title
کد خبر: 32887
00
داروهای دیابت نوع دو، سرطانزا است؟

محققان دانشگاه ایندیانا پس از انجام مطالعه‌ای تاکید کردند که در داروهای خوراکی مورد استفاده از سوی بیماران مبتلا به دیابت، موسوم به مهارکننده SGLT2، هیچ گونه شواهد معتبری مبنی سرطانزایی آنها پیدا نکرده‌اند.

دانشمندان اعلام کرده‌اند افرادی که داروهای خوراکی جدیدی برای درمان دیابت نوع دوم خود مصرف می‌کنند می‌توانند نفس راحتی از بابت نگرانی درباره احتمال ابتلا به سرطان بکشند زیرا مشخص شده است که چنین سوءظنی نادرست است.
به گزارش بهداشت نیوز، نتایج این تحقیق که در مجله آنلاین Diabetologia منتشر شده نشان می‌دهد که محققان با بررسی ۴۶ آزمایش بالینی روی بیش از ۳۴ هزار بیمار، هیچ نشانه خطری مبنی بر احتمال افزایش ابتلا به اکثر انواع سرطان در مصرف‌کنندگان داروهای مهارکننده سدیم-گلوکز ۲ (SGLT2) پیدا نکرده‌اند.
این مقاله اولین تحقیق گسترده یا متاآنالیز است که با استفاده از منابع متعددی شامل تمام کارآزماییهای بالینیِ تصادفاًانتخاب‌شدهٔ در دسترس، و چندین تحلیل و بررسیهای مرتبط با حساسیت، درباره ارتباط خطر افزایش ابتلا به سرطان با داروهای SGLT2 صورت گرفته است.
ییژینگ سانگ، همکار نویسنده در این تحقیق گفت: «اهمیت بسیاری دارد که بدانیم شواهد موجود در داده‌های آزمایش بالینی ما تصادفا انتخاب شده و اگرچه بیانگر اثر بالقوه مثبت مهارکننده SGLT2 است اما البته قطعی و نهایی نیست و با توجه به استفاده سریعا روبه‌گسترش این مهارکننده‌ها، امیدواریم که در آینده نیز آزمایشهای نظارتی دقیقتری به منظور فراهم آمدن امنیت طولانی‌مدت صورت گیرد».
مهارکننده‌های SGLT2 دسته‌ای از داروهای خوراکی تجویزی به بیمارانند که در سال ۲۰۱۳ از سوی سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) تایید شدند و در ترکیب با رژیم غذایی و تمرینات ورزشی، سبب کاهش قند خون درر بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ استفاده می‌شوند.
پروتئین SGLT2 در کلیه به بازجذب گلوکز در بدن کمک می‌کند. مهارکننده SGLT2 به طور خاص چنین فرایندی را متوقف می‌کند و منجر به افزایش دفع گلوکز موجود در کلیه و در نتیجه، کاهش سطح قند خون می‌شود.

منبع: سلامت آنلاین


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز