title
کد خبر: 33204
00
 چگونه ۱۰۰ سال عمر کنیم؟

از آنچه می‌خورید تا آنگونه که زندگی می‌کنید، کارهای کوچکی وجود دارد که برای افزایش عمر می‌توان انجام داد.

به گزارش بهداشت نیوز: این مورد را در نظر بگیرید: در قرن بیستم، متوسط سن امید به زندگی ۳۰ سال بود، بالاترین میزان در تاریخ ۵۰۰۰ ساله‌ی بشر. و این نکته که صدساله‌ها، افرادی که سنشان سه رقمی می‌شد هیچ باشگاه اختصاصی خاصی نداشتند، اما در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ این نرخ افزایش ۵۱٪ داشته است. چگونه این جهش چشمگیر بوجود آمد؟ متخصصین در حوزه‌ی سلامت، آموزش و درمان و پیشگیری از بیماری را در صدر لیست قرار داده‌اند. اما آنچه ممکن است ندانید، این است که ظاهرا عادات روزانه جزئی و یا شرایط شما در گذشته می‌تواند بر طول مدت و چگونگی کیفیت زندگی شما تاثیر بگذارد.

نشانه‌های علمی که در مسیر عمر طولانی هستید، به ‌اضافه‌ی نکاتی که چگونه در این مسیر قرار بگیرید، عبارتند از:
۱. شکم (نسبتا) صافی بعد از دوره‌ی یائسگی دارید.

بر اساس مطالعه‌ی پیری در انستیتوی ملی، زنانی که قسمت میانی بدنشان بسیار چاق باشد، ۲۰ ٪ احتمال دارد که زودتر بمیرند. (حتی اگر شاخص توده بدنی طبیعی داشته باشند.) در میانسالی، حفظ سایز طبیعی کمر تلاش بیشتری را می‌طلبد زیرا تغییرات هورمونی باعث می‌شود وزن اضافه‌ی بیشتری در میانه‌ی بدن جای گیرد.

اگر سایز کمرتان ۱۰۵ سانت یا بیشتر است (برای مردان ۱۲۰ و بیشتر)، این اقدامات را انجام دهید:

الف. ۲ یا ۳ جلسه۲۰ دقیقه‌ای تمرینات استقامتی در ورزش هفتگیتان بگنجانید تا توده‌ی عضلانی بدون چربی خود را حفظ کنید و سوخت و ساز بدنتان تند گردد.

ب. روزانه امگا ۳ بخورید ( در ماهی سالمون، گردو و بذر کتان) تا به رفع التهابات کمک کند، حداقل روزانه ۷ وعده‌ میوه و سبزیجات که مملو از آنتی‌اکسیدان‌های ضد بیماری هستند، مصرف کنید.

ج. ۲۵٪ از کالری روزانه‌ی خود را از چربی های سالم دریافت کنید، مانند اسیدهای چرب غیر اشباع شده که از قلبتان حفاظت می‌کند و به ذخیره‌ی کمتر چربی در شکمتان کمک می‌کند.
۲.در نوجوانی اندام متناسبی داشتید .

مطالعه‌ای در مجله‌ی کودکان که ۱۳۷ افریقایی امریکایی تبار را از بدو تولد تا ۲۸ سالگی بررسی نمود، دریافت که داشتن اضافه ی وزن در ۱۴ سالگی خطر دیابت نوع دوم را در بزرگسالی افزایش می‌دهد. مطابق اعلان انجمن قلب امریکا، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ تقریبا ۲ تا ۴ برابر افراد سالم است.
۳. تمشک را در حریره‌ی جو دوسر دوست دارید.

بیشتر امریکایی‌ها در روز ۱۴ تا ۱۷ گرم فیبر می‌خورند؛ طبق مطالعه‌ای در هلند، با اضافه کردن فقط ۱۰ گرم، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را تا ۱۷٪ کم می‌شود. رژیم فیبر به کاهش کلسترول کلی و کلسترول LDL (کلسترول بد)، بهبود حساسیت به انسولین و تسریع کاهش وزن کمک می‌کند.

یک راه‌حل ساده: به حریره‌ی جو دوسر( نصف فنجان جوی خشک ۴ گرم فیبر دارد) یک فنجان تمشک (۸ گرم)که ۱۲ گرم فیبر دارد، بیافزائید. دیگر غذاهایی که سرشار از فیبرند عبارتند از نصف فنجان غلات ۱۰۰٪ سبوس دار (۸.۸گرم)، نصف فنجان عدس پخته شده (۷.۸گرم)، یک سیب‌زمینی متوسط (۸.۴گرم) و یک گلابی کوچک (۴.۳ گرم).
۴. کالری مصرفی خود را حساب می‌کنید.

محققان در دانشگاه سنت لوئیس گزارش کرده‌اند، مردان و زنانی که کالری روزانه‌ی خود را به ۱۴۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری محدود کرد‌‌ه‌اند (۲۵٪ کالری کمتر نسبت به کسانی که از رژیم غربی با کالری ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ پیروی می‌کنند) قلب جوانی دارند. قلب‌ آن‌ها مانند افرادی که ۱۵ سال از آنها جوانتر بودند عمل می‌کرده.

نویسنده‌ی مطالعه دکتر لوئیجی فونتانا، استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن می‌گوید: این نه تنها درمورد کم خوردن بلکه دریافت بیشترین میزان مواد مغذی در هر کالری نیز صدق می‌کند. موارد مورد مطالعه سبزیجات، غلات کامل، شیر بدون چربی، گوشت بدون چربی و نان سفید، سودا و شکلات بود. به‌گفته‌ی فوناتانا اگر خوردن غذاهای بی‌کالری را قطع کنید و غذاهای غنی از کالری بخورید، سلامتتان بهتر می‌شود.
۵. عاشق چای هستید.

هم چای سبز و هم سیاه حاوی مقدار زیادی از ترکیبات کاتچین می‌باشد، ماده‌ای که به رها شدن سلول‌های خونی و محافظت از قلب کمک می‌کند. در مطالعه‌ای از بیشتر ۴۰۵۰۰ زن و مرد ژاپنی، کسانی که روزانه ۵ فنجان یا بیشتر چای سبز می‌نوشند، کمترین خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی را داشته‌اند. سایر مطالعات که در مورد چای سیاه بود نتایج مشابه‌ای را نشان داد.

برای اینکه قلبتان خوب کار کند روزانه به ۱ یا ۲ فنجان چای نیاز دارید، فقط مطمئن باشید که تازه دم است. چای‌های حاضری (نوعی که در بخش آشامیدنی‌های سوپرماکت می‌باشد) فواید سلامتی مشابه‌ای ندارند. دکتر جفری بلومبرگ و استاد علوم تغذیه و سیاست در دانشگاه تافس می‌گوید: وقتی آب به برگ‌های چای اضافه می‌شود، ترکیبات کاتچین آن طی چند روز کاهش می‌یابد. همچنین، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که اضافه کردن شیر به چای ممکن است تاثیرات مثبت چای را بر روی سیستم قلبی و عروقی حذف کند، بنابراین تنها لیمو یا عسل به آن اضافه کنید.

 

مجله سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز