title
کد خبر: 33714
00
اقدامی که باعث کاهش تب کریمه کنگو شده است

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماری تب کریمه کنگو، یک بیماری بومی در ایران و خاورمیانه است که هزار سال سابقه دارد ولی اخیرا با ممانعت از ورود دام قاچاق، میزان بروز این بیماری کاهش یافته است.

به گزارش بهداشت نیوز، محمود نبوی گفت : بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که از طریق برخورد با خون یا ترشحات دام و حیوان بیمار به انسان نیز منتقل می شود، این بیماری از هزار سال پیش در ایران،عراق، پاکستان و افغانستان سابقه دارد و در کتاب ذخیره خوارزمشاهی به وجود این بیماری در ایران اشاره شده است.


وی گفت: از آنجا که بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری بومی در ایران و منطقه خاورمیانه به شمار می آید به هیچ وجه نمی توانیم آن را در کشور از بین ببریم اما در ماه های اخیر به علت مراقبت های بهداشتی مرزی که در مرز بلوچستان در شرق کشور انجام می شود و اجازه نمی دهند، دام زنده به صورت قاچاق وارد کشور شود، میزان بروز موارد ابتلا به این بیماری بسیار کم شده است.


نبوی افزود: در گذشته که میزان ورود دام های قاچاق از مرزهای شرقی بیشتر بود، هر سال بیش از 150 تا 200 مورد ابتلا به این بیماری در کشور داشتیم اما از زمانی که از ورود دام قاچاق جلوگیری می شود به خصوص از وقتی که کشتارگاه های صنعتی در سیستان و بلوچستان دایر شده ، موارد ابتلای انسانی به این بیماری به کمتر از 80 مورد رسیده است.


وی گفت: امسال نیز کم و بیش همین شرایط را داریم. تعداد مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو مانند هر سال است و البته در ماه های اخیر مورد چندانی از این بیماری در کشور نداشته ایم.


معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: مهم ترین نکته برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو این است که از کشتار دام در خارج از کشتارگاه خودداری شود، در کشتارگاه نیز از وسایل حفاظتی هنگام ذبح دام استفاده شود و اگر گوشت تازه به خصوص گوشت قربانی و نذری استفاده می شود، حتما قبل از اینکه آن را تکه تکه و مصرف کنند، 24 ساعت در یخچال نگهداری شود تا اگر به طور اتفاقی ویروس تب کریمه کنگو دارد، این ویروس در سرمای یخچال از بین برود.


بیماری تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که از طریق تماس با دام، ذبح دام و گزش کنه روی بدن دام به انسان منتقل می‌شود. این بیماری همچنین از طریق تماس با فرد مبتلا به این بیماری به خصوص افرادی که در بیمارستان بستری هستند و تماس با خون و ترشحات بدن فرد مبتلا به این بیماری انتقال می‌یابد.


تب ناگهانی پس از تماس با دام یا گوشت خام، خونریزی از نقاط مختلف بدن، ترس از نور، درد در ناحیه چشم، ضعف و دل درد از جمله علایم بیماری ویروسی تب کریمه کنگوست

 

منبع: ایرنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز