title
کد خبر: 33673
00
موانع مهم در کنترل بیماری های قلبی عروقی

مدیر مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت کهگیلویه وبویراحمد گفت: بیماری های قلبی عروقی عامل عمده مرگ و ناتوانی در دنیا بوده و اولین عامل مرگ و میر در سراسـر جهان، ایران و اسـتان هسـتند.

مدیر مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت کهگیلویه وبویراحمد گفت: بیماری های قلبی عروقی عامل عمده مرگ و ناتوانی در دنیا بوده و  اولین عامل مرگ و میر در سراسـر جهان، ایران و اسـتان هسـتند.

به گزارش  بهداشت نیوز،  ظفر پریسای با بیان اینکه بسـیاری از مرگ ها با کاهش عوامل خطر بیماری ها به مقـدار زیادی قابل پیشگیری هستند، فشارخون بالا، کلسـترول خون بالا و قنـد خون بالا، مصـرف دخانیات، رژیم غذایی نامناسب، فشارهای روحی و روانی، اضافه وزن و چاقی و کم تحرکی را از جمله عوامـل خطر کلیدی مهم بیمـاری قلبی عروقی و سـکته مغزی عنوان کرد.

وی ادامه داد: 80 درصد  مرگ های ناشـی از بیماری قلبی و سکته مغزی  ناشی از فشارخون بالا، کلسـترول خون بالا ، مصـرف دخانیات، رژیم غذایی نامناسب، اضافه وزن، چاقی و کم تحرکی است.

پریسای یادآور شد: یکی از موانع مهم در کنترل موثر بیماری های قلبی عروقی شیوع این عوامل خطر و بی اطلاعی مردم از میزان عوامل خطر در خود است.

مدیر مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت استان با اشاره به اینکه برنامه ایراپن جهت ارزیابی این عوامل خطر و میزان خطرسـنجی سکته های قلبی و مغزی در حال اجرا است، تصریح کرد: این برنامه به طوری است که افراد بالای 30 سال با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی، خانه های بهداشت، خطر سنجی و انجام آزمایشات رایگان می توانند از میزان بروز سکته قلبی و مغزی در خود طی 10 سال آینده مطلع شوند.

وی با بیان اینکه افراد زمانی که از میزان خطر بیماری قلبی عروقی خود مطلع باشند، می توانند یک برنامه مداخله ای خاص که کارکنان بهداشتی برای بهبود سلامت قلب آنان تهیه کرده اند در اختیار آنان قرار داده، اظهار داشت: این  برنامه را برای یادآوری و عمل به آن به طور شفاف و قابل رویت در خانه در معرض دید قرار دهند و در صورت لزوم کارکنان بهداشتی نیز می توانند در مورد انتخاب درمان های مناسب فرد را راهنمایی کنند.

پریسای در پایان گفت:  قلب مرکز سلامتی هر فرد است و اولین گام برای داشتن قلب سالم، شناخت عوامل خطری است که سلامت قلب را تهدید می کند انجام چند اقدام ساده مانند تغذیه سالم، عدم مصرف الکل، فعالیت بدنی مناسب و ترک دخانیات می تواند سلامت قلب و رفاه کلی را بهبود بخشد


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز