title
کد خبر: 32610
00
یک دارو در ایران چگونه تولید می شود؟

قائم مقام اداره کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با تاکید بر نظارت بر کیفیت دارو، چگونگی تولید آنرا تشریح کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، قائم مقام اداره کل نظارت بر دارو و مواد مخدر  سازمان غذا و دارو  در گفتگو با ایفدانا گفت: یکی از راههایی که باعث اطمینان مردم و مسئولین کشور به  کیفیت داروی ایرانی می شود مطلع شدن آنها از رویه فنی تولید آنها در کشوراست.

دکتر مصطفی کریمی با بیان اینکه این مسئله نیازمند اطلاع رسانی زیاد و از منظر های مختلف است اذعان کرد: متاسفانه بدلیل کم کاری در این حوزه،  حتی برخی از برخی دولت مردان  نیز باور درستی درباره کیفیت دارو های ایرانی نداشته و اطلاعاتشان  در اینباره کامل نیست.

وی در تشریح  چگونگی تولید  یک دارو در ایران و پروسه اس که برای ورو به بازار  طی می کند تصریح کرد: از زمان ورود محموله مواد اولیه به کارخانه تولید کننده تا رسیدنش به تولید انبوه، مراحل مختلفی برای اطمینان به ساخت دارویی با کیفیت انجام می شود که گام نخست  آن پس از ورود محموله به کارخانه، قرنطینه و نمونه برداری از با  الصاق برچسبی زرد به منزله تائید می باشد.

دکتر کریمی افزود: مرحله بعد، بررسی نمونه در آزمایشگاه کنترل شرکت و نصب  برچسب سبز رنگ  بر  آن است .

قائم مقام اداره کل نظارت بر دارو و مواد مخدر  سازمان غذا و دارو  کنترل های دیگررا شامل  بررسیهایی دانست که توسط بازرسان سازمان غذا و دارو انجام  می شود لذا تایید کیفیت مواد اولیه رسیده به کارخانه از سوی این بازرسان منوط به  رویت بر چسب سبز رنگ و در حقیقت به معنای اجازه استفاده شرکت از مواد اولیه در تولیدات خود است.

وی توزین و ورود ماده اولیه به خط تولید کارخانه را مر حله بعدی پروسه تولید عنوان و تاکید بر اینکه بر طبق ضوابط و مستندات انجامش الزامی است بیان داشت: کنترلهای حین تولید یا به عبارت فنی تر IPQC برای حصول اطمینان از انجام  مراحل استانداردهای کیفی  نیز در این خصوص اجتناب ناپذیر است هر چند خود شرکت هم  قبل از ورود محصول به سطح عرضه  بررسیهای مجدد آزمایشگاهی را حتما بر آنها انجام می دهد.

دکتر کریمی  ادامه داد: علاوه بر خود شرکت که در مرحله ساخت سری اول محصول نمونه برداری وآزمایشگاه های لازم را انجام می دهد؛ سازمان غذا و دارو نیز درقرنطینه همچنان و به قوت خود  آزمایشاتی را  لحاظ می نماید تا پس از صدور نظر مثبت که بمنزله مجوز رسمی تلقی می شود محصول وارد  بازار شود.

وی در توضیح چگونگی ثبت محصول و منبع محصول نهایی گفت: شرکت می بایست پرونده ساخت اولین سری داروی خود  را در بخش R&Dتکمیل و به بازرسین سازمان غذا و دارو ارائه نماید در این صورت و  بر اساس فرمت مشابه و بین المللیCDT با توجه به نوع مسیر بندی انتخابی، حداقل بین 3تا6ماه پرونده را مورد بررسی های دقیق قرار داده  و بردرستی آن اذعان نماید لازم به ذکر است  این رویه  در پرونده های مختلف ممکن است نیازمند مدت زمانی بین 12، 24 و حتی 36 ماه باشد.

قائم مقام اداره کل نظارت بر دارو و مواد مخدر  سازمان غذا و دارو  فاز اخر کار را استناد تائیدی تولیدات انبوهی برشمرد که شرکت از سازمان غذا و دارو  اخذش می کند تا بتواند محصول را از چرخعه توزیع رسمی وارد بازار نماید  کما اینکه بعداز ورود دارو به بازار هم مطالعاتPMQC انجام و پایدار بودن کیفیت آن در بازار مورد ارزیابی قرار می گیرد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز