title
کد خبر: 32815
00
اگر فرزندتان در مدرسه ناهار می‌خورد، بخوانید!

تغذیه نامطلوب می‌تواند به خستگی جسمی و روانی منجر شود، و این مشکل در ادامه می‌تواند اختلال در تمرکز،‌ تکامل شناختی آهسته و حتی مشکلات رفتاری را در دانش‌آموزان به‌وجود بیاورد.

به گزارش «بهداشت نیوز» شروع فصل مدرسه، فشارهای اجتماعی، عاطفی و روانی خاصی را به دانش‌آموزان وارد می‌کند، درحالی که تغذیه با نقش حیاتی و مهمش به آنان کمک می‌کند تا بتوانند اعتمادبه‌نفس و قدرت لازم را برای مقابله با این فشارها داشته باشند. یکی از مسائل تغذیه‌ای دانش‌آموزان که همواره مورد بحث بوده است، نوع ناهاری است که در مدرسه استفاده می‌کنند. دکتر الیزابت وال (متخصص تغذیه)، مهم‌ترین نکات را در این زمینه به ما می‌گوید.

غذاهای خانگی یا غذاهای فوری

در مدرسه دکتر الیزابت وال می‌گوید: «تغذیه نامطلوب می‌تواند به خستگی جسمی و روانی منجر شود، و این مشکل در ادامه می‌تواند اختلال در تمرکز،‌ تکامل شناختی آهسته و حتی مشکلات رفتاری را در دانش‌آموزان به‌وجود بیاورد. بنابراین، آماده‌سازی بسته ناهار خانگی به والدین اجازه می‌دهد تا کنترل و نظارت مناسبی بر نحوه تغذیه فرزندشان داشته باشند. به‌علاوه، ‌دانش‌آموزان مبتلا به آلرژی یا عدم تحمل مواد غذایی، با استفاده از ناهارهای خانگی دچار مشکلات مختلف نمی‌شوند». هزینه‌های مالی برای تهیه ناهار نیز یکی از مسائل بحث‌برانگیز در میان والدین است. بعضی از والدین مدعی هستند که ناهارهای فوری در مدرسه یا تهیه غذا از رستوران‌ها واقعا گران‌تر تمام می‌شود، درحالی که بعضی از آن‌ها می‌گویند هزینه آماده‌سازی ناهار سالم در خانه واقعا بیشتر است.

استانداردهای لازم برای ناهار مدرسه

دانش‌آموزان دبستانی با توجه به سن، سبک زندگی و سرعت رشدشان، روزانه به ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ کالری نیاز دارند. دکتر وال می‌گوید: «یک ناهار ایده‌آل که هم سالم است، هم متعادل و هم مغذی، باید شامل انواع ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌های مهم باشد. کربوهیدرات‌های پیچیده و آهسته‌رهش (Slow releasing) مانند نان‌های سبوس‌دار یا ماکارونی‌های سبوبس‌دار به تنظیم قند خون کمک می‌کنند و انرژی را به‌صورت تدریجی در بدن آزاد می‌کنند. پروتئین هم برای رشد و بازسازی بدن دانش‌آموزان واقعا ضروری است. منابعی مانند گوشت قرمز بدون چربی، ماهی، محصولات لبنی، ‌سویا، لوبیا و نخود فرنگی، ‌گزینه‌های مناسبی برای دریافت پروتئین هستند». علاوه بر موارد ذکرشده، اسیدهای چرب ضروری که خلق‌وخو را تقویت می‌کنند و باعث تقویت حافظه می‌شوند، همیشه انتخاب مناسبی برای تقویت یادگیری کودکان هستند. این اسیدهای چرب در منابع مهمی مانند ماهی‌های چرب، مغزها و دانه‌های خام، آووکادو و تخم‌مرغ غنی از امگا-۳ یافت می‌شوند. دکتر وال می‌گوید: «دریافت همه ویتامین‌ها و املاح ضروری به‌صورت کامل، برای همه دانش‌آموزان ضروری و مهم است. کلسیم و ویتامین D از اهمیت ویژه‌ای در این بین برخوردار هستند، چون رشد استخوانی مطلوب و حفظ تراکم استخوانی را امکان‌پذیر می‌سازند». همه ما می‌دانیم که ترغیب کودکان به مصرف غذاهای سالم واقعا سخت است. به همین دلیل، دکتر وال توصیه می‌کند که والدین از رنگ‌های روشن و طراحی‌های جذاب برای جذب کودکان استفاده کنند و از چاشنی‌ها و ادویه‌های سالم برای طعم‌دهی به غذاها کمک بگیرند.

مثال‌هایی از غذاهای مناسب

یک ناهار خانگی سالم و متعادل می‌تواند چیزی شبیه به گزینه‌های زیر باشد:

نان ساندویچی سبوس‌دار همراه با ماهی تُن، چند تکه خیار، روغن زیتون و ‌یک قاشق چای‌خوری سُس؛ یا مقداری ذرت پخته‌شده همراه با تخم‌مرغ غنی از امگا-، روغن زیتون و مقدار خیلی کمی کره.

مرغ و اسفناج همراه با مقداری پوره آووکادو، پنیر فتا و آب لیموی تازه.

 

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.