسان اتاق عمل گفت: این در حالی است که اتاق عملی‌ها به لحاظ حرفه خود در معرض بسیاری از آسیب‌های شغلی هستند.

به گزارش بهداشت نیوز، حسین علی‌نسائی با بیان این‌که هم‌اکنون در قانون ارتقاء بهره‌وری اتاق‌عملی‌ها هم مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شوند، اظهار کرد: اما متأسفانه ماده ۴ از آئین‌نامه قانون ارتقاء بهره‌وری در دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر دستگاههای اجرایی مرتبط اجرا نمی‌شود.

وی با بیان این‌که براساس قوانین پیش و پس از قانون ارتقاء بهره‌وری اتاق عمل جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شود، افزود: هم‌اکنون در مراکز درمانی تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطابق این قوانین رفتار می‌شود ولی قسمت سختی کار این قانون هرگز اجرایی نشده است.

این کارشناس اتاق عمل با بیان این‌که به‌لحاظ بسته بودن محیط اتاق عمل این حرفه برای بسیاری از افراد حتی کادر درمان ناشناخته است، خاطرنشان کرد: این حرفه با وجود محیط کار پراسترس نیازمند دقت و سرعت عمل بالایی است و نیازمند صرف انرژی و تحمل تنش بالایی است.

علی‌نسائی با اشاره به ایستادن‌های طولانی و انرژی‌بر و خسته‌کننده بودن این حرفه از کادر درمان گفت: جراحان مسئولیت تیم جراحی را برعهده دارند اما هیچ جراحی موفقی بدون وجود کادر زبده و مجرب اتاق عمل حاصل نمی‌شود و مکمل این خدمات در اتاق عمل ارائه خدمات مراقبتی خوب پرستاری در بخش است.

وی با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی انجمن تکنولوژیست‌های اتاق عمل برای پیگیری مسایل صنفی و حرفه‌ای بصورت اختصاصی تر خاطرنشان کرد: البته شمار نمایندگان اتاق عمل در شورایعالی نظام پرستاری کشور هم مناسب نیست و نیازمند بازنگری است.

عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور با بیان این‌که هم‌اکنون تکنولوژیست‌های اتاق عمل تنها یک نماینده در شورایعالی دارند، افزود: این در حالی است که برآورد می‌شود شمار دانش آموختگان اتاق عمل تا پیش و پس از سال ۸۶، حدود ۳۰ هزار نفر باشند که با احتساب وجود یک نماینده به ازای هر ۱۰ هزار اتاق عملی باید دست‌کم این حرفه ۳ نماینده در ترکیب شورایعالی نظام پرستاری داشته باشند.

علی‌نسائی با بیان این‌که بسیاری از جراحان به مدد همراهی این تکنولوژیست‌ها جراحی‌های خوبی ارائه می‌دهند، یادآور شد: حتی نظام پرستاری هم از این ظرفیت استفاده نمی‌کند و این حرفه هم‌چنان مغفول و مهجور مانده است. دانش آموختگان رشته اتاق عمل در ایران علاوه بر کار تکنسینی در حین جراحیها همزمان مسئولیت کمک جراحی را نیز بر عهده دارند که هیچ گونه عایدی و مزایایی بابت این مسئولیت و خدمت تخصصی دریافت نمیکنند و این یک قسمت از آن زوایای ناشناخته این رشته در ایران است که حتی بسیاری از کادر درمان نیز از بخش اتاق عمل شناختی ندارند و با آن آشنا نیستند.

وی با بیان این‌که بسیاری از واحدهای درسی کارشناسان اتاق عمل با پرستاری مشترک است و جزو کادر اتاق عمل و عضو قانونی سازمان نظام پرستاری هستند، افزود: هم‌چنین این افراد در معرض بسیاری از آسیب‌های شغلی از جمله نیدل استیک شدن، مواجهه با انواع عفونت‌های بیماران تحت جراحی، ترکیبات شیمیایی شست‌وشودهنده، ضدعفونی کننده ها، گازهای بیهوشی و حتی اشعه ایکس و فرابنفش هستند.

این کارشناس اتاق عمل خاطرنشان کرد: رادیولوژی‌ها که در اتاقی ایزوله فعالیت می‌کنند اما به‌علت کار با اشعه از مزایایی چون حق اشعه، مرخصی‌های طولانی‌مدت و … برخوردارند حال آن‌که کارشناسان اتاق عمل با وجود کار مستقیم با اشعه از این مزایا هم محرومند.

علی‌نسائی با بیان این‌که در ترکیب ۹ نفره هیئت‌های مدیره نظام پرستاری سراسر کشور اتاق‌عملی‌ها، هوشبری‌ها و تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی تنها یک نماینده دارند، یادآور شد: این ترکیب باید در شورایعالی و هیئت‌های مدیره نظام پرستاری به‌روزرسانی شود تا بتوان علاوه بر پیگیری تخصصی تر مشکلات این گروه از جامعه پرستاری، موجبات هم افزایی و شکوفایی بیش از پیش کل جامعه پرستاری را فراهم آورد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز