title
کد خبر: 33105
00
 فضای مجازی را جایگزین پزشکان متخصص نکنیم

خرازی با اشاره به سوءاستفاده از بیماران در فضای مجازی گفت: این فضا برای کسب اطلاعات سلامت توصیه نمی‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز: زهرا خرازی موسس انجمن ام اس کشور با بیان اینکه فضای مجازی با حجم بالای از اطلاعات برای کسب اطلاعات سلامت توصیه نمی‌شود اظهار کرد: آسیبهای فضای مجازی از جمله مسائل جدی است که سلامت روان جامعه را تهدید می‌کند.

خرازی ادامه داد: برنامه‌های آموزشی لازم در بخش پیشگیری به منظور کم رنگ کردن اثرات منفی فناوری‌ها باید به صورت عمومی برای جامعه و به طور خاص برای اقشار جوان ارائه شود که تاکنون برخورد با این پدیده بیشتر شعاری بوده و شاهد اقدامات موثر و جدی در این زمینه نیستیم.

موسس انجمن ام اس افزود: سلامت اجتماعی و روانی مردم با رسانه‌های جمعی ارتباط مستقیم دارد و در بخش سلامت نباید مردم از اطلاعات نادرست تغذیه شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه آمار سرطان‌هایی که از سوی وزارت بهداشت مطرح می‌شود و آماری که در فضای مجازی مطرح می‌شود تفاوت فراوان دارد اظهار کرد: تفاوت آماری برای افرادی که ناآگاهانه از فضای مجازی اطلاعات می‌گیرند چیزی جز استرس و اشاعه آمار نادرست در جامعه و تهدید سلامت روان در برنخواهد داشت.

خرازی با اشاره به اینکه متاسفانه پدیده کلاهبرداری از سوی افراد غیرمتخصص و سوءاستفاده مالی از بیمارانی که امید به کشف داروها و درمان‌های جدید دارند در کشور رو به افزایش است اظهار کرد: از آنجایی که اکثر مبتلایان بیماری ام اس از جوانان هستند و امید به زندگی و درمان، امری بدیهی در تمام بیماران به ویژه بیماران ام اس است، برنامه ریزی شده است تا اطلاعات روز دنیا در خصوص ام اس از طریق انجمن منتشر شود.

این کارشناس سلامت افزود: انجمن‌ها با بهره‌گیری از حضور پزشکان متخصص که نقاط قوت هر انجمنی محسوب می‌‌شود می‌توانند راه گشای بسیاری از مشکلات بیماران و خانواده‌های آنان باشند و امیدواریم همه انجمن‌های علمی در عرصه آگاه‌سازی به بیماران و سایر آحاد جامعه گام بردارند.

وی با اشاره به اینکه هرچندوقت یکبار شنیده می‌شود داروی برای بیماری ام اس یا سرطان کشف شده است گفت: برخی مردم با اطلاعات برگرفته از فضای مجازی به سمت افراد غیرمتخصص و بعضا کلاهبردار می‌روند و با صرف هزینه‌ای بالا داروهای تقلبی دریافت می‌کنند که این موضوع به جز تشدید عوارض بیماری و همچنین بروز عوارض روانی چیز دیگری در برنخواهد داشت.

خرازی گفت: اعتمادسازی از سوی پزشکان به بیماران و متقابلا می‌تواند فرد بیمار را از آسیب‌های اطلاعات ناصحیح فضای مجازی مصون بدارد و آگاهسازی بیمار از سوی پزشک و تداوم روند درمان با پزشک معالج نیز مدنظر بیماران و خانواده‌های آنان باشد.

وی اظهار داشت: آنچه در جامعه مهم است این است که در گام اول پیشگیری از بیماری ها که اصول آن در تمام بیماری ها مشترک است به آحاد جامعه آموزش داده شود و تحرک، تغذیه حاوی میوه و سبزیجات، تناسب اندام، عدم مصرف دخانیات، چکاب‌های دوره ای و ارجاع به موقع به متخصصان امر را مدنظر قرار دهیم و شعار خود مراقبتی را برای کاهش بیماری‌ها مدنظر قرار دهیم تا شاهد کاهش ابتلا به بیماری‌های گوناگون باشیم.

 

باشگاه خبرنگاران


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز