title
کد خبر: 35301
00
مهم‌ترین سوالاتی که درباره کم‌خونی می‌پرسند + پاسخ

خانم‌ها از همان سن کودکی، بیشتر از آقایان شانس ابتلا به کم‌خونی ناشی از فقر آهن دارند. قاعدگی‌های ماهیانه، هرچه شدیدتر و طولانی‌تر باشند، خانم‌ها و دختران جوان و نوجوان را بیشتر در خطر ابتلا به کم‌خونی ناشی از فقر آهن قرار می‌دهند.

به گزارش بهداشت نیوز: منظور از کم‌خونی، کاهش سطح گلبول‌های قرمز بدن است. در مواردی پایین آمدن میزان هماتوکریت خون (درصدی از حجم کلی خون که از گلبول‌های قرمز ساخته شده است) هم می‌تواند نشانه اولیه‌ای از کم‌خونی باشد. به‌طور کلی، کم‌خونی را می‌توان براساس آزمایش خون و باتوجه به علائم بالینی بیمار و شاخص‌هایی مانند سن و جنس بیمار تشخیص داد. کم‌خونی فقر آهن، شایع‌ترین نوع کم‌خونی است که به دلیل کاهش میزان آهن در بدن اتفاق می‌افتد. به طور متوسط، حدود ۳۰ درصد از مردم جهان مبتلا به کم‌خونی ناشی از فقر آهن هستند.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به کم‌خونی هستند؟

هرچند تمام گروه‌های سنی و جنسی، خانم‌ها و آقایان در معرض ابتلا به کم‌خونی قرار دارند اما خانم‌های در سن باروری (۴۹-۱۵ سال ) به دلیل از دست دادن خون به صورت ماهیانه بیشتر از سایر افراد و گروه‌های جامعه در معرض ابتلا به کم‌خونی قرار دارند. شانس ابتلا به کم‌خونی در خانم‌های باردار، تمام خانم‌هایی که تازه دوران زایمان را سپری کرده‌اند، به خصوص اگر به کودک خود شیر هم بدهند و کودکان هم بیش از سایرین خواهد بود. کودکان بدغذا، افراد خام‌گیاه‌خوار و تمام کسانی که به طور کلی دور مصرف پروتئین‌های حیوانی را خط می‌کشند یا مصرف آنها را به شدت محدود می‌کنند هم خودشان را در معرض ابتلا به کم‌خونی قرار می‌دهند؛ مگر اینکه تحت نظر پزشک در حال مصرف مکمل غذایی برای پیشگیری از کم‌خونی باشند.

چرا خانم‌ها بیشتر کم‌خونی می‌گیرند؟

خانم‌ها از همان سن کودکی، بیشتر از آقایان شانس ابتلا به کم‌خونی ناشی از فقر آهن دارند. قاعدگی‌های ماهیانه، هرچه شدیدتر و طولانی‌تر باشند، خانم‌ها و دختران جوان و نوجوان را بیشتر در خطر ابتلا به کم‌خونی ناشی از فقر آهن قرار می‌دهند. تقریبا یک‌پنجم خانم‌ها در سراسر جهان از همان دوران کودکی و نوجوانی با کم‌خونی ناشی از فقر آهن دست و پنجه نرم می‌کنند. از طرف دیگر و از آنجایی که نیاز مادران باردار هم به آهن، دوبرابر خانم‌های معمولی است، بنابراین شانس کم‌خونی فقر آهن در این گروه از خانم‌ها هم افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌کنند دخترهای جوان، نوجوان و به‌طور کلی، خانم‌ها در هر سنی، رژیم‌های محدود گیاه‌خواری یا خام‌گیاه‌خواری نگیرند و حتما به صورت دوره‌ای آزمایش‌های مربوط به کم‌خونی را انجام دهند تا در صورت لزوم، مصرف مکمل‌های آهن یا تغییر رژیم غذایی را در برنامه خود داشته باشند.

آیا یائسگی هم می‌تواند با کم‌خونی همراه شود؟

بله. واقعیت این است که تغییر چرخه قاعدگی در ماه‌های منتهی به یائسگی، می‌تواند با افزایش الگوی خونریزی‌های قاعدگی و افزایش شدت خونریزی همراه باشد. از این رو، خانم‌های در سن یائسگی یا آنهایی که به تازگی یائسه شده‌اند، به شدت در معرض کم‌خونی ناشی از فقر آهن و فقر ویتامین B۱۲ قرار دارند. به همین دلیل هم معمولا خانم‌ها در سن یائسگی با ریزش مو مواجه می‌شوند. متخصصان به خانم‌های در سن یائسگی یا یائسه، توصیه می‌کنند که حتما تحت نظر پزشک، مصرف مکمل‌های آهن را در برنامه غذایی خود داشته باشند و الگوی غذایی خود را هم براساس خوراکی‌های غنی از آهن و ویتامین B۱۲ بچینند.

چرا آقایان کم‌خونی می‌گیرند؟

هرچند که معمولا در سراسر جهان شانس ابتلا به کم‌خونی در مردان بنا به دلایلی از جمله عوامل هورمونی (وجود هورمون تستوسترون بالاتر) وعدم وجود دوره‌های عادات ماهانه، بارداری و شیردهی، نسبت به زنان و همچنین نسبت به کودکان (کم خونی دوران رشد سریع) کمتر است ولی در عین حال، در جوامع مختلف بین ۳ تا ۸ درصد از مردان ممکن است به درجاتی از کم خونی به ویژه از نوع فقر آهن مبتلا باشند. علل کم خونی در مردان شامل سوءتغذیه و پی‌آمد آن هم فقر آهن، کمبود فولات، ویتامین B۱۲ و ویتامین A، سندرم‌های سوءجذب، بیماری‌های التهابی روده، بدخیمی‌ها، بیماری‌های التهابی مزمن، بیماری‌های عفونی از جمله بیماری‌های انگلی و مالاریا، خونریزی‌های گوارشی از جمله خونریزی‌های گوارشی مخفی و خونریزی‌های دستگاه ادراری از جمله خونریزی‌های مخفی آن، خونریزی‌های حاد و شدید ناشی از سوانح و تصادفات که جبران نشده باشد و.... است.

آیا کم‌خونی منجر به سرطان خون می‌شود؟

خیلی از افراد گمان می‌کنند که درمان نکردن کم‌خونی می‌تواند باعث ابتلا به سرطان خون شود. این در حالی است که کم‌خونی، تقریبا به بیماری‌های دیگر ربطی ندارد. اگرچه کم‌خونی و سرطان خون، هر دو، در خون اتفاق می‌افتند، اما درمان نشدن کم‌خونی هرگز باعث ابتلا به سرطان خون نمی‌شود. البته این احتمال وجود دارد که فرد مبتلا به سرطان خون، به کم‌خونی هم مبتلا شود، چون مغز استخوان او نمی‌تواند سلول‌های قرمز و سفید خون و پلاکت‌ها را به‌درستی تولید کند.

آیا کم‌خونی مانع بارداری است؟

در بیشتر موارد، درمان با مکمل آهن مناسب در کنار رژیم غذایی مطلوب و برنامه‌ریزی‌شده،قبل از بارداری و در طی دوران بارداری می‌تواند زنان مبتلا به کم‌خونی را به وضعیت سالم بازگرداند. در کل کم خونی یک منع پزشکی اثبات شده برای بارداری نمی باشد و فقط زنانی که مبتلا به کم‌خونی ژنتیکی و شدید هستند، باید با پزشک در مورد شرایط بارداری مشورت کنند. در کشورهای جهان سوم، بسیاری از زنان به‌علت تغذیه نامناسب به کم‌خونی مبتلا هستند، اما آنان هم می‌توانند شرایط خودشان را تغییر دهند. فقط کافی است تا علت ریشه‌ای ابتلا به کم‌خونی شناخته وبرطرف شود، یعنی فرد بیمار، هم شیوه زندگی و رژیم غذایی خود را در موارد لزوم اصلاح کند و هم روند درمانی خودش را پیگیری کند و قبل از تصمیم‌گیری درباره فرزندآوری حتما مشورت با پزشک را در برنامه خودش قرار دهد

 

 

سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز