title
کد خبر: 34508
00
 هدر رفت سالانه دارو در ایران به مرز 400 میلیون تومان رسید

معاون بهداشت و درمان سپاه پاسداران از هدر رفت سالیانه 400 میلیون تومان دارو و ترویج نسخه‌های چند قلمی دارو خبر داد.

به گزارش بهداشت نیوز، عبداللهی معاون بهداشت و درمان سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در سومین همایش داروسازی نظامی و شرابط اضطرار که هم اکنون به همت دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در سالن همایش‌های صدرای این مجموعه درحال برگزاری است، گفت: طبق آخرین تحقیقات و آمارهای بدست آمده متاسفانه سرانه مصرف دارو و مقاومت دارویی در ایران نگران کننده است به گونه ای که مقاومت دارویی به عنوان تهدیدی جدی از سوی سازمان بهداشت جهانی مطرح شد در حالیکه طبق آمارهای سال 2015 میزان مقاومت دارویی در ایران 16 برابر استانداردهای جهان است.

خوددرمانی بیش از 50 درصد مردم عامل مهم هدر رفت دارو

 وی تاکید کرد: مصرف بی رویه دارو و بد مصرفی آن در ایران به جایی رسیده که هر ساله 400 میلیون تومان دارو در کشورمان هدر می رود و بیش از 50 درصد مردم با خود درمانی منابع دارویی را هدر می دهند.

معاون بهداشت ودرمان سپاه پاسداران با اظهار نگرانی از مصرف بی رویه دارو  و تجویز غیر منطقی دارو، افزود: مصرف داروهای تزریقی در ایران 46 درصد است و درجهان 11 درصد و علاوه بر آن به علت مراجعه افراد به پزشکان متعدد برای دریافت داروهای بیشتر، متاسفانه مصرف بیش از 3 قلم دارو برای حتی ساده ترین بیماری ها در ایران 2 برابر بیشتر از جهان است.

عوارض دارویی در ایران 5.2  برابر جهان

 وی ادامه داد: به علت مصرف غلط دارو میزان بروز عوارض جانبی دارویی در ایران 5.2 ( پنج و دو دهم ) بیشتر از جهان است و از سوی دیگر طبق استانداردهای جهانی در بیشتر نسخه‌ها داروی بیش از 2 یا نهایت 3 قلم دارو تجویز نمی شود در حالی این میزان در ایران 3 الی 6 قلم داروی تجویزی در هر نسخه است زیرا طبق باور اشتباه مردم تجویز زیاد دارو را نشان از تجربه بالای پزشک معالج می دانند.

سرانه مصرف دارو در ایران 3 برابر جهان است

 معاون بهداشت و درمان سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به اینکه از میزان تقربی 10 عارضه پیش‌بینی شده دارویی 30 درصد مربوط به داروهای تزریقی است، بیان کرد: در ایران سالیانه 350 قلم دارو مصرف می شود، آماری که 3 برابر بیش از استانداردهای جهانی بوده و متاسفانه ایران را از نظر میزان مصرف دارو در مقام دوم دنیا و جزو 20 کشور نخست از نظر مصرف بالای دارو قرار داده است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز