title
کد خبر: 33251
00
حدود 50 درصد موارد این بیماری قابل پیشگیری است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر لزوم توجه جدی به رفع ناشنوایی مادرزادی تاکید کرد و گفت: حدود 50 درصد موارد ناشنوایی مادرزادی قابل پیشگیری است به شرطی که هزینه کافی تامین و ارزیابی ژنتیکی لازم انجام شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر پدرام برقعی گفت : با اقدامات تشخیصی مناسب می توان از بخشی موارد ناشنوایی کودکان جلوگیری کرد و همچنین امروزه امکان درمان ناشنوایی مادرزادی وجود دارد.وی برلزوم پوشش کامل غربالگری ناشنوایی در نوزادان ایرانی تاکید کرد و گفت: هدفگذاری وزارت بهداشت در غربالگری ناشنوایی حدود 80 درصد نوزادان است که به این هدف مهم رسیده است.


متخصص گوش، حلق و بینی ادامه داد: در صورتی که پوشش غربالگری را به 100 درصد برسانیم، امکان شناسایی همه کودکان دارای مشکل ناشنوا، حتی در مناطق محروم و دورافتاده هم فراهم می شود.برقعی به پیشرفت های کشور در حوزه تشخیص و درمان ناشنوایی اشاره کرد و گفت: پزشکان متخصص گوش با بهره گیری از تجهیزات و لوازم پیشرفته اقدام به درمان این بیماران در نطا مختلف کشور می کنند.

** سالانه حدود 3 هزار کاشت حلزون در کشور انجام می گیرد
وی مهمترین درمان ناشنوایی در کودکان را کاشت حلزون اعلام کرد و افزود: حدود 3 هزار کاشت حلزون در هر سال برای درمان ناشنوایی کودکان در کشور انجام می شود.برقعی با اشاره به اینکه آمار دقیقی در زمینه تعداد کودکان ناشنوا در کشور وجود ندارد، گفت: براساس آمار جهانی ابتلا به کودکان به ناشنوایی مادرزادی یک تا 3 در هزار تولد است.


وی مهمترین عواملی را که باعث ناشنوایی مادرزادی می شوند عوامل ژنتیکی اعلام و اظهار کرد: برآورد می شود که تعداد کودکان دارای مشکل ناشنوایی در کشور ما هم در حد میانگین جهانی باشد.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه با ارزیابی ژنتیکی در حین ازدواج می توان از تولد فرزندان ناشنوا جلوگیری کرد، گفت: با تشخیص ژن های معیوب می توان از تولد کودکان معیوب از جمله ناشنوا جلوگیری کرد.


وی اظهار کرد: هرچند این موضوع پرهزینه و گران قیمت و ممکن است برخی خانواده ها توان مالی آن را نداشته باشند اما با این کار علاوه بر شناسایی افراد در معرض خطر، می توان از تولد فرزندان ناشنوا جلوگیری کرد.

 

منبع: ایرنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز