title
کد خبر: 35509
00
دیدگاه وزارت بهداشت در خصوص چالش نهنگ آبی

دکتر ایرج حریرچی گفت: از انتشار فیلم، چاپ عکس و روش بکارگرفته شده در خودکشی و توصیف شرایط برای خودکشی باید خودداری شود.

به گزارش بهداشت نیوز، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری وزارت بهداشت ضمن بیان این مطلب افزود: کارگروهی در خصوص رفتارهای خشونت آمیز، متشکل از همکاران روانپزشک، روانشناس، روزنامه نگار و متخصص تشکیل داده ایم و هفته آینده جلساتی در این خصوص خواهیم داشت.

وی در ادامه افزود: اگر بنا است اخبار خودکشی منتشر شود باید به جنبه آگاهی بخشی آن توجه شود و انعکاس اخبار خودکشی، ‌نگاه بازدارندگی داشته باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که رسانه‌ها به خودکشی به عنوان موضوعی جذاب برای مخاطب می‌پردازند، گفت: درج این گونه مطالب موجب قبح زدایی می‌شود.

دکتر حریرچی همچنین با اعلام این که در برخی کشورها انتشار خبر مربوط به خودکشی با فونت بزرگ و رنگی ممنوع است و باید از بزرگنمایی خودکشی ‌اجتناب کرد، تاکید کرد: از انتشار فیلم، چاپ عکس و روش بکارگرفته شده در خودکشی و توصیف شرایط برای خودکشی باید خودداری شود.

وی با بیان این که طبق گزارش‌های جهانی، انتشار اخبار خودکشی در رسانه‌های بزرگ تا یک هفته ۱۰ درصد آمار خودکشی را افزایش می‌دهد، افزود: از درج ‌خبر خودکشی در صفحه اول روزنامه و خبرگزاری و باز آن نشر آن در شبکه های اجتماعی باید اجتناب شود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خودکشی یک رفتار بسیار پیچیده است و ‌نباید از خودکشی بعنوان روشی برای سازگاری با محیط استفاده شود و این اقدام را معمولی جلوه داد.

دکتر حریرچی همچنین گفت: بالاترین میزان خودکشی در افراد مبتلا به افسردگی شدید دیده می‌شود و انتشار صحیح خبر نیز در کاهش و پیشگیری تاثیر می‌گذارد.
وی در ادامه گفت: باید از کارشناسان سلامت روان برای انتشار اخبار مربوط به خودکشی استفاده شود و به پوشش احساسی خبر پرداخته نشود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز