title
کد خبر: 33312
00
مراقب این اختلال خطرناک در کودکان باشید!

یک فوق تخصص کودکان با بیان این‌که اغلب کودکانی که دچار کم وزنی هستند اختلال رشد دارند، گفت: در برخی موارد ممکن است این اختلال رشد به دلیل وجود بیماری‌هایی بدون علامت ظاهری در کودک باشد که تنها با بررسی‌های پزشکی قابل تشخیص است، اما توقف همزمان رشد قد و وزن کودک، خطرناک است و باید فورا از سوی پزشک بررسی شود.

یک فوق تخصص کودکان با بیان این‌که اغلب کودکانی که دچار کم وزنی هستند اختلال رشد دارند، گفت: در برخی موارد ممکن است این اختلال رشد به دلیل وجود بیماری‌هایی بدون علامت ظاهری در کودک باشد که تنها با بررسی‌های پزشکی قابل تشخیص است، اما توقف همزمان رشد قد و وزن کودک، خطرناک است و باید فورا از سوی پزشک بررسی شود.
 

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر فریبا نادری گفت: این کودکان را در سه دسته شامل توقف رشد قد، توقف افزایش وزن و پایین ماندن همزمان وزن و قد تقسیم کرد و افزود: معمولا در این سه دسته، نگرانی بیشتر در زمینه پایین ماندن قد و وزن همزمان کودک است که بیشتر به دلیل سندرم‌های مختلف به وجود می‌آید.

وی گفت: داشتن زمینه ارثی یک از عواملی است که به دنبال آن تاخیر در رشد قد کودکان را به همراه دارد، اختلال غددی و غیرغددی و اشکال در غده هیپوفیز یا هورمون رشد نیز ممکن است عامل توقف رشد قد شود، داشتن سندرم کوشینگ از دیگر عوامل این اختلال است. علاوه بر آن تزریق کورتون، اختلالات گوارشی، سوء جذب، بیماری سلیاک، بیماری کلیوی و یا وجود برخی بیماری‎های خونی نیز زمینه توقف رشد قد را در آنان فراهم ‌می‌کند.

نادری افزود: علاوه بر عوامل ذکر شده طولانی شدن مشکلات ریوی و کمبود ویتامین D نیز می‌تواند موجب تاخیر یا توقف در رشد قد کودک شود که تشخیص وجود هر یک از عوامل روش مخصوصی دارد.

به گفته وی، در بین حدود ۸۰ درصد کودکانی که وزن آنان ثابت مانده است، علت خاصی برای این مساله پیدا نمی‌شود. این گروه ممکن است با مشکلات روحی و روانی درگیر باشند و یا تحت فشار و استرس و محیط ناخوشایندی که در آن به سر می‌برند افزایش وزن در آنان دیده نشود که معمولا مشکل این کودکان با عوض شدن محیط ‌شان رفع خواهد شد.

این فوق تخصص کودکان درباره حدود ۲۰درصد دیگر کودکان که وزن ثابتی دارند، افزود: مشکلاتی نظیر ضایعات عضوی، داشتن انگل‌های روده‌ای به ویژه ژیاردیا، اختلات گوارشی که ریفلاکس شایع‌ترین آن است و به صورت بی‌اشتهایی بروز می‌کند، نیز عامل توقف افزایش وزن کودکان به شمار می رود.

وی اظهار داشت: همچنین اگر  اختلالات مهم کروموزومی، متابولیک و موارد دیگر به صورت پیشرفته یا مزمن باشد و یا فرد دچار سوء‌ تغذیه شدید باشد نیز ممکن است مانع افزایش وزن در کودکان شود. همچنین انواع سوء جذب، فقر موادغذایی و مصرف غذای ناسالم که شاید در ظاهر سالم باشد اما مناسب کودک نباشد و والدین متوجه این مسئله نباشند، نیز می‌تواند از افزایش وزن کودک جلوگیری کند.

نادری گفت: بیماری‌های مزمن قلبی نظیر سیانوتیک، بیماری‌های کلیوی مزمن به دلیل افزایش اوره و اختلالات متابولیسم ممکن است سبب بی‌اشتهایی در کودک شده و در نهایت موجب توقف رشد وزن آن شود، همچنین  فیبرو کسیتیک، ضایعات مغزی ابتلا به بیماری سی پی (CP) و از جمله انواع بیماری مزمن، بدخیمی‌ها، عفونت ادراری ناشناخته از جمله موارد قابل بررسی در زمینه علت ثابت بودن وزن کودک خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: بعد از بررسی وجود بیماری‌ها و عوامل جسمی مذکور، چنان‌چه اختلال در وزن گیری مشخص نشود در نهایت به علت یابی در زمینه مشکلات روحی کودک در خانواده و محیط مهد کودک پرداخته می‌شود که ممکن است مشاجرات والدین در منزل و یا نامناسب بودن محیط مهد کودک و کم توجهی عاطفی نسبت به کودک موجب کم وزنی او شود.

 

منبع: سلامت آنلاین

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز