title
کد خبر: 33559
00
سونامی سرطان در ایران وجود ندارد

یک متخصص سرطان با بیان اینکه سونامی سرطان در ایران وجود ندارد، عنوان کرد: در سطح هر کشور حداکثر صد هزار سرطان جدید ثبت می شود. سرطان با وجود گستردگی اما در ایران وضعیت بسیار مناسبی در مقایسه با کشورهای در حال توسعه دارد.

به گزارش بهداشت نیوز: پیام آزاده درباره آمار سرطان در ایران اظهار کرد: در ایران از صد هزار نفر 134 نفر در مردان و 128 نفر در زنان سرطان دارند، در حالی‌که متوسط بروز جهانی در مردان 205 و در زنان 165 است. بنابراین نسبت به دنیا بروز و شیوع کمتری داریم.

وی با اشاره به اینکه میزان سرطان در سال 2030 دو برابر خواهد شد، عنوان کرد: پیش بینی می‌کنیم با توجه به مواردی مانند افزایش امید به زندگی و تعداد سالمندان این آمار افزایش پیدا خواهد کرد و این موضوع در کشورهای در حال توسعه بیشتر خواهد بود. در سال 2030 در کشورهای توسعه یافته، سرطان کنترل خواهد شد یا بروز پیدا نمی‌کند اما در کشورهای در حال توسعه این آمار بیشتر خواهد شد.

این متخصص سرطان به برنامه جامع ملی کنترل سرطان اشاره کرد و افزود: کمیته ملی سرطان از چند سال پیش تشکیل شد و اجرای این برنامه را بر عهده گرفت. اساسا از سال 2005 سازمان بهداشت جهانی الزام کرد، هر کشوری باید برنامه ملی کنترل سرطان داشته باشد که این برنامه شامل پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان است.

وی درباره علت رشد سرطان گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل این رشد، تغییر شیوه زندگی است که در جامعه رشد عجیب و غریبی در مورد استفاده از دخانیات داریم و بیش از 90 درصد از مردم سبک زندگی درستی ندارند که در کنار آلودگی‌ها، عامل اصلی افزایش آمار سرطان است.

یک عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: مساله کنترل سلامت مانند امنیت و آموزش یک امر حاکمیتی است. در واقع اگر عزم حاکمیت و ملی وجود نداشته باشد، نمی‌توان برای کنترل سرطان راهبرد مشخصی ارائه داد. برنامه ملی سرطان نیز که از سال 85 اجرا شد، تا به امروز به یک پویش مبارزه با سرطان تبدیل شده است و سال گذشته نیز به عنوان سند بالادستی به همه ارگان‌ها ابلاغ شد.

منبع: رادیو گفت‌و‌گو


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز