title
کد خبر: 32616
00
مرحله نخست کارآزمایی درمان ناباروری مردان با استفاده از سلول‌های بنیادی

مرحله نخست کارآزمایی درمان ناباروری مردان با استفاده از سلول‌های بنیادی، با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد.

به گزارش بهداشت نیوز، مرحله نخست کارآزمایی درمان ناباروری مردان با استفاده از سلول‌های بنیادی، با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد.مجری این طرح در مورد این طرح پژوهشی گفت: حدود نیمی از علل ناباروری ها مربوط به مردان و نبود تولید اسپرم است که این علل می تواند ژنتیکی یا محیطی باشد.


منصوره موحدین افزود: تحقیقات اولیه در این زمینه در سال1990 آغاز شد که طی آن تلاش می شد با استفاده از سلول‌های بنیادی، سلول مورد نیاز از مردان گرفته و در محیط آزمایشگاه تکثیر کنند تا پس از پیوند به فرد نابارور، باروری محقق شود.


این محقق توضیح داد: حدود 85 درصد پسرانی که قبل از سن بلوغ به سرطان مبتلا می‌شوند، به علت شیمی درمانی و رادیوتراپی در بزرگسالی نابارور می‌شوند؛ از این رو نحوه اجرای این طرح به این صورت است که قبل از شروع درمان سرطان، بافت این افراد ذخیره شود تا پس از بلوغ و ازدواج زمانی که فرد خواهان فرزندآوری شد، سلول های بنیادی از بافت فریزشده جدا و به فرد پیوند زده شود.


موحدین گفت: بیش از 10 سال است که تحقیقاتی روی حیوانات آزمایشگاهی در این زمینه انجام شده است؛ به این صورت که در مدلی شبیه شیمی‌ درمانی، سلول‌های اسپرم را حذف کرده و پس از پیوند سلول های بنیادی اسپرماتوگونیا دوباره اسپرم زایی در محیط کشت انجام می شود.


عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان ژن و سلول ایده آل، شرایط ورود بیماران به این طرح آزمایشی را تطبیق شرایط با الگوهای مورد نیاز عنوان کرد و افزود: داوطلبان اگر شرایط مورد نیاز را داشتند، وارد فاز اول کارآزمایی بالینی می‌شوند که در این مرحله نمونه برداری و جداسازی و تکثیر سلول بنیادی انجام و در مرحله بعدی سلول‌های جداشده به بیمار پیوند زده می‌شود.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز