title
کد خبر: 33872
00
بیماری مفصلی که با آزمایش خون مشخص می شود!

محققان انگلیسی آزمایش خون جدیدی ابداع کرده اند که مراحل ابتدایی بیماری آستئوآرتریت را مشخص می کند.

به گزارش بهداشت نیوز، یک بیماری وخیم تر شونده مفصلی است که در آن غضروف میان مفاصل که حرکات مفصل را آسان و راحت می کند، از بین می رود و باعث ایجاد درد ، التهاب و مشکلاتی در رابطه با حرکت مفصل می شود.اکنون محققان دانشگاه 'وارویک' در انگلیس آزمایش خونی ابداع کرده اند که می تواند مراحل اولیه ابتلا به آستئوآرتریت را تشخیص داده و آن را از آرتریت روماتوئید و دیگر بیماری های التهابی مفاصل، متمایز کند.


محققان به ریاست 'نایله ربانی' از دانشکده پزشکی دانشگاه وارویک در مقاله ای در مجله Arthritis Research & Therapy نوشتند: این آزمایش خون طی 2 سال آینده در دسترس قرار خواهد گرفت.


معمولا پیش از تشخیص آرتریت (قبل از بروز علائم فیزیکی و غیرقابل برگشت این بیماری) فرصت های بهتری برای بررسی نحوه پیشگیری از بروز این بیماری وجود دارد برای مثال با تغییر شیوه زندگی می توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.به گفته دکتر ربانی، این آزمایش جدید خونی به بررسی امضاهای شیمیایی در قطعات آسیب دیده پروتیین های مفصلی (امینواسیدها) می پردازد.


مجموعه تغییرات در اسیدهای آمینه اکسیده، نیترات و قند اصلاح شده در خون، تشخیص مرحله اولیه این بیماری و طبقه بندی آرتریت - استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید یا سایر بیماری های مشترک التهابی مفصل را میسر می سازد.


ربانی متذکر شد، محققان از مدت ها پیش می دانستند که پروتیین ها در مفصل آرتریتی آسیب می بیند اما این اولین بار است که آنها به بررسی این پروتیین ها از نقطه نظر تشخیص زودهنگام بیماری پرداخته اند.


وی افزود: برای اولین بار تکه های کوچک از پروتیین های آسیب دیده را که از مفصل به خون نشت می کردند، اندازه گرفتیم.محققان متذکر شدند که این آزمایش خون از یک حساسیت و ویژگی نسبتا بالا برای تشخیص در مراحل اولیه و طبقه بندی بیماری آرتریت برخوردار است.

 

منبع: ایرنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز