title
کد خبر: 33935
00
ماده ای برای پیشگیری از ریزش مو در زمان شیمی درمانی

تزریق پروتئین تقویت کننده رشد مو به موش ها در زمان شیمی درمانی، مانع از ریزش موی آنها شد. این نتایج، امید به پیشگیری از این عارضه ناخوشایند شیمی درمانی در مبتلایان به سرطان را افزایش داده است.

به گزارش بهداشت نیوز، تزریق پروتئین تقویت کننده رشد مو به موش ها در زمان شیمی درمانی، مانع از ریزش موی آنها شد. این نتایج، امید به پیشگیری از این عارضه ناخوشایند شیمی درمانی در مبتلایان به سرطان را افزایش داده است.

ریزش مو یکی از عوارض ناخوشایند شیمی درمانی محسوب می شود. مطالعه صورت گرفته بر روی زنان مبتلا به سرطان پستان نشان داد، حدود 8 درصد بیماران برای حفظ ظاهر خود، از شروع درمان امتناع کرده بودند.

چند گزینه محدود برای جلوگیری از ریزش موی افراد در زمان شیمی درمانی وجود دارند. کلاه ویژه DigniCap Cooling System به یک سیستم خنک کننده دارای کنترل کامپیوتری مجهز است که با خنک کردن سطح سر و ریشه موها، ریزش مو در بیماران تحت شیمی درمانی را به حداقل می رساند.

(نمونه ای از کلاه های سرد کننده - تصویر: Dignitana)

همچنین کلاه های خنک کننده و تنگ کننده عروق خونی از حرکت داروهای شیمی درمانی به سمت فولیکول های مو جلوگیری می کنند. اما این محصولات گران قیمت بوده و تنها برای 50 درصد افراد کارآیی دارند؛ درعین اینکه باعث ایجاد سردرد و حس ناخوشایندی در بیمار می شوند.

بررسی های صورت گرفته در مورد درمان ریزش مو مینوکسیدیل (minoxidil) نیز نشان می دهد که این روش در زمان شیمی درمانی نیز چندان موثر نیست.

به گفته سونگ یان لین (Sung-Jan Lin) از محققان دانشگاه ملی تایوان، بخشی از این مشکل ناشی از درک محدود دانشمندان نسبت به آسیب شیمی درمانی به فولیکول های مو است.

محققان این دانشگاه برای غلبه بر این مشکل، نقش پروتیئن p53 را مورد بررسی قرار دادند. این پروتئین در زمان شیمی درمانی فعال شده و به سرکوب رشد تومور کمک می کند؛ اما در عین حال، مانع از رشد موها می شود، چراکه سلول های مو - مانند سلول های تومور - به سرعت تقسیم می شوند. در مطالعه قبلی مشخص شده بود که موش های فاقد پروتئین p53، در زمان شیمی درمانی با ریزش مو (خز) مواجه نمی شوند.

پروتئین تقویت کننده مو

محققان با بررسی p53 دریافتند که این پروتئین، فعالیت پروتیئن تقویت کننده مو WNT3a را مسدود می کند.

این ایده مطرح شد که آیا درصورت تزریق مستقیم پروتئین WNT3a به پوست سر در زمان شیمی درمانی، می توان از ریزش مو جلوگیری کرد؟

برای آزمایش این ایده، موش ها تحت شیمی درمانی قرار گرفته و سپس، پروتیئن WNT3a درون دانه های میکروسکوپی به رنگ آبی، به زیر پوست سر آنها تزریق شد. این دانه ها به محققان کمک کرد تا تأثیرات آنها را در این مناطق بدقت رهگیری کنند. در مناطقی که دانه های حاوی WNT3a به آنها تزریق شده بود، خزهای ضخیم تر پنج روز پس از شیمی درمانی مشاهده شد و برعکس، مناطقی که تزریق در آنها صورت نگرفته بود، با طاسی مواجه شدند.

در بررسی پوست زیر میکروسکوپ مشخص شد که پروتئین WNT3a باعث دو برابر شدن تعداد سلول های بنیادی در پایه فولیکول های مو در نخستین روز تزریق شده و اجازه رشد موهای بیشتر را فراهم می کند.

محققان بدنبال بررسی تطبیق پذیری این روش برای بیماران مبتلا به سرطان هستند. آنها درحال آزمایش ترکیباتی هستند که می تواند بر روی پوست به شکل کرم یا ژل استفاده شود.

 

منبع: سینا پرس

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز