title
کد خبر: 35431
00
عواملی که زمینه ساز شیوع سرطان در کشور است

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اینکه ذائقه ایرانی ها به سمت و سوی مصرف محصولات غذایی بی کیفیت و خارجی سوق پیدا کرده است، افزود: استفاده بی رویه از سموم، ورود فاضلاب به آب شرب و تغذیه آبزیان از پسماندها، آبیاری مزارع با فاضلاب و همچنین استفاده از فست و فودها زمینه شیوع سرطان ها در کشور را فراهم کرده است.

به گزارش بهداشت نیوز، محمد حسین قربانی با هشدار نسبت به اینکه آمار افراد مبتلا به سرطان در حال افزایش است، گفت: متاسفانه ایران در زمینه رشد نرخ این بیماری همچنان پیشتاز است و این زنگ خطری جدی و بسیار نگران کننده است.

مقوله پیشگیری از بیماری سرطان در جامعه هنوز جا نیفتاده است

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه مقوله پیشگیری از بیماری سرطان در جامعه هنوز جا نیفتاده است، تصریح کرد: عملکرد وزارت بهداشت بیشتر درمان محور است تا پیشگیری محور و غربالگری و به همین سبب با افزایش مبتلایان به بیماری سرطان در کشور مواجه هستیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به موضوع پیشگیری و شناسایی انواع سرطان ها قبل از پیشرفت، افزود: با شناسایی به موقع، انواع سرطان ها قابل درمان خواهد بود و از سویی کاهش هزینه های اجتماعی را به دنبال دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، هزینه درمان سرطان را بسیار بالا و سرسام آور خواند و ادامه داد: هزینه درمان این بیماری به گونه ای است که خانواده فرد مبتلا به سرطان باید فرش زیرپای خود را برای درمان فرزند هزینه کند و به نوعی سلامت و اقتصاد خانواده های درگیر این بیماری در معرض تهدید است.

فرهنگ سازی عمومی برای شناخت علائم اولیه سرطان امری بسیار ضروری است

قربانی با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی عمومی برای شناخت علائم اولیه سرطان امری بسیار ضروری است، تصریح کرد: اطلاعات مردم نسبت به این بیماری اندک بوده و نیاز است با فرهنگ سازی از سوی رسانه های عمومی افزایش یابد.

مصرف مواد غذایی که از استاندارد و شناسنامه مناسبی برخوردار نیستند در بروز سرطان ها نقش موثری دارد

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس دهم، با یادآوری اینکه مصرف مواد غذایی که از استاندارد و شناسنامه مناسبی برخوردار نیستند در بروز سرطان ها نقش موثری دارد، گفت: کیفیت بسیاری از این محصولات مورد تایید آزمایشگاه های مرجع نبوده و به هیچ وجه قابل شرب و مصرف نیستند در این رابطه نیاز است نظارت بیشتری بر تولید و توزیع مواد غذایی انجام شود.

نگاه بنگاه های تولیدکننده محصولات غذایی نباید اقتصاد محور باشد

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه نگاه بنگاه های تولیدکننده محصولات غذایی نباید اقتصاد محور باشد، تصریح کرد: نگاه این مراکز باید سلامت محور باشد زیرا جامعه به برند و نشان استانداردی که بر روی این محصولات است اعتماد دارند و تمامی ماهیت یک محصول با شناسنامه آن معرفی می شود.

ذائقه ایرانی ها به سمت و سوی مصرف محصولات غذایی بی کیفیت و خارجی سوق پیدا کرده است،

وی با انتقاد از اینکه ذائقه ایرانی ها به سمت و سوی مصرف محصولات غذایی بی کیفیت و خارجی سوق پیدا کرده است، افزود: استفاده بی رویه از سموم، ورود فاضلاب به آب شرب و تغذیه آبزیان از پسماندها،  آبیاری مزارع با فاضلاب و همچنین استفاده از فست و فودها زمینه شیوع سرطان ها در کشور را فراهم کرده است.

باید گام های اساسی برای کنترل عوامل خطر بیماری سرطان در کشور برداشت

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه باید گام های اساسی برای کنترل عوامل خطر بیماری سرطان در کشور برداشت، گفت: آمار سرطان در کشور به مرز بحران رسیده است بنابراین کنترل این بیماری عزم ملی می طلبد.

با اجرای طرح تحول سلامت  بیماران سرطانی داروهای خود را کمتر از 30 درصد فرانشیز دریافت می کنند

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس دهم، با بیان اینکه با اجرای طرح تحول سلامت  بیماران سرطانی داروهای خود را کمتر از 30 درصد فرانشیز دریافت می کنند، ادامه داد: به عنوان مثال بیماران برای دارویی که هزینه آن یک میلیون تومان است کمتر از 200 هزارتومان می پردازند البته این مبلغ برای این بیماران نیز بسیار بالا است و نیازمند حمایت های بیمه ای و اقتصادی بیشتری هستند.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: دولت با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه بوده و با منابع محدود در اختیار نمی تواند حمایت مناسبی از این بیماران داشته باشد کما اینکه درصد کمی از جمعیت مبتلا به این بیماری هستند و اگر تمامی منابع درمان نیز برای آنان هزینه شود باز هم با کمبود منابع مواجه خواهیم شد بنابراین باید به سمت و سوی امر پیشگیری از بیماری های غیرواگیر گام برداشت زیرا در هزینه ها صرفه جویی خواهد شد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز