title
کد خبر: 33527
00
غفلت از خدمات فیزیوتراپی در کتاب تعرفه

بازرس هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران، گفت: در چاپ سوم کتاب بومی ارزش های نسبی شاهد کم توجهی و بعضا غفلت نسبت به درمان های نوین فیزیوتراپی بوده ایم.

به گزارش بهداشت نیوز، احمد موذن زاده در مورد جایگاه درمان های فیزیوتراپی در هرم سلامت، اظهارداشت: که با توجه به افزایش ابتلا به بیماری های اسکلتی - عضلانی و کم تحرکی اغلب مردم و حتی نوجوانان و جوانان و چاقی روزافزون و پدیده سالمندی نیاز به درمان های فیزیوتراپی در جامعه ما بیش از پیش احساس می شود.

وی افزود: فیزیوتراپیست ها در زمینه پیشگیری، غربالگری، درمان و توانبخشی بیماری هایی که به نوعی همراه با محدودیت های حرکتی هستند، نقش بی بدیل خود را ایفا می نمایند.

این فیزیوتراپیست ادامه داد: در سطح کشور حدود ۸ هزار فیزیوتراپیست در بیش از سه هزار مرکز دولتی، خیریه، درمانگاهی، بیمارستانی و خصوصی فیزیوتراپی به انجام وظیفه و ارائه خدمات درمانی به بیماران و دردمندان و معلولین مبادرت می کنند.

بازرس انجمن فیزیوتراپی ایران، گفت: سطح مقطع پایه رشته فیزیوتراپی در حال حاضر در کشور ما کارشناسی بوده و همکاران ما در مقاطع کارشناسی ارشد، دکترای حرفه ای و دکترای تخصصی فیزیوتراپی بصورت ناپیوسته ادامه تحصیل میدهند و امیدواریم که با توجه و حمایت روزافزون مسئولین و سیاست گزاران نظام سلامت بزودی شاهد ارتقا سطح پایه فیزیوتراپی به مقطع دکترای حرفه ای و خدمت رسانی مطلوب تر و به روزتر فیزیوتراپیست ها باشیم.

وی اضافه کرد: اگرچه درمان های پایه فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه هستند ولی علاوه بر تاخیر یک ساله پرداخت بیمه های پایه، خدمات نوین فیزیوتراپی و همچنین درمانهای موثر و کلیدی مانند درمانهای دستی تحت پوشش بیمه پایه نبوده و رویکرد بیمه های تکمیلی نیز در آشفته بازار فعلی نامطلوب و غیرموجه است.

موذن زاده ادامه داد: اخیرا در چاپ سوم کتاب بومی ارزش های نسبی شاهد کم توجهی و بعضا غفلت نسبت به درمان های نوین فیزیوتراپی و خصوصا درمان های دستی و ورزش درمانی بوده ایم و توجه افراطی به جز تکنیکی تعرفه و نقش تجهیزات گران قیمت و کم توجهی به جز حرفه ای خدمات فیزیوتراپی که همان دانش و توانمندی های تخصصی و اساسی فیزیوتراپیست ها است نتیجه ای جز تجاری کردن درمان و دلسرد کردن همکاران ما نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: انجمن فیزیوتراپی ایران آمادگی دارد که در یک روند علمی و حرفه ای و با توجه به استانداردهای جهانی و کتاب مادر ارزش های نسبی در بازبینی کتاب تعرفه مشارکت جدی نماید.

موذن زاده در پایان از دستور اخیر وزیر بهداشت در مورد حذف سطح بندی و محدودیت های جمعیتی برای تاسیس مراکز جدید فیزیوتراپی استقبال نمود و اضافه کرد: سالیانه حدود ۴۰۰ فیزیوتراپیست جوان وارد بازار کار می شوند که اغلب امکان یا تمایل به استخدام در مراکز دولتی را ندارند و تسهیل شرایط و ضوابط تاسیس و مسئولیت فنی مراکز خصوصی فیزیوتراپی اقدام شایسته ای بوده و لزوم بازنگری آیین نامه تاسیس مراکز فیزیوتراپی و انحصار حق مسئولیت فنی این مراکز برای متخصصین واقعی این رشته که فیزیوتراپیست ها هستند، کاملا احساس می شود.

 

منبع: مهر

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز