title
کد خبر: 34599
00
 راهکاری برای استقبال کودکان از مراجعه به پزشک

گزارش‌ها حاکی است که وقتی بیماران به هنگام تزریق از عینک‌های واقعیت مجازی استفاده می‌کنند، حتی اگر دردی احساس کنند، بسیار کمتر از میزانی است که سابقا بدون استفاده از این فناوری تجربه می‌کردند.

به گزارش بهداشت نیوز، اگر به یک بچه بگویید که باید تحت روش درمانی ای قرار بگیرد که قدری دردآور است، احتمالا شروع به گریه و زاری می‌کند و هزار جور بهانه می‌گیرد. حالا اگر به همین بچه بگویید که می تواند حین درمان به چیزبرگرهایی که در فضا پراکنده و در حال پروازند حمله کند، ممکن است شرایط کمی بهتر شود.

این تفاوت آنی در نحوه واکنش کودکان در قبال سوزن و داروی پزشکان سبب شده است، تا بیمارستان کودکان لوسیل پاکارد، وابسته به دانشگاه استنفورد، ایده ابتکاری استفاده از فناوری واقعیت مجازی را بکار گیرد. این بیمارستان که از پیشگامان روش درمانی مبتنی بر انحراف حواس از طریق واقعیت مجازی است، به بیماران خردسال اجازه می دهد تا کاملا سرگرم بازی و تفریح باشند که این عمل می تواند احساس ناراحتی و حتی درد آن‌ها را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

پیش از این کارشناسان به تاثیر شگفت آور واقعیت مجازی بر کاهش میزان استرس کودکان پی برده بودند. ورونیکا تاس، متخصص کودکان در بخش هنرهای خلاقانه و زندگی کودکان این بیمارستان، در گفتگو با مرکز اخبار پزشکی استنفورد می‌گوید: "تاثیر سریع و باور نکردنی واقعیت مجازی، هنوز برای خیلی‌ها ناشناخته است. اگر من در حال آماده کردن کودکی باشم که برای اولین بار تزریق را تجربه می کند و در عین حال از من بخواهند تا روند انجام کار از دید آن‌ها پنهان بماند، در این صورت می دانم که وسیله ای لازم دارم تا حواس آن‌ها را بطور مجازی منحرف کند. بکارگیری واقعیت مجازی باعث می شود تا این شرایط ترسناک به یکباره به تجربه ای جالب و مفرح تبدیل شود. این کار سبب می شود که احساس دردآور تزریق به حدی کاهش پیدا کند که می توان گفت این تجربه تلخ به خاطره ای شیرین تبدیل می‌شود."

این اولین باری نیست که بخش کودکان بیمارستان پاکارد از روش‌های ابتکاری جهت کاهش اضطراب و ناراحتی بیماران خود استفاده می‌کند. در سال 2015 سام رودریگِز و توماس کاروسو، از بنیانگذاران برنامه "کاهش اضطراب کودک از طریق فناوری و نوآوری" (CHARIOT) بیمارستان پاکارد که در حال حاضر هدایت پروژه واقعیت مجازی را بر عهده دارد، روش دیگری را با عنوان "نمایش آرامش بخش و تفریحی کنار تخت" (BERT) معرفی کردند. این سیستم بر روی صفحه بزرگی که به تخت بیمار متصل است، فیلم‌هایی را به نمایش می‌گذارد که بیماران می‌توانند در حین حرکت به سمت اتاق عمل فیلم یا کلیپ‌های موزیکالی را تماشا کنند. خیلی جالب است.

و در اوایل سال 2017، CHARIOT یک بازی تعاملی با عنوان "اژدهایی به نام سِوو" را راه اندازی کرد که بر روی صفحه نمایش BERT اجرا می‌شود و امکان اجرای فرایند بیهوشی بصورت بازی را فراهم می‌کند، به این صورت که این بیماران خردسال در حین استنشاق داروی بیهوشی از طریق ماسک، مشغول بازی و تفریح هستند.

در حال حاضر کاروسو و رودریگز به منظور ساخت برنامه ایی مبتنی بر واقعیت مجازی که مختص بیماران خردسال طراحی شده است، با مهندسین نرم افزار سیلیکون ولی همکاری می‌کنند. برگرفضایی که اولین بازی گروه "دو" می باشد و با همکاری شرکت واقعیت مجازی "جونو" توسعه یافته است، برای کودکان امکان گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش و پرواز در فضا و گرفتن اشیاء معلق را فراهم می‌آورد.

محققین در حال بررسی میزان تاثیر واقعیت مجازی بر احساس درد و سطوح اضطراب بیماران در حین برخی فرایندهای پزشکی هستند و تا به اینجا نتایج رضایت بخش بوده است. کودکانی که با واقعیت مجازی درگیر می‌شوند، بیشتر با پزشک خود همکاری می کنند، کمتر می‌ترسند و درد کمتری حین برخی اعمال پزشکی مثل کشیدن خون، احساس می‌کنند.

این روش درمان با استفاده از واقعیت مجازی در حال حاضر در بیمارستان پاکارد برای کودکان 6 ساله و در قسمت‌های ویژه ای مانند بخش اورژانس بکار گرفته می‌شود، اما بناست استفاده از این ابزار تا پایان سال 2017 در تمام بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان و همچنین کلینیک های اعمال جراحی سرپایی وابسته به مجموعه "سلامت کودکان استنفورد" توسعه یابد. بعلاوه قرار است این وسیله در آینده حتی به بخش زایمان بیمارستان نیز راه یابد.

کاروسو در مصاحبه ای با مرکز اخبار پزشکی استنفورد اظهار داشت: "بچه‌ها نباید با ترس از دکتر و آمپول زدن بزرگ شوند، اما برخی تجربه‌ها باعث می شود تا این ترس و وحشت حتی تا سنین بزرگسالی نیز ادامه یابد. فوبیای سوزن یکی از مثال‌های شایع بین مردم است که دلیل اصلی احتراز بعضی بزرگسال از انجام واکسیناسیون مثل  واکسن آنفولانزا می‌باشد." حال با این شرایط، گزارش‌ها حاکی است که وقتی بیماران به هنگام تزریق از عینک‌های واقعیت مجازی استفاده می‌کنند، حتی اگر دردی احساس کنند، بسیار کمتر از میزانی است که سابقا بدون استفاده از این فناوری تجربه می‌کردند.

 

سیناپرس

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز