title
کد خبر: 34810
00
لزوم بازنگری در مدیریت هزینه های طرح تحول سلامت

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه موضوع کاهش تعرفه‌های بیهوشی قابل بازنگری است، گفت: مقرر شد کمیته‌ای در شورای عالی بیمه با حضور نمایندگانی از بیمه‌ها، سازمان نظام پزشکی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت تشکیل شود تا مسائل گروه‌های مختلف پزشکی در زمینه تعرفه‌ها را بررسی کند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر قاسم جان بابایی  در مراسم روز جهانی بیهوشی که صبح امروز در سازمان نظام پزشکی برگزار شد، اظهار داشت: بدون حضور صاحبان فرآیند نمی‌توانیم هیچ پروژه یا کاری را انجام دهیم. طرح تحول نظام سلامت آغاز شده و برکات زیادی برای مردم داشت اما قطعا باید در مدیریت هزینه، بازنگری شود و به سمت بهره‌وری بالاتر، افزایش کیفیت خدمات و تعیین سهم بخش خصوصی در بازار سلامت حرکت کنیم.
وی ادامه داد: زمانی که طرح تحول نظام سلامت آغاز شد شرکای وزارت بهداشت، وعده‌هایی برای تامین منابع مالی دادند و مقرر شده بود که سازمان تامین اجتماعی ۱۰۰۰ میلیارد تومان، بیمه سلامت ۷۰۰ میلیارد تومان و وزارت بهداشت ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای اجرای بهتر طرح تحول سلامت اختصاص دهند اما منابع مالی تامین نشد. بنابراین باید به سمت خرید راهبردی خدمات که در برنامه ششم توسعه نیز مورد تاکید قرار گرفت، حرکت کنیم. خرید راهبردی خدمات، علمی‌ترین کار در زمینه مدیریت هزینه است و بدون مشورت با گروه های بورد پزشکی و صاحبان فرآیند، نمی‌توان به تحقق خرید راهبردی خدمات امیدوار بود.

 

دکتر جان بابایی تصریح کرد: هر روز با گروه های و انجمن های پزشکی مختلف جلساتی داریم و از نظرات آنها استفاده می کنیم و از آنها خواسته ایم که با معاونت درمان در حوزه های مختلف، همکاری داشته باشند. اگر نمایندگان و اعضای انجمن های پزشکی به ما کمک کنند، می توانیم شاهد خرید راهبردی خدمات باشیم.

 

معاون درمان وزارت بهداشت اضافه کرد: بعد از اینکه دکتر فاضل کتاب ارزشگذاری نسبی را به ایران آورد، دکتر هاشمی وزیر بهداشت پس از 30 سال، موضوع ارزش نسبی خدمات پزشکی را مطرح کرد و وی متعقد بود که ارزش خدمات باید افزایش یابد و تعرفه ها واقعی شود و برای تحقق این امر در مجلس و دولت، از واقعی شدن تعرفه های پزشکی دفاع کردو معتقد بود که اگر این کار انجام شود، دریافت های غیرقانونی از مردم برای خدمات پزشکی، حذف می شود.

 

وی اضافه کرد: متاسفانه در اصلاح تعرفه های پزشکی شاهد تامین منابع مالی نبودیم. بر اساس مستندات موجود، اولین درخواست برای کاهش تعرفه‌های بیهوشی از سوی بیمه سلامت و در بهمن‌ماه سال ۹۵ مطرح شده است در سال 96 نیز شورای عالی بیمه درخواست جلسه کرده بود و در صورتجلسه یکی از جلسات این شورا، کاهش تعرفه ها مطرح شد که اعضای گروه بیهوشی با آن مخالف بودند و در نهایت این موضوع به سمتی رفت که دستکاری و کاهش تعرفه ها در چهار رشته انجام شود. دکتر هاشمی چندین بار اعلام کرد که از افزایش تعرفه در سالهای گذشته در گروه های پزشکی ناراحت نیست اما اینکه، کل تقصیر کاهش تعرفه های پزشکی به وزارت بهداشت نسبت داده شده ، ناراحت است.

 

دکتر جان بابایی با تاکید بر اینکه موضوع کاهش تعرفه‌های بیهوشی قابل بازنگری است، تصریح کرد: مقرر شد کمیته‌ای در شورای عالی بیمه با حضور نمایندگانی از بیمه‌ها، سازمان نظام پزشکی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت تشکیل شود تا مسائل گروه‌های مختلف پزشکی در زمینه تعرفه‌ها را بررسی کند.

 

معاون درمان وزارت بهداشت در پایان با ضمن تکذیب هر گونه درخواست شفاهی و کتبی از بیمارستانهای برای جلوگیری از ورود متخصصان بیهوشی، گفت: هیچگونه مستندی درباره اینکه من به صورت شفاهی یا مکتوب این موضوع را مطرح کرده‌ام وجود ندارد و این مساله ای بود که برخی افراد به ما نسبت دادند اما ما اعضای یک خانواده هستیم و مشکلات را در درون خودمان حل می کنیم. بنابراین طرح مسائل در فضای خارج از خانه، آسیب زا است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز