title
کد خبر: 35021
00
یک دقیقه وقت بگذارید و زندگی خود را تغییر بدهید

روز دهم سپتامبر هر سال به عنوان روز جهانی پیشگیری از خودکشی نامگذاری شده است. این نامگذاری به صورت مشترک از جانب سازمان جهانی بهداشت WHO و مجمع بین المللی پیشگیری از خودکشیInternational Association For Suicide Prevention (IASP) در پاسخ به مشکل روزافزون پدیده خودکشی در سطح جهانی، طرح ریزی شده است.

مهندس محمدرضا غفارزاده رزاقی رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این مطلب اظهار داشت: شعار سال ۲۰۱۷ روز جهانی پیشگیری از خودکشی "یک دقیقه وقت بگذارید، زندگی را تغییر بدهید" تعیین گردیده است و مضمون آن بر پایه آموزش و ارتقای مهارت های زندگی و مهارت های ارتباطی می باشد.
وی افزود: شعار امسال روز جهانی پیشگیری از خودکشی بیانگر اهمیت ارتباط بین فردی، ارتباط موثر و گوش دادن فعال در برخورد با مواردیست که عوامل خطر این رفتار، از قبیل افکار خودکشی در آنها شناسایی و مدیریت می شود.
رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد با بیان این مطلب که خودکشی علت تقریبا یک میلیون مرگ و میر در سال است و به همین دلیل آن را در زمره ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در دنیا قرار می‌دهد، گفت: خودکشی فقط از دست رفتن و مرگ یک فرد نیست بلکه یک تراژدی برای والدین، همسر و فرزندان و سایر اعضای خانواده و دوستان است که ممکن است زندگی آنها را از جنبه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و روانشناختی تحت تاثیر قرار می دهد. 
مهندس غفارزاده با تاکید بر اهمیت شناسایی عوامل خطر (risk factors) رفتارهای خودکشی در برنامه‌های پیش‌گیری از آن، اظهار داشت: مطالعات انجام¬شده در ایران نشان می دهد مردان مجرد، زنان تازه ازدواج کرده، دختران و پسران دانش‌‌آموز و نوجوان، مردان بیکار، و زنان خانه‌‌دار در معرض خطر بالاتر برای اقدام به خودکشی قرار دارند. 
وی افزود: افسردگی یکی از شایع‌ترین علل خودکشی است، بدین ترتیب شناسایی به موقع افراد افسرده و درمان مناسب و کامل این افراد می‌تواند اقدام به خودکشی و مرگ ناشی از آن را به میزان زیادی کم کند. 
مهندس غفارزاده پیشگیری از خودکشی را مستلزم انجام یک رویکرد جامع و اجرای طیف گسترده ای از مداخلات از جمله آموزش فرزند پروری، مشاوره خانوادگی و درمان اختلالات روانی دانست و گفت: خودکشی از جمله مشکلاتی است که توجه فوری و اورژانسی مراکز خدمات جامع سلامت را می‌طلبد و مراقبت بهداشتی اولیه می‌توانند نقش مهمی را در پیشگیری از آن ایفا نماید. 
رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد ادامه داد: این مراکز معمولا اولین نقطه تماس با افرادی هستند که ممکن است در خطر خودکشی قرار داشته باشند. البته، چون بسیاری از افرادی که اقدام به خودکشی می کنند، داوطلبانه در مورد افکار و یا نقشه خود برای خودکشی صحبت نمی کنند، ممکن است به دلایل دیگری به مراکز بهداشتی مراجعه کنند، بنابراین انجام ارزیابی خطر خودکشی و طراحی برنامه ای برای مدیریت آن یکی از مهمترین و حساس ترین وظایف افراد شاغل در این مراکز می باشد. 
وی با تاکید بر نقش کارشناسان سلامت روان در شناسایی، ارزیابی و مدیریت موارد خودکشی در جمعیت تحت پوشش، گفت: از آنجا که کارشناسان سلامت روان دارای مراجعینی با مشکلات و اختلالات روان پزشکی هستند، می بایست نسبت به احتمال اقدام به خودکشی در آنان حساس بوده و بتوانند به شکل دقیقی آن را ارزیابی و مدیریت کرده و در صورت وجود سطح بالای خطر، نسبت به ارجاع فوری بیمار به سطح تخصصی اقدام نمایند.
غفارزاده رزاقی برنامه پیشگیری از خودکشی را یکی از اضطراب برانگیز ترین و چالش آورترین حوزه های کاری برای اغلب متخصصان است دانست و اظهار داشت: کارشناسان سلامت روان باید دانش، مهارت و شایستگی های ضروری برای شناسایی، ارزیابی و مدیریت موارد خودکشی را داشته باشند.
وی افزود: در همین راستا گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با برگزاری کارگاه های تخصصی مداخلات روانشناختی، سعی در ارتقا سطح دانش و مهارت کارشناسان سلامت روان و رفتار تحت پوشش دارد.
رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد با تاکید بر فعال سازی سیستم ثبت موارد در سامانه مربوطه، شناسایی موارد اقدام و پیگیری های تخصصی در جهت جلوگیری از اقدام مجدد و کاهش مرگ و میر ناشی از آن در مراکز و شبکه های بهداشت تحت پوشش گفت: از آنجا که یکی از مهمترین عوامل خطر در زمینه بروز خودکشی بیماری افسردگی می باشد، لذا از اقدامات موثر در این زمینه، شناسایی، ارجاع، درمان و پیگیری بیماران دارای علائم افسردگی توسط تیم سلامت در مراکز خدمات جامع سلامت می باشد.
گفتنی است اجرای برنامه شناسایی بیماران مبتلا به اختلال افسردگی در راستای پیشگیری از اقدام به خودکشی از سال ۱۳۹۰ در دستور کار گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت امور بهداشتی قرار گرفته است.

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز