title
کد خبر: 34102
00
این بیماری در حاشیه دریای خزر، جنوب غربی و شمال شرقی ایران واگیر بیشتری دارد!

هاری خطرناک ترین بیماری مشترک بین انسان و دام، صد درصد کشنده و در عین حال کاملا قابل پیشگیری وکنترل است.

به گزارش بهداشت نیوز، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همه ساله تعداد زیادی در دنیا به  علت گزش حیوان هار، مبتلا به هاری شده و جان خود را از دست می دهند.

دکتر محمد جعفر صادقی گفت: این بیماری در حاشیه دریای خزر، جنوب غربی و شمال شرقی ایران واگیری بیشتری دارد، لذا در این مناطق باید مراقبت بیشتری جهت پیشگیری و درمان این بیماری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه این بیماری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد کنترل شده است اظهار داشت: از سال ۹۳ در خراسان رضوی هیچ مورد مرگی به دلیل بیماری هاری اتفاق نیفتاده است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گزش ، چنگ زدن، لیسیدن و رسیدن بزاق حیوان به مخاط و پوست زخم دار را از جمله راههای انتقال بیماری از طریق حیوانات هار بویژه سگ، گریه، شغال، روباه، راکون، راسو، خدنگ و سایر حیوانات برشمرد و تاکید نمود: علی‌رغم کشندگی فوق العاده این بیماری در صورتی که فرد حیوان گزیده مبادرت به انجام واکسیناسیون و اقدامات پیشگیرانه نماید در مقابل بیماری مصون خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نباید گاز گرفتگی حیوانات وحشی و اهلی را نادیده گرفت، افزود: از نظر سیستم بهداشت کشور تمام گازگرفتگی ها توسط سگسانان و گربه سانان ناقل بیماری هاری است مگر خلاف آن ثابت شود، لذا چنانچه فردی با نشانه های گازگرفتگی و خراشیدگی به مراکز بهداشت مراجعه کند چنانچه توسط حیوان وحشی مورد حمله قرار گرفته باشد، تا ۵ نوبت مراقبت و واکسیناسیون انجام می شود.

دکتر صادقی خاطر نشان کرد: چنانچه افراد این بیماری را جدی نگیرند و بلافاصله خود را به مراکز درمانی نرسانند تا واکسینه شوند؛ تا ۹۵ درصد احتمال مرگ فرد بالا می رود.

وی در خصوص علائم بیماری هاری در حیوانات یادآور شد: این بیماری در حیوانات علائم خاصی ندارد اما چنانچه علائمی همچون آب ریزش بزاق دهان، سرگیجه، هجومی شدن یا گوشه گیر شدن حیوان خانگی مشاهده شود سریعاً می باید به دامپزشک مراجعه گردد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت گفت: شستشوی  فوری محل زخم با آب و صابون به مدت حداقل ۱۵ دقیقه و مراجعه فوری به مراکز درمان پیشگیری از هاری، جهت تزریق واکسن مهمترین اقدام علیه بیماری است.

وی در ادامه افزود: برای پیشگیری از بیماری هاری واکسیناسیون سگها علیه بیماری هاری اقدام مهمی است و از طرفی افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند شامل دامداران ،دامپزشکان ، چوپانان ،کوهنوردان و .... می توانند قبل از گزش، واکسن هاری را دریافت نمایند و خود را علیه بیماری هاری ایمن نمایند.

 دکتر صادقی خاطر نشان کرد: واکسیناسیون ضد هاری در پنج نوبت در مراکز درمان پیشگیری از هاری در سطح استان انجام می گیرد که شامل روز مراجعه (روز صفر)، روز سوم، روز هفتم، روز چهاردهم و روز بیست وهشتم می باشد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز