title
کد خبر: 33729
00
با این کار به بیماران سرطانی و تالاسمی  کمک کنید

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به نیاز بیماران سرطانی و بیماری‌های خون‌ریزی دهنده ارثی به پلاکت، گفت: بهتر است در ایام محرم و صفر به جای خون، پلاکت خود را اهدا کنید.

به گزارش بهداشت نیوز، بشیر حاجی بیگی  درباره نیاز بیمارستان‌های کشور به پلاکت برای بیماران مبتلا به سرطان و بیماری‌های خون‌ریزی دهنده ارثی اظهار کرد: در ایام محرم و صفر بهتر است افراد به جای اینکه خون خود را اهدا کنند پلاکت را به روش پلاکت فرزیس اهدا کنند.

 

وی با بیان اینکه افراد با مراجعه به مراکز اهدای خون فقط می‌توانند، پلاکت خود را اهدا کنند، افزود: افراد می‌توانند با این روش بقیه اجزای خون خود نظیر گلبول‌های سفید و قرمز را به خون باز گردانند

 

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران خاطرنشان کرد: بیماران تالاسمی برای ادامه حیات طبیعی خود به خون‌سالم و کافی نیاز دارند و و ازجمله مواردی که می‌تواند به سلامت افراد کمک کند استفاده از خون‌های اهدایی سالم از اهداکنندگانی است که مداوم خون می‌دهند.

 

حاجی بیگی با بیان اینکه هرساله در جهان حدود 112میلیون واحد خون اهدایی جمع آوری می شود، عنوان کرد: حدود 50 درصد از خون‌های اهدای در کشورهای با درآمد کم یا متوسط است که حدود 80 درصد از جمعیت دنیا در این مناطق زندگی می‌کنند. قابل توجه این که میانگین میزان اهدای خون در کشورهای ثروتمند 9 برابر بیشتر از کشور های با درآمد پایین است.

 

وی در پاسخ به این سوال که افراد در چه رنج سنی می‌توانند خون خود را اهدا کنند، گفت: حداقل سن قابل قبول جهت اهدای خون 18 سال تمام و حداکثر آن سن 60 است البته شرایط فرد باید توسط پزشک پایگاه بررسی شود.

 

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران بیان کرد: نیاز به خون، پلاکت و پلاسما برای بیماران متفاوت است بنابراین با توجه به وضعیت بیماری و تجویز پزشک معالج تعیین می‌شود.

حاجی‌بیگی با اشاره به اینکه طول عمر کوتاه فرآورده پلاکت 3 تا 5 روز است، عنوان کرد: بیماران نیاز مداوم به پلاکت‌های اهدایی دارند.

 

وی در پایان گفت: افراد می‌توانند هر 48 ساعت یا دو روز یک‌بار اهدای پلاسما یا پلاکت داشته باشد، به شرطی که بیشتر از دو بار در هفته و 24 بار در یک سال نشود.

 

منبع: فارس

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز