title
کد خبر: 35227
00
عواملی که در بروز سرطان نقش ویژه ای دارند!

دکتر علی قنبری مطلق، رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره مراحل پیشگیری و درمان سرطان در برنامه نبض شبکه خبر گفت: در سال 2012 سالیانه 14 میلیون مبتلا به سرطان در جهان داشتیم و در کشور ما بیش از 100 هزار سرطانی در سال به آمار سرطانی ها افزوده می شود 5 سال پیش این آمار 85 هزار نفر بود.

دکتر علی قنبری مطلق، رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره مراحل پیشگیری و درمان سرطان در برنامه نبض شبکه خبر گفت: در سال 2012 سالیانه 14 میلیون مبتلا به سرطان در جهان داشتیم و در کشور ما بیش از 100 هزار سرطانی در سال به آمار سرطانی ها افزوده می شود 5 سال پیش این آمار  85 هزار نفر بود.
 
وی مهمترین علت افزایش سرطان در جهان و به ویژه ایران را افزایش امید به زندگی دانست و گفت یعنی امید به زندگی از 50 سال به 85 سال رسیده است و افزایش سن در کنار عوامل دیگر احتمال ابتلا به سرطان ها را بالا می برد.
 
دکتر مطلق گفت: شیوه ناسالم و عوامل محیطی هم در ابتلا به سرطان مهم است و از دیگر عوامل ابتلا به سرطان ،افزایش وزن و چاقی است در ایران بیش از نیمی از جمعیت افزایش وزن دارند. 
 
دکتر مطلق گفت: مصرف میوه و سبزیجات باید 5 وعده در روز باشد که رعایت نمی شود.رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری است.به گفته این مسئول وزارت بهداشت : با فعالیت بدنی مناسب و رژیم غذایی سالم می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد.
 
دکتر مطلق گفت : نوع مواد غذایی هم مهم است و کالری بالا در ایجاد سرطان نقش دارد به ویژه چربی های اشباع شده  در ایجاد سرطان نقش دارند و غذاهای کبابی سوخته و غذاهای داغ و مایعات داغ در ایجاد سرطان موثرند.
 
او با اشاره به عوامل محیطی موثر بر سرطان گفت: شیوه زندگی از نقش عوامل محیطی مهمتر است مثلا میزان مصرف انرژی در کشور ما دو برابر جهانی است و میزان تولید گاز CO2 هفت برابر جهانی است و ما به لحاظ مصرف سوختهای فسیلی درصد بالاتری داریم .
 
دکتر مطلق هم چنین اهمیت تشخیص زود هنگام سرطان را یادآور شد و افزود: یکی از ابعاد پیشگیری از سرطان همکاری بین بخش های مختلف کشور اعم از تولیدی و اقتصادی و ... است.
 
دکتر مطلق همچنین درباره ثبت سرطان گفت: ثبت سرطان یکی از فرایند های پشتیبان درمان سرطان است که از 15 سال گذشته انجام می شده است.

او افزود:  طی 4 سال گذشته ما موضوع ثبت سرطان را در سراسر کشور یکپارچه کردیم و در مرحله ای دیگر نیز ثبت سرطان را جزئی از فرایند مراقبت درنظر گرفته ایم که در 6 ماه آینده وارد این فرایند می شویم.

 
دکتر محمدعلی محققی – رئیس مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت: در سال 2012 چهار نوع سرطان که قابل پیشگیری هستند تشخیص داده شد: سرطان ریه ، سینه ، پروستات، معده.
 
دکتر محققی گفت: آمار سال 2030 حاکی است که بین 8 تا 10 میلیون از موارد ابتلا به سرطان ها قابل پیشگیری هستند و به همان نسبت مرگ و میر هم کاهش می یابد.
 
رئیس مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: بزرگترین عامل منتهی به سرطان سیگار و دخانیات است و نیمی از موارد مرگ و میر و سرطان هم مربوط به الکل است.
 
دکتر محققی یکی دیگر از عوامل مهم ابتلا به سرطان را افزایش وزن و چاقی ذکر کرد.
 
رئیس مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در کشورهای کمتر توسعه یافته این موارد بیشتر است عادت های ناسالم در تغذیه مثل مصرف کم میوه و سبزیجات و مصرف زیاد نمک و عفونتهای ویروسی و عفونت بی همگی در کشورهای کمتر توسعه یافته رایج است.
 

دکتر محققی گفت : طبق برنامه سازمان بهداشت جهانی ، همه کشورها باید برنامه کنترل سرطان داشته باشند از دو طریق: اول برنامه پیشگیری از سرطان که در طول زمان بتواند از سرطان جلوگیری کند و دوم غربالگری و تشخیص زودرس سرطان است که در مراحل اولیه بتوانند سرطان را تشخیص دهند و درمان کنند که در این صورت درمان و علاج قطعی است و هزینه درمان نیز کمتر می شود و مثال بارز این بخش سرطان سینه و سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ است.

 دکتر محققی درباره ثبت سرطان نیز گفت: متولی ثبت سرطان وزارت بهداشت است و از طریق دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور انجام می شود.این مسئول با اشاره به اهمیت ثبت سرطان افزود: آمار دقیق ثبت سرطان به برنامه ریزی مناسب برای پیشگیری و درمان سرطان ها بسیار کمک می کند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز