title
کد خبر: 35386
00
از سوی پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی؛
یک تکنیک جدید برای درمان بیماران نیازمند به پیوند مغز استخوان

تکنیک پیشرفته تعیین آنتی ژن گلبول‌های سفید( HLA ) رویان‌ها پیش‌ از لانه گزینی از سوی پژوهشگاه علوم زیستی ابن سینا جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شد.

به گزارش بهداشت نیوز، تکنیک پیشرفته توانایی تعیین آنتی ژن گلبول‌های سفید(HLA)رویان‌ها قبل از لانه گزینی، بصورت دقیق و مطابق با HLA والدین آنها از سوی پژوهشگاه علوم زیستی ابن سینا راه‌اندازی شد.
این تکنیک پیش از این در سال ۱۳۹۵، در پروژه‌ای که به صورت مشترک بین مؤسسه پزشکی نسل امید و پژوهشگاه ابن سینا انجام گرفت، امکان سنجی تعیین HLA با استفاده از تکنیک NGS در رویان‌های ۳ تا ۴ روزه را برای نخستین بار در دنیا مورد آزمایش قرار داد تا توانایی این تکنیک در تعیین HLA رویان‌ها قبل از لانه گزینی مورد ارزیابی قرار گیرد.


راه اندازی این تکنیک پیشرفته می‌تواند نقش موثری در درمان بیماران نیازمند پیوند مغز استخوان که امکان یافتن دهنده مناسب را از روش‌های دیگر نداشته‌اند، ایفا کند، علاوه بر آن تمامی مراحل این فن‌آوری پیشرفته شامل درمان کمک باروری، بیوپسی از جنین‌ها، تکثیر تمام ژنومی تک سلول، انجام مراحل مختلف NGS از تهیه کتابخانه تا تعیین توالی و آنالیز داده‌ها و تعیین HLA، در داخل کشور راه اندازی و بهینه شده‌اند.
فناوری تعین HLA این فرصت را برای خانواده‌ها و نظام سلامت فراهم می‌کند تا بدون نیاز به ارسال نمونه یا داده‌های بیماران ایرانی به خارج از کشور از مجموعه این فن‌آوری‌های پیشرفته که هر یک در نوع خود کم نظیر هستند بهره‌مند شوند.


 HLA،یا آنتی ژن گلبول سفید انسانی نشانگرهائی هستند که بر روی اکثر سلول‌های بدن فرد وجود دارند، سیستم ایمنی بدن با استفاده از این نشانگر می‌تواند تشخیص دهند کدام سلول به بدن فرد تعلق دارد و کدام ندارد. مطابقت نزدیک بین نشانگرهای HLA در فرد دهنده و گیرنده موجب کاهش خطر حمله سلول‌های ایمنی فرد دهنده به شخص گیرنده و در نتیجه افزایش نتیجه پیوند خواهد شد.


هر فرد نیمی از نشانگرهای HLA را از پدر و نیمی را از مادر به ارث می‌برد بنابر این شانس تطابق HLA با خواهر و برادر خود حدود ۲۵ درصد  است. با این حال حدود ۷۰% بیمارانی که نیاز به پیوند دارند دهنده مناسب را در خانواده شان ندارند، بنابراین اگر فردی دهنده نداشته باشد باید به دنبال استفاده از نمونه فرد غیر خویشاوند و یا واحدهای خون بندناف سایرین باشد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز