title
کد خبر: 33163
00
ضرورت توجه جدی به ساعت دقیق مصرف دارو

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران از خطرهای احتمالی تداخلات دارویی ناشی از سهل انگاری در استفاده از دارو‌ها خبر داد.

به گزارش بهداشت نیوز: مهران ولایی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: یکی از مهم ترین مسائلی که می تواند روند درمان و بهبودی بیماران را طولانی تر و یا با مشکل مواجه کند، تداخلات دارویی است البته این به معنای آن نیست که پزشکان در نسخه نگاری ها به توضیحات بالینی بیماران و داروهای مصرفی آنها توجه نمی کنند.

وی بیان کرد: تداخلات دارویی که بیشتر گروه های پزشکی هم برآن تاکید دارند مربوط به مصرف اشتباه یا همان بد مصرفی دارو توسط خود بیماران است که در افراد پر مشغله یا مسن تر ها بیشتر به چشم می خورد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با تاکید بر ضرورت مصرف صحیح دارو، اظهار کرد: برای مثال بیمار عفونی، قلبی یا مغزی که باید در ساعت مشخصی دارویی استفاده کند و اگر چندین بار به علت دغدغه کاری و فکری زیاد این ساعت دقیق مصرف را فراموش کند و این روند تا تمام داروهایش ادامه یابد به قطع و یقین روند درمان او می تواند طولانی تر و حتی مختل شود.

وی با بیان اینکه در صورت فراموشی مصرف داروها در ساعت مقرر از استفاده همه داروهای باهم و به یک باره به شدت پرهیز شود، افزود: در بیشتر موارد علت  تقسیم  برخی داروهای مصرفی در ساعت مختلف، برای این است که باید میان زمان مصرف یک دارو با داروی دیگر حتما فاصله زمانی در نظر گرفته شود که این موضوع بیشتر برای عملکرد موثر دارو در بدن است.

ولایی یادآور شد: گاهی دیده شده که بیماری به علت مصرف نابه جا و اشتباه دارو و یا اینکه توضیحات بالینی کامل مبنی بر سابقه مصرف دارو را به پزشک ارائه نداده است، عوارض دارویی برایش به وجود می آید، بنابراین در این میان 2 نکته بسیار حیاتی است، اول اینکه بدون مشاوره با پزشک معالج در صورت فراموش کردن وعده های دارویی از مصرف همه داروها در یک وعده به شدت پرهیز شود و همچنین اگر پزشکی درمورد سابقه مصرف دارو از بیمار سوالی پرسید، ارائه توضیحات کامل حتی درمورد خوردن یک مسکن ساده بسیار ضروری است.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز