title
کد خبر: 33487
00
در چه شرایطی، کشیدن دندان عقل ضرورت دارد؟

یک جراح فک و صورت گفت: جراحی دندان شماره هشت یا دندان عقل که آخرین دندان رویش یافته در فک هر انسانی است، بسته به شرایط رویش و وضعیت قرار گرفتن آن صورت می‌گیرد، اما در موارد نادری هم نیازی به کشیدن دندان عقل نخواهد بود.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر نیما صادقی با بیان اینکه بهترین سن جراحی دندان عقل بین ۱۸ الی ۲۳ سالگی است، افزود: یکی از عواملی که موجب کشیدن دندان عقل می‌شود، نبودن فضای کافی برای رویش دندان مقابل و درهم رفتگی دندان‌هاست.

وی گفت: علاوه بر آن در مواردی که عفونت لثه روی دندان عقل وجود داشته باشد و یا در برخی از افراد موجب گوش دردهای عجیب و یا درد فک شود، با بررسی‌های لازم و به تشخیص پزشک، جراحی انجام خواهد شد و دندان عقل خارج می‌شود.

به گفته این جراح فک و صورت، همچنین در مواردی که دندان عقل موجب پوسیدگی دندان کناری یا دندان شماره هفت باشد، به دلیل نداشتن دسترسی کافی به انتهای فک برای تمیز کردن و مسواک زدن دندان عقل، کشیدن آن لازم و ضروری است.

صادقی با بیان این‌که در برخی موارد امکان این که نهفته ماندن دندان عقل موجب بروز کیست و تومور فکی شود وجود دارد، اظهار کرد: در این صورت هم لازم است دندان عقل جراحی شود، اما جراحی در موارد شدید نهفتگی و عمیق فک نیز مشکلاتی به همراه دارد.

وی توضیح داد: در موارد عمیق دندان‌های نهفته، جراحی موجب آسیب رساندن به عصب زبان و فک که ارتباط با عصب حسی صورت دارد می شود، بنابراین قبل از آن پزشک بیمار را از وضعیتی که پیش خواهد آمد آگاه خواهد ساخت، اما این مساله موقتی و گذاراست و بعد از گذشت شش ماه به حالت طبیعی بر می‌گردد.

 به گفته این جراح فک و صورت، در مواقعی هم که فردی ارتودنسی دندان داشته باشد در صورتی که فضای کافی نباشد لازم است که دندان عقل حراجی و خارج شود.

این جراح فک و صورت با بیان این‌که تورم صورت بعد از جراحی دندان عقل، کاملا طبیعی است، تاکید کرد: برخی مراقبت‌ها از جمله، کمپرس آب سرد، مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، باز و بسته کردن فک برای جلوگیری از محدودیت فکی نیز لازم است که بیمار بعد از جراحی دندان عقل داشته باشد. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: تنها در زمانی دندان عقل کشیده نمی‌شود که بعد از سن 30 سالگی، علائمی از درد و مشکلات مذکور در فرد دیده نشود که در این موارد پزشک با گرفتن عکس OPG از وضعیت فک و بررسی وضعیت دندان عقل نهفته، تصمیم قطعی را خواهد گرفت.

 

منبع: سلامت آنلاین

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز