title
کد خبر: 35422
00
بانک ملی HLA در کشورباید راه اندازی شود

رئیس کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد بر لزوم راه‌اندازی بانک ملی HLA تاکید کرد و گفت: این مسئله نیازمند همت ملی است.

به گزارش بهداشت نیوز،  سعیدرضا غفاری روز یکشنبه، 30 مهرماه در نشست خبری معرفی تکنیک پیشرفته‌ توانایی تعیین HLA رویان‌ها قبل از لانه‌گزینی که در پژوهشگاه ابن‌سینا برگزار شد، با بیان اینکه روش PGD روشی است که در دنیا نظیر ندار و روش HLA بعد از تولد را فقط چند مرکز هستند که در دنیا انجام می‌دهند، گفت: ما به توسعه خود ادامه دادیم و در مرکز درمان ناباروری ابن سینا موفق به تشخیص ناهنجاری‌های قبل از لانه‌گزینی شدیم و با روش‌هایی برای همه بیماری‌ها و کروموزوم‌ها و بیماری‌های تک ژنی این کار را راه‌اندازی کردیم و چندین نوزاد سالم در این مرکز به وجود آمدند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر اتفاقی که افتاده است، ترکیب سه روش PGD، HLA و NGS است که از طریق آن لانه‌گزینی را انجام می‌دهیم و این از نگاه فناوری بسیار قابل توجه است که بتوانیم با دقت بالا قبل از لانه‌گزینی از طریق تک سلول این کار را انجام دهیم.

 

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا ادامه داد: اینکه ما بدون ضابطه همه نمونه‌ها را به خارج از کشور بفرستیم، عادلانه نیست و موجب افت تکنولوژی در کشور می‌شود و درخواست ما این است که این مسئله بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و اگر چالشی هست برطرف شود. چرا که ما تکنیک لازم برای این فعالیت‌ها را در کشور داریم.

 

دکتر غفاری با اشاره به اینکه روش‌های NGS در کشور ثبت شده‌اند، گفت: اما متاسفانه حمایتی که لازم بوده، از سمت وزارت بهداشت انجام نشده و برای تکنیک‌های نسل جدید از جهت پیچیدگی و سرعت پیشرفت ساماندهی وجود نداشته است و دستورالعمل متحدی وجود ندارد.

 

وی با تاکید بر لزوم ساماندهی به‌کارگیری این تکنیک در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل عدم ساماندهی، نمونه‌ها بدون ضابطه به خارج از کشور می‌روند و نکته این است که معلوم نیست این نمونه‌ها به کجا و کدام کشورها ارسال می‌شوند و نظارت سازمان‌ها و نهادها در داخل باید بر این مسئله وجود داشته باشد که نمونه‌ها به کشورهایی بروند که حداقل در سطح بالینی در کشور خود مورد قبول استانداردهای پذیرفته‌شده باشند.

 

غفاری با اشاره به اینکه فرستادن نمونه‌ها به برخی کشورها هزینه‌ها را چندین برابر می‌کند، گفت: از طرف دیگر به دلیل نبود جذابیت تجاری کیفیت در این موارد پایین می‌آید و درخواست ما این است که اگر قرار است نمونه‌ها با هر توجیهی ارسال شود، وزارت بهداشت یا سازمان‌های نظارتی این نظارت را در سطوح مختلف داشته باشند.

 

رئیس کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر کار فرستادن نمونه‌ها از طریق افرادی که در حیطه پزشکی هستند و تخصص دارند، انجام می‌شود تا توسط کسانی که هیچ تخصصی در این زمینه ندارند و فقط شرکت‌های بسته‌بندی هستند که نمونه‌ها را می‌گیرند و ارسال می‌کنند و متاسفانه ارسال نمونه‌ها از هیچ ضابطه مشخصی برخوردار نیست.

 

وی ادامه داد: بخشی از نمونه‌ها نیز توسط محققان و برای انجام امور پژوهشی به دیگر کشورها فرستاده می‌شود و در نتیجه فواید این فعالیت‌های تحقیقی برای کشورهای دیگر است و از طریق سرمایه و نمونه‌های بیمارانی که در کشور ما هستند، نتایج و ثمراتی برای دیگر کشورها حاصل می‌شود و اگر بتوانیم از این کار جلوگیری کنیم و فواید این کارها نصیب کشور خودمان شود، بسیار پسندیده‌تر خواهد بود.

 

غفاری با تاکید بر لزوم راه‌اندازی بانک‌های ملی HLA در ایران، اظهار کرد: با راه‌اندازی این بانک‌ها افرادی که داوطلب هستند، می‌توانند نمونه‌های خود را اهداء کنند و در صورت تطابق با نمونه بیماران از این نمونه‌ها در زمان مناسب استفاده شود که این کار نیازمند همت ملی است.

 

وی ادامه داد: راه‌اندازی بانک ملی HLA در صورت اعتماد ارگان‌های ذیربط با استفاده از تکنیک‌های داخلی امکان‌پذیر است، اما متاسفانه تا کنون چنین کاری صورت نگرفته است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز