title
کد خبر: 35389
00
دلیل برتری نشان حلال ایران نسبت به سایر کشورها

رئیس مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی برتری نشان حلال جمهوری اسلامی نسبت به سایر نشان‌های حلال را در همراهی گواهی‌های سلامت و علمی بودن این نشان دانست.

به گزارش بهداشت نیوز، بهروز جنت، رئیس مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران  با بیان این که فضای حلیت، حرمت و طهارت فضای متفاوتی را تجربه می‌کند، اظهار کرد: با توجه به تحولات جهانی، الان مانند ۱۰۰ سال قبل نیست که مردم کارهای روزانه‌ای مانند ذبح شرعی را در محل انجام دهند و نسبت به حلیت و حرمت آن اطمینان داشته باشند، در حال حاضر گردش مواد غذایی در سراسر جهان و در فصل‌های مختلف وجود دارد در نتیجه این فضا نیز متناسب با این گردش تغییر پیدا کرده است.


وی با بیان اینکه گردش مواد غذایی در جهان به طراحی برندها و نمادهای حلال برای راهنمایی مردم تبدیل شده است؛ عنوان کرد: علاوه بر این، حلیت، حرمت و طهارت از طراحی و مصرف برند حلال فراتر رفته و به یک مبحث علمی تبدیل شده است؛ دیگر تنها ذبح دام نیست که شرعی یا غیر شرعی بودن آن اهمیت دارد، بلکه انواع افزودنی‌های مواد غذایی، دارو، ملزومات پزشکی، لوازم آرایشی و بهداشتی، پوشاک و برخی صنایع دیگر جنبه حلیت آنها اهمیت پیدا کرده است.


جنت در رابطه با استفاده از مواد غیر حلال در دارو و لوازم پزشکی تصریح کرد: بسیاری از افراد شاید بگویند لوازم پزشکی چه ارتباطی به مباحث حلیت دارند، چندین سال قبل تمامی دریچه‌های قلبی که در جراحی‌ها به کار برده می‌شدند خوکی بودند، در حوزه درمان، چنانچه دارو و تجهیزات پزشکی غیر حلال در حد ضرور و به مقدار مشخص به تجویز پزشک استفاده شود مشکلی وجود ندارد.


وی ادامه داد: وقتی جایگزینی موجود است دیگر کسی مجاز نیست که از محصولاتی استفاده کند که حلیت ندارند برای همین در ملزومات پزشکی نیز حلیت و حرمت و طهارت ورود کرده است.


مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی بیان کرد: در جهان و در همه ادیان حدودی برای اصلاح رفتار اجتماعی وجود دارد، این حدود را در حوزه دارو و ملزومات پزشکی حلیت و حرمت نام گذاری و مرکز تحقیقات حلال برای مشخص کردن این حدود با مصوبه نهادهای تأثیر گذار تأسیس شده است.


جنت در رابطه با اهمیت طراحی نشان حلال جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: نشان حلال یا برند حلال برای راهنمایی افرادی که مسلمان هستند و یا غیر مسلمان‌هایی که به سمت مصرف مواد حلال جذب شده‌اند دارای اهمیت است؛ چرا که این افراد را برای مصرف این مواد راهنمایی می‌کند.


وی افزود: این نماد در ایران مورد غفلت واقع شد، ذهنیت ما این است که کشور اسلامی هستیم و هرچه در ایران تولید می‌شود حلال است این ذهنیت هر چند درست است؛ اما فقط ما نیستیم که از محصولات ایرانی استفاده می‌کنیم بلکه خارجی‌های ساکن ایران یا مصرف کنندگان محصولات ایرانی در جهان نیز وجود دارند که حلیت مواد غذایی مصرفی برای آنها داری اهمیت است؛ لذا باید جنبه جهانی آن را در نظر گرفته و علائمی برای شناسایی این مواد وجود داشته باشند به همین دلیل نماد حلال جمهوری اسلامی طراحی شد.


جنت یادآور شد: اهمیت طراحی نشان حلال جمهوری اسلامی ایران همراهی گواهی‌های سلامت آن است؛ اگرچه در جاهای دیگری نشان حلال وجود دارد یا طراحی شده اما چون مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی بنیان علمی دارد نه فقط کنترل حلیت بلکه تمامی کنترل های سلامت را به وسیله آزمایشگاه‌های خود انجام می‌دهد که این امر تضمین‌هایی دیگری علاوه بر حلیت را به محصولاتی تولیدی جمهوری اسلامی می‌دهد.

 

منبع: ایکنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز